نصب سوند معده در منزل

وصل سوند معده در منزل

نصب سوند معده در منزل یک روند پزشکی است که نیاز به تجهیزات و مهارت‌های پزشکی حرفه‌ای دارد. این فرآیند برای تغذیه و آزمایش‌های پزشکی مرتبط با معده استفاده می‌شود و باید توسط پزشک یا تیم درمانی متخصص انجام شود.

معمولاً نصب سوند معده در بیمارستان، مرکز درمانی یا تحت نظر پزشک در کلینیک انجام می‌شود. در صورت نیاز به نصب سوند معده، بهترین راه حل این است که با یک تیم پزشکی مجرب تماس بگیرید و مشاوره داشته باشید. ما می‌توانیم شما را در این مورد راهنمایی کنیم و با اعزام متخصص کار نصب سوند معده در منزل را انجام دهیم.

سوند معده چیست؟

سوند معده لوله‌ای بلند، استریل و انعطاف‌پذیر، دارای سایزبندی و رنگ‌بندی مختلف می‌باشد که از راه بینی وارد معده شده و کاربرد آن تأمین راه برای تغذیه کافی و مصرف داروهای خوراکی بیمار است.

کاربرد سوند معده (NG تیوب) چیست؟

  • تامین مایعات بدن
  • رساندن داروهای خوراکی به بیمار
  • تغذیه بیمار ( گاواژ)
  • شستشوی معده در مواقع مسمومیت
  • جهت خروج مواد غذایی از معده جهت پیشگیری از آسپیراسیون یا برگشت غذا به ریه

نکته مهم در زمان تعویض سوند معده در منزل:

زمان تعویض سوند معده معمولی ۱۴ روز است و در مواردی که جنس سوند معده متفاوت باشد (آنتی باکتریال) این زمان به چندین ماه افزایش می یابد. (با توجه به شرکت و کشور سازنده می‌تواند متغییر باشد)

لوازم مورد نیاز جهت وصل سوند معده در منزل ؟

  • سوند معده در سایز مشخص
  • چسب
  • سرنگ گاواژ
  • ژل
  • دستکش
  • ​لیوان آب
نصب سوند معده در منزل توسط مرکز پرستاری آبادیس

نحوه تعویض و وصل سوند معده در منزل (بخش یک)

پس‌ازاینکه ویزیت پزشک در منزل انجام شود و پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار دستور وصل سوند معده در منزل را بدهد، کارشناس پرستار مجربی بر بالین بیمار حاضر می‌شود. ابتدا دست‌های خود را شسته و ضدعفونی می‌کند، در مرحله بعد با بیمار صحبت کرده و شرایط و دلایل انجام این کار را برای او شرح می‌دهد تا بیمار با آگاهی بیشتر بتواند همکاری لازم را جهت آسانتر کردن پروسه کار داشته باشد. پشت فرد موردنظر را در زاویه ۹۰ درجه قرار می‌دهد مقداری آب به بیمار داده می‌شود تا مجرای مری آن، مقداری مرطوب شود تا از چسبیده شدن سوند در مسیر جلوگیری شود، مقداری ژل لیدوکائین یا ژل لوبریکانت را در داخل بینی فرد ریخته تا مجرای بینی فرد مرطوب و لغزنده شود تا سوند به راحتی بتواند در این مسیر حرکت کند، سپس فاصله بین بینی تا معده بیمار را اندازه گیری می‌کند تا بتواند تشخیص دهد چه میزان نیاز است تا سوند معده را وارد بینی بیمار نماید که به داخل معده بیمار برسد.

نحوه تعویض و وصل سوند معده در منزل (بخش دو)

پس از پشت سر گذاشتن این مراحل سوند را به آرامی وارد بینی فرد می‌کند تا مقداری که ابتدای سوند به دهان بیمار برسد بعد آن از بیمار می‌خواهیم سر خود را پایین بیاورد و مقداری آب را با نی بخورد تا بتوانیم ادامه کار را به راحتی انجام دهیم تا بیمار اذیت نشود، بعد از آن که به اندازه مشخص شده سوند معده را وارد کردیم زمان چک کردن محل مناسب آن در معده می‌رسد که با استفاده از گوشی پزشکی و به کمک یک سرنگ گاواژ که از هوا پر شده است صورت می‌گیرد. بعد از اطمینان کامل که سوند وارد معده شده است آن را بر روی بینی بیمار به کمک چسب فیکس می‌کنیم. و در آخر هم آموزش‌های لازم را به همراه بیمار جهت استفاده صحیح و درست از سوند معده در خانه را به آنها می‌دهیم.

توجه مهم

وصل لوله گاواژ در منزل و نصب سوند معده در منزل کاری بسیار تخصصی است. در صورت خطا و اشتباه امکان آسیب به مخاط بینی و ریه را درپیش خواهید داشت.

پگ معده چیست ؟

پگ معده لوله یا کت‌تری می‌باشد که از روی پوست مستقیم وارد معده می‌شود. این کار فقط توسط پزشک متخصص گوارش در محیط اتاق عمل و با کمک از دستگاه آندوسکوپی انجام می‌شود.

کاربرد پگ معده همانند سوند معده است اما برای بیمارانی استفاده می‌شود که به‌صورت دائمی و تا پایان عمر می‌خواهند از این طریق تغذیه بشوند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خدمات تخصصی پرستاری در منزل با مرکز پرستاری آبادیس

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت روحی، دلگرمی شما باشیم.

خدمات پرستاری در منزل با آبادیس این امکان را برای بیمار شما فراهم نموده تا در آسودگی خاطر و آرامش کامل در منزل خودتان از این خدمات بهره مند شوید.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت بیماری در کنار و دلگرمی شما باشیم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت نصب سوند ادراری و اعزام آمبولانس می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری
خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +