درمان لرزش دست

بسیاری از افراد دستهای لرزان را با بیماری پارکینسون مرتبط می دانند. اما طبق تحقیقات دانشمندان، بیشترین علت لرزش دست لرزش اساسی است.

لرزش اساسی معمولاً بزرگسالان را درگیر می کند ، اما به خوبی قابل درک نیست. تصور می شود که به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی در قسمت هایی از سیستم عصبی مرکزی ، مانند مخچه ایجاد می شود. این نوع لرزش برای برخی در خانواده ها ایجاد می شود و گاهی جنبه ارثی دارد.

محققان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث وقفه عصبی می شود و این که چطور می توان آن را متوقف کرد. آنها همچنین در مورد اینکه آیا این یک فرآیند مخرب  است یا خیر در حال تحقیق هستند

افرادی که دارای لرزش اساسی هستند لرزش های مکرری را تجربه می کنند که هنگام حرکت بدتر می شوند. این لرزش قابل کنترل نیست و اغلب در دست ها ، بازوها ، سر و تارهای صوتی اتفاق می افتد.

برای مقایسه ، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون  معمولا عضلات در حالت استراحت  دچار لرزش می شوند و هنگام استفاده از عضلات ، شاهد کاهش لرزش هستند. دستهای لرزان همچنین می توانند به دلیل موارد زیر ایجاد شوند

تیروئید بیش از حد فعال

بیماری مخچه

بیماری هانتینگتون

عوارض جانبی دارویی مانند داروهای خاص روانپزشکی ، ضد صرع ، ضد آسم و سرکوب کننده سیستم ایمنی

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف الکل و مداد مخدر

اضطراب

قند خون پایین

چه داروهایی دستهای لرزان را درمان می کنند؟

همه افرادی که دستانشان لرزان است نیازی به درمان ندارند ، اما اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که مشکل شما باید از طریق دارو درمان شود  ، ابتدا می توانید با استفاده از داروهای تجویز شده شروع کنید.

 

داروهای بیشتر تجویز شده برای درمان لرزش دست

طبق گزارش بنیاد ملی لرزش ، متداول ترین داروهای تجویز شده برای درمان دستهای لرزان  شامل موارد زیر است :

پروپرانولول (Inderal)

پریمیدون (میسولین)

پروپرانولول یک مسدود کننده بتا است که برای درمان آریتمی ، ضربان قلب سریع و فشار خون بالا طراحی شده است ، در حالی که پریمیدون یک داروی ضد تحریک است.

اگر این داروها برای شما موثر واقع نشود ، پزشک ممکن است داروهای دیگری را نیز توصیه کند.

 

کدام روش درمانی برای درمان لرزش دست مناسب است ؟

متوپرولول (لوپرسور) و آتنولول (تنورمین) نیز بتا بلاکرهایی هستند که ممکن است برای درمان لرزش اساسی استفاده شوند. اگر سایر داروها به لرزش شما کمک نکنند ، ممکن است پزشک یکی از این داروها را تجویز کند ، اما ممکن است مانند پروپرانولول موثر نباشد.

 

سایر داروهای ضد تشنج

گاباپنتین (نورونتین) و توپیرامات (توپاماکس) سایر داروهایی هستند که عمدتا برای درمان بیماری های عصبی یا روانی مانند تشنج یا درد نوروپاتیک استفاده می شوند. ممکن است برای افرادی که لرزش اساسی دارند مفید باشد.

همین الان بخوانید  سیروز کبدی چیست؟

 

داروهای ضد اضطراب

آلپرازولام (Xanax) برای درمان اضطراب و اختلالات وحشت استفاده می شود ، اما تحقیقات نشان می دهد که ممکن است یک درمان موثر برای لرزش اساسی نیز باشد. این دارو باید با احتیاط زیادی مصرف شود زیرا ممکن است اعتیاد آور باشد .

بوتاکس

سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) نوید بخش یک روش درمان برای لرزش اساسی در دست است. این دارو در صورت تزریق ممکن است باعث ضعف عضلانی قابل توجهی شود ، بنابراین حتما در مورد خطرات و مزایای احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. مزایای تزریق موفقیت آمیز می تواند تا ۳ ماه طول بکشد و تزریق بعدی نیز ممکن است لازم باشد.

 

چه جراحی هایی دست های لرزان را درمان می کند؟

بعید است پزشک شما جراحی را به عنوان اولین گزینه درمانی شما توصیه کند. درمان های جراحی به طور معمول برای افرادی که لرزشی ناتوان کننده دارند ، اختصاص دارد. با افزایش سن یا بدتر شدن لرزش ، ممکن است جراحی به گزینه ای مناسب تبدیل شود.

 

تحریک عمیق مغز (DBS)

تحریک عمیق مغز (DBS) یک روش جراحی است که برای درمان لرزش دست استفاده می شود. طی یک روش DBS ، جراح دستگاه های الکترونیکی به نام الکترود را در مغز بیمار قرار می دهد که یک سیگنال الکترونیکی دریافت می کند و در فعالیت قستی از مغزکه  مسئول لرزش است  اختلال ایجاد می کند.

سیگنال به دستگاهی که در زیر پوست قسمت فوقانی قفسه سینه کاشته شده است منتقل می شود. DBS در حال حاضر فقط برای افرادی که لرزش اندام پیشرفته یا شدید دارند توصیه می شود.

تالاموتومی

تالاموتومی یکی دیگر از گزینه های جراحی است. در طی این روش ، جراح  با استفاده از امواج صوتی و فرکانس رادیویی ضایعه ای دائمی در ناحیه بسیار کوچکی از تالاموس مغز ایجاد می کند. (از MRI ​​برای هدایت مکانهای مورد نظر امواج استفاده می شود.) این امر فعالیت الکتریکی طبیعی مغز را قطع کرده و لرزش را کاهش یا متوقف می کند

 

چه روش های درمانی دست های لرزان را درمان می کند؟

پزشک ممکن است یک یا چند تغییر در سبک زندگی را به عنوان روشی برای کمک به کاهش علائم لرزش اساسی توصیه کند.  این پیشنهادات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از اشیا سنگین تر استفاده کنید. ممکن است لازم باشد اشیای سبک یا ظریف مانند عینک ، ظروف غذا یا بشقاب را با نسخه های سنگین تر جایگزین کنید.

وزن سنگین تر وسایل ممکن است نگه داشتن آنها را سان تر کند.

از ظروف و ابزار مخصوص طراحی شده برای لرزش دست استفاده کنید.

همین الان بخوانید  درمان قطعی کم کاری تیروئید

نگه داشتن و کنترل قلم ، مداد ، وسایل باغبانی و وسایل آشپزخانه اگر دستانتان لرزان باشد ممکن است دشوار باشد. ممکن است لازم باشد وسایلی از این موارد را که برای افرادی با مشکلات کنترل و طراحی شده اند ، جستجو کنید.

از وزنه های مچ دست استفاده کنید. وزن اضافی روی بازو ممکن است کنترل دست را آسان کند.

 

آیا لرزش دست درمان قطعی دارد؟

گزینه های درمان با توجه به علت لرزش دست تعیین می شود ، گرچه هیچ درمانی برای بیشتر لرزش ها وجود ندارد. اگر لرزش دست ناشی از یک بیماری زمینه ای است ، درمان آن ممکن است لرزش را کاهش دهد یا از بین ببرد.

اگر کافئین ، الکل یا سایر محرک ها روی لرزش دست  تأثیر می گذارند ، حذف آنها را از رژیم غذایی در نظر بگیرید. اگر لرزش دست از عوارض جانبی دارو است ، با پزشک خود در مورد گزینه های دیگر صحبت کنید.

اگر علت دستان لرزان شما ناشی از لرزش اساسی است ، هیچ درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. این مشکل ، که اغلب در نوجوانی یا در دهه ۴۰ آغاز می شود ، ممکن است با افزایش سن ، بدتر شود.

درمان ها ممکن است برخی از علائم را تسکین دهند. انواع درمانی که استفاده می کنید به شدت لرزش و عوارض جانبی احتمالی هر گزینه درمانی بستگی دارد. بیمار و پزشک می توانند گزینه های درمانی را با شرایط خود بسنجید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +