درمان معده درد عصبی

معده درد عصبی، از علائم تا درمان آن

معده درد عصبی مثالی واضح از زمانی است که احساسات فردی بر روی بدن تاثیر می گذارد. پزشکان زمانی معده درد عصبی را عنوان می کنند که فرد با علائمی مانند تهوع و نفخی که مرتبط با شرایط دستگاه گوارش نیست، به آن ها مراجعه می کند.
درمان معده درد عصبی اغلب شامل روش هایی است که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

علائم و نشانه های درد معده ناشی از اعصاب

درد معده می تواند بازتاب علائمی از اختلالات دستگاه گوارش باشد. شرایطی از قبیل سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و یا عفونت باکتریایی و ویروسی معده.
از جمله علائم معده درد عصبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– نفخ
– به تاخیر افتادن خالی شدن معده
– اسهال
– گاز
– تهوع
کودکان نیز می توانند با علائمی از معده درد روبرو شوند. علائم آن ها می تواند شامل معده درد بدون وجود علائمی از عفونت باشد.

علت بروز معده درد عصبی چیست؟

سیستم گوارش خود به تنهایی سیستم عصبی به نام سیستم عصبی آنتریک دارد. پایانه های عصبی در معده به گونه ای طراحی شده اند که به هورمون های استرس منتقل شده از مغز، واکنش نشان می دهند. این واکنش ها باعث به تاخیر افتادن هورمون های استرس به سیگنال های معده و پمپاژ بیشتر خون به قلب، ریه ها و عضلات می شوند.
افرادی که بیشتر در معرض استرس قرار دارند، بیشتر با این واکنش ها روبرو خواهند شد. برخی محرک های استرسی عبارتند از:
– رخدادهایی مانند یک آزمون و یا اجرا
– مشکلات مالی
– مشکلات فردی و یا خانوادگی
– جدایی و طلاق
– تغییر در محل کار
– نقل و انتقال ها
– از دست دادن عزیز
– بیماری های مزمن
گاهی سندرم روده تحریک پذیر نیز عامل این مشکل در نظر گرفته می شود. با این حال، ممکن است فردی بدون ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، درگیر معده درد باشد. می تواند به این دلیل باشد که علائم این سندرم به مدت سه ماه ادامه پیدا می کند و با ایجاد تغییرات غذایی و سبک زندگی، بهبودی حاصل خواهد شد.

همین الان بخوانید  درمان هپاتیت ب

درمان معده درد عصبی

در ابتدا، متخصص گوارش با شناسایی محرک های استرس، به درمان معده درد عصبی خواهد پرداخت. برخی محرک ها مانند مدرسه، شغل، کار، خانواده و یا روابط باید شناسایی و نسبت به تسکین علائم اقدام گردد.
نمونه هایی از درمان های معده درد عصبی عبارتند از:

مصرف دارو

در برخی موارد، نیاز است فرد دارو مصرف کند تا از میزان استرس و اضطراب کاسته شود. درمان استرس و افسردگی خود از جمله اقداماتی است که به کاهش علائمی از معده درد کمک خواهد کرد.

مدیتیشن

مدیتیشن یکی از روش های موثر در کاهش اضطراب و استرس ایجاد شده در فرد می باشد. فرد در یک اتاق ساکت و آرام قرار می گیرد و تمرکز خود را بر روی تنفس قرار می دهد. برخی افراد مدیتیشن مانترا را برای بیشتر شدن سطح انرژی و کاهش استرس انتخاب می کنند.
انجام روزانه ده تا پانزده دقیقه مدیتیشن می تواند به تسکین علائم معده درد کمک کند.

پرهیز از مواد غذایی مضر

از مصرف مواد غذایی که باعث تشدید معده درد عصبی می شوند، باید خودداری گردد. موادی از قبیل محصولات لبنی و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، شکلات، نوشابه و چای و همچنین مواد غذایی ترش و چرب.
– انجام فعالیت هایی که به تسکین استرس کمک می کنند. فعالیت هایی مانند ورزش، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب و یا صحبت کردن با دوست می تواند مفید باشد.

مراجعه به مشاور یا روانشناس

هیچ فردی نمی تواند استرس را به طور کامل از زندگی خود حذف کند. اما مشاور می تواند روش های مقابله بهتر با استرس هایی را که در زندگی با آن ها روبرو می شویم، در اختیارمان قرار دهد.
در پایان این که،
علائم معده درد عصبی مشابه اختلالات مزمن دستگاه گوارش می باشد و ممکن است در صورت مواجه با علائم، سندرم روده تحریک پذیر توسط پزشک تشخیص داده شود. درمان عوامل استرس زا می تواند به کاهش علائم معده درد عصبی و بهبود کیفیت زندگی کمک کند

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

همین الان بخوانید  درمان لرز در خانه

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +