درمان فوری سینوزیت

عوامل موثر در ابتلا به سینوزیت را بدانید

مولفه های مختلفی می توانند در ابتلا به سینوزیت تاثیرگذار باشند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

آلرژی و حساسیت

سرماخوردگی

شنا کردن و شیرجه های ناگهانی در استخرهای آلوده

انحراف تیغه بینی

کشیدن سیگار (موجب آسیب دیدگی مژک های ریز حلق و بینی می شود.)

تغییراتی که در پروازهای با ارتفاع زیاد، در فشار هوا رخ می دهد.

زندگی در مکان هایی با آلودگی شدید هوا

در صورت مشاهده چه علائمی باید به سینوزیت شک کنیم؟

سینوزیت معمولاً زمانی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند یک سرماخوردگی پیش آید، شروع می شود. در صورتی که فرد درگیر یک سرماخوردگی پایدار و طولانی شده و علائم زیر در وی بروز کند، ممکن است مبتلا به سینوزیت شده باشد.

ترشحات سبز یا زرد از بینی

کاهش حس بویایی

انسداد بینی

سردردهایی که پس از بیداری صبحگاهی رخ می دهد

اختلال تنفسی

حساسیت به گرما و سرما

بد خوابیدن شبانه

تب بالا (۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر)

خشکی گلو و تلخ شدن دهان

آبریزش بینی

سرفه و عطسه

سذماخوردگی های شدید و پی در پی

بی اشتهایی به خصوص هنگام خوردن صبحانه

تورم و التهاب بافتی که اطراف چشم ها یا کناره های بینی قرار دارد.

حالت تهوع به ویژه پس از بیداری صبحگاه

احساس درد و حساسیت در اطراف گونه ها، چشم ها و پیشانی (به ویژه با لمس آن ها)

احساس درد در قسمت فک و نیز دندان ها

بوی بد دهان

احساس سنگینی گوش و کم شدن دید چشم ها

ترشحات پشت حلق (مخصوصا صبح ها)

گاهش قدرت حافظه و تمرکز

خستگی مفرط در طول روز

 

نشانه های ابتلا به سینوزیت در کودکان

دنیای کودکان بسیار وسیع است و این موضوع، علائم ناشی از سینوزیت و بسیاری از بیماری های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به بیان ساده تر می توان گفت، علائم این بیماری در سنین مختلف، می تواند به اشکال گوناگونی بروز کند.

بروز سینوزیت در کودکان با سنین کمتر، همراه با علائمی مشابه سرماخوردگی است؛ مانند آبریزش بینی، تب خفیف، انسداد بینی و … .

 

هر سردردی نشان دهنده سینوزیت است؟

سردرد انواع مختلفی دارد و دلایل بروز آن ها بسته به اینکه کدام قسمت از سر انسان را درگیر می کند، متفاوت است. بنابراین می توان گفت هر سردردی نشانه سینوزیت نیست.

سردردهای سینوسی همان طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، در قسمت مرکزی صورت احساس می شود.

 

آیا سینوزیت مُسری است؟

لازم است بدانید که سینوزیت به خودی خود قابل انتقال نیست اما علائمی دارد که به راحتی می تواند گسترش یابد و افراد مختلفی را درگیر نماید. به منظور درک هرچه بهتر و بیشتر این موضوع، توجه شما را به تصویر زیر جلب می کنیم.

مواردی که می تواند سینوزیت فرد را تشدید کند

برخی شرایط هستند که می توانند در تشدید سینوزیت بیمار بسیار تاثیرگذار باشند. از همین رو برای درمان سینوزیت، لازم است که اطلاعات کافی از آن ها وجود داشته باشد تا بتوان به صورت کاملا هوشیارانه با این عارضه برخورد نمود.

برخی از عوامل تشدید کننده سینوزیت عبارتند از:

کشیدن سیگار

داشتن پولیپ بینی

داشتن آلرژی هایی مانند رینیت آلرژیک

برخورداری از سیستم ایمنی ضعیف بدن

ابتلا به بیماری هایی مانند آسم و تب یونجه

 

چند نوع سینوزیت می شناسید؟

به طور کلی سینوزیت را می توان بر اساس دو معیار موقعیت و دوره، به انواع مختلفی تقسیم کرد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

سینوزیت ها از نظر موقعیت

۴ نوع سینوزیت وجود دارد که می توان در این گروه قرار داد.

سینوس پیشانی یا frontal sinuses: این سینوس در استخوان پیشانی و بالای چشم ها قرار دارد. جالب است بدانید که این سینوس ها معمولا از سن ۷ سالگی به بعد ایجاد می شوند و درواقع انسان تا سنین ۵ الی ۱۰ سالگی سینوس پیشانی ندارد. بروز سینوزیت در این ناحیه می تواند موجب بروز سردرد و فشار در همین نقاط، یعنی بالای چشم ها، گردد.

سینوس اسفنوئید یا sphenoid sinuses: محل قرارگیری این سینوس در پشت چشم ها و نقطه مرکزی استخوان جمجمه، زیر غذه هیپوفیز است. سینوزیت اسفنوئید موجب احساس درد و فشار در نواحی پشتی چشم ها می گردد. لازم به ذکر است که این سینوس ها در سنین بلوغ ظاهر می شوند.

سینوس اتموئید یا ethmoid sinuses: محلی که سینوس اتموئید در آن قرار گرفته است، بین چشم و بینی و در استخوان اتموئید می باشد. این سینوس ها از ابتدای تولد با انسان همراهند و تا سن ۱۸ سالگی نیز در حال رشد هستند. سینوزیت ناشی از عفونت سینوس اتموئید باعث درد و فشار در نواحی بین بینی و چشم ها می گردد.

همین الان بخوانید  درمان لرزش دست

سینوس فکی یا maxillary sinuses: سینوزیتی که ناشی از عفونت سینوس های فکی باشد موجب بروز درد و حس فشار در گونه می شود. این سینوس ها در زیر چشم و در استخوان گونه هر فرد قرار گرفته اند.

 

انواع سینوزیت از لحاظ دوره

سینوزیت مزمن (Chronic sinusitis): حداقل زمانی که برای علائم این نوع سینوزیت وجود دارد، ۱۲ هفته است اما ممکن است فرد نتواند تا ماه ها و حتی سال ها از نشانه های آن رهایی یابد.

سینوزیت حاد (Acute sinusitis): مدت زمان تداوم این عارضه معمولا ۲ الی ۳ هفته و حتی کمتر از ۱۰ روز می باشد.

سینوزیت حاد مکرر (Recurrent acute sinusitis): هنگامی که علائم سینوزیت حاد بیش از ۴ مرتبه در طی ۱ سال، تکرار شود و مدت زمان ادامه دار بودن آن در هر مرتبه نیز کمتر از ۲ هفته باشد، می گوییم سینوزیت حاد مکرر رخ داده است. بد نیست بدانید از عنوان “سینوزیت راجعه” نیز برای این بیماری استفاده می شود.

سینوزیت زیر حاد (Subacute sinusitis): زمانی که علائم ناشی از سینوزیت بین ۴ الی ۱۲ هفته به طول بیانجامد، اصطلاحا می گویند سینوزیت زیر حاد روی داده است.

 

سینوزیت حاد

سینوزیت حاد تقریبا نوع شایعی از این بیماری است و می توان گفت هر فرد در طول عمر خود، حداقل یک بار عفونت سینوسی حاد را تجربه کرده است. سینوزیت حاد معمولا همراه با سرماخوردگی می باشد که نشانه ای از سینوزیت در ویروس های آن مشاهده نمی شود و تنها موجب التهاب سینوس ها و متورم شدن آن ها می گردد.

سینوزیت حاد می تواند در اثر عفونی شدن گوش میانی رخ دهد. به طور کلی سینوس ها و گوش میانی، خود کاملا استریل هستند اما در نواحی نزدیک آن ها مانند دهان و بینی باکتری هایی وجود دارند. در شرایط نرمال، مخاط توسط مژک های ریزی که وجود دارند، در طی پوشش بینی و راه های تنفسی به حرکت در می آید که این کار موجب می شود سینوس ها همواره پاک نگه داشته شوند.

حرکت مژک های ریز مذکور، همراه با ضربان و حرکاتی به سمت جلو و عقب می باشد تا بتوانند میکروب ها، گرد و غبار و هر عنصر حساسیت زایی که وارد این ناحیه می شود را به سمت حفره های بینی و یا پشت حلق و معده، هدایت کنند. حال فرض کنید اگر این مژک ها از کار بیفتند چه می شود؟ بدیهی است که عفونت به سرعت جایگیری می کند و با بروز سرماخوردگی معمولی، امکان باقی ماندن باکتری ها بر روی سطح غشای مخاطی سینوس ها افزایش می یابد. در نتیجه سینوزیت چرکی روی می دهد.

 

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن که نوع شدیدتری از سینوزیت ها می باشد، ممکن است در اثر آلرژی به قارچ ها، گرده ها و مواردی از این قبیل رخ دهد. به علاوه ممکن است در اثر نادیده گرفتن سینوزیت حاد و همچنین مشاهده مکرر علائم سینوزیت نیز بروز کند.

افرادی که هر یک از شرایط زیر را داشته باشند، بیش از سایرین مستعد ابتلا به سینوزیت مزمن هستند.

دارای پولیپ بینی

انسداد مجراهای سینوسی

اختلالات تنفسی

علائم این سینوزیت بسیار مشابه سرماخوردگی می باشد. برخی دیگر از نشانه ها عبارتند از دشواری در نفس کشیدن، سردردهای گهگاهی، کم شدن و از بین رفتن حس بویایی، تخلیه بینی همراه با چرک و … .

 

تفاوت سینوزیت و سرماخوردگی در چیست؟

همانطور که گفتیم، سینوزیت و سرماخوردگی علائمی بسیار مشابه یکدیگر دارند. از همین رو ممکن است اغلب با هم اشتباه گرفته شوند. تصویر زیر گویای برخی از تفاوت هایی است که می توان برای سرماخوردگی و سینوزیت قائل شد.

 

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان سینوزیت

مراجعه به پزشک متخصص برای درمان هر بیماری و اختلال، مهم ترین کاری است که اگر در زمان مناسب انجام نشود، می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد به ارمغان آورد. سینوزیت نیز جزو همین بیماری ها محسوب می شود و از آن جا که علائمی بسیار مشابه با سرماخوردگی دارد، اغلب آن را نادیده گرفته و اجازه می دهند که خود به خود، بهبود یابد.

معمولا توصیه می شود که اگر علائم شما رو به بهبودی هستند، نیازی نیست به پزشک مراجعه نمایید اما باید نکات مراقبتی لازم را در منزل رعایت کنید تا بتوانید هرچه سریع تر، سلامت خود را باز یابید.

چنانچه ۱ هفته تا ۱۰ روز از بروز علائم شما سپری شده است و همچنان احساس بهبودی ندارید، اگر احوالتان رو به وخامت است و در اکثر قسمت های صورت خود، احساس درد و فشار دارید، لازم است که حتما به یک پزشک خوب و با تجربه در زمینه سینوزیت مراجعه نمایید.

همین الان بخوانید  درمان فوری کراتینین بالا

نکته ای که وجود دارد این است که اگر در حال تجربه علائم شدیدی هستید و یا برای چندمین بار چنین نشانه هایی را متحمل می شوید، لازم است که به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایید تا بتواند تشخیص دقیقی از بیماری دهد و بهترین روش برای درمان سینوزیت شما را برگزیند.

 

آیا ابتلا به سینوزیت در بارداری خطرناک است؟

کم اشتهایی در میان خانم های باردار امری شایع است و نباید آن را با سینوزیت اشتباه گرفت. اما در صورت بروز این بیماری هم لازم است که مادر به هر نحوی که شده از لحاظ غذایی خود را تامین کند. در این راستا می تواند از غذاهای مقوی مانند میوه و سبزیجات به قدر کافی مصرف کند و یا غذاهایی مانند سوپ بخورد.

بنابراین می توان گفت این بیماری خطر چندانی ندارد اما در صورت تشدید علائم و وخامت حال مادر، لازم است که هرچه سریع تر به پزشک مربوطه مراجعه شود.

 

درمان قطعی سینوزیت با ترفندهای خانگی

هر روشی که در آن خبری از مصرف دارو و جراحی نباشد را می توان به عنوان روش های خانگی تلقی کرد. برخی از راهکارهایی که متداول تر است عبارتند از استفاده از محلول آب و نمک، گرم نگه داشتن صورت، مصرف انواع غذاها و داروهای گیاهی و … که درقسمت های بعدی به طور مفصل شرح می دهیم.

 

روش هایی که از سوی پزشک توصیه می شود

در صورتی که سینوزیت خفیف باشد و فرد به پزشک مراجعه نماید، معمولا داروهایی به شرح زیر برای او تجویز می گردند.

 

مصرف قرص های مسکن مثل ایبوپروفن و استامینوفن

مصرف داروهای ضد احتقان بینی؛ این داروها نباید بیشتر از یک هفته استفاده شوند زیرا می توانند بدتر شدن علائم را در پی داشته باشند.

استفاده از قطره یا اسپری های کورتیکواستروییدی که می تواند در شرایط پایدار سینوزیت، التهابات ناشی از آن را کاهش دهد. البته این داروها ممکن است عوارضی از قبیل گلودرد، خونریزی و سوزش بینی را به دنبال داشته باشند.

آنتی بیوتیک ها معمولا زمانی تجویز می شوند که عفونت سینوسی توسط باکتری هایی رخ داده باشد. مصرف قرص یا کپسول آنتی بیوتیک اغلب اوقات برای یک هفته توصیه می شود اما ممکن است در برخی شرایط، نیاز به استفاده در مدت زمان طولانی تری نیز باشد.

عمل سینوس، همراه با آندوسکوپی انجام می شود. به این صورت که جراح، آندوسکوپ را که یک لوله نازک است و دوربینی در یک سمتش دارد، وارد بینی فرد می کند تا بتواند داخل آن را با دقت و با جزئیات بیشتری ببیند. سپس پزشک می تواند سینوس های بیمار را باز نماید و با استفاده از ابزار ویژه این نوع جراحی، اقدامات لازم را انجام دهد.

در جراحی سینوس ها، هرگونه بافتی که موجب آسیب دیدگی آن ها شده باشد مانند پولیپ بینی بزرگ، توسط جراح برداشته می شود.

لازم به ذکر است مادامی که بیمار دارای پولیپ و یا انحراف بینی باشد، روش های درمانی متفرقه برای او پاسخگو نیستند و بهترین روش، جراحی می باشد.

در مورد این روش درمانی لازم است نکته ای را یادآور شویم. داروها موادی شیمیایی هستند و از همین رو بدیهی است که عوارض جانبی مختصری را به همراه داشته باشند. اما چنانچه این عوارض بیش از حد معمول باشد لازم است با پزشک در میان گذاشته شود.

جراحی سینوس

جراحی سینوس ها روشی است که در صورت عدم پاسخگویی بیمار به روش های قبلی از سوی پزشک، تجویز می گردد. جراحی سینوس، اغلب همراه با بیهوشی عمومی انجام می گیرد.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

مرکز خدمات پرستاری، پزشکی و درمانی در منزل آبادیس ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی، پیراپزشکی و کلینیکی در منزل شما. ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوزهای لازم این امکان را جهت ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان در امن‌ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده‌ایم. 

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل و سرم تراپی در منزل می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +