درمان هلیکوباکتر پیلوری

علائم و نشانه های عفونت هلیکوباکتر پیلوری

همه افراد ممکن است به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شود – بیشتر عفونت های هلیکوباکترپیلوری “خاموش ”  و بدون هیچ علامتی هستند . وقتی باکتری ها علائمی ایجاد می کنند ، معمولاً علائم شامل  ورم معده یا بیماری زخم معده هستند، عدم تشخصی این بیماری می تواند مشکلات و بیماری های دیگری نیز ایجاد کند به همین دلیل شناخت روش های تشخیص و درمان هلیکوباکتر پیلوری بسیار مهم می باشد.

دستگاه گوارش از قسمت هایی از بدن تشکیل شده است که با هم کار می کنند و غذا و مایعات را به عناصر سازنده و سوخت مورد نیاز بدن تبدیل می کنند. که تصویر کامل آن را در شکل زیر مشاهده می نمایید .

در کودکان ، علائم ورم معده ممکن است  شامل حالت تهوع ، استفراغ و درد شکم باشد ، اگرچه این علائم  ممکن است در بسیاری از بیماری های دوران کودکی دیده شود بنابراین تشخیص آن باید توسط یک متخصص انجام شود.

هلیکوباکتر پیلوری ، که قبلاً Campylobacter pylori نامیده می شد ، همچنین می تواند باعث ایجاد زخم پپتیک (یا همان زخم معده) شود. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ، شایع ترین علامت بیماری زخم معده ، درد شکم یا سوزش در شکم است و معمولاً در ناحیه زیر دنده ها و بالای ناف احساس می شود

این درد اغلب با معده خالی بدتر می شود و به محض اینکه فرد غذا بخورد ، شیر بنوشد و  یا داروی ضد اسید بخورد بهبود می یابد. کودکانی که به بیماری زخم معده مبتلا هستند ، ممکن است  زخم هایی در دستگاه گوارش خود داشته باشند که خونریزی کند و باعث هماتمزیس (استفراغ خونی ) یا ملنا (مدفوع سیاه ، خونی یا شبیه قیر)  گردد.

کودکان خردسال مبتلا به زخم معده ممکن است چنین علائم واضحی نداشته باشند ، بنابراین تشخیص بیماری آنها دشوارتر از بزرگسالان است.

روشهای تشخیص:

پزشکان می توانند با استفاده از انواع آزمایشات ، عفونت H.pylori را تشخیص دهند. یک پزشک ممکن است از روشهای زیر استفاده نماید:

روش آندوسکوپی که پزشک به طور مستقیم به معاینه پوشش داخلی معده می پردازد. بیمار در طی این روش تحت تاثیر داروی آرامبخش قرار می گیرد . آندوسکوپ یک لوله کوچک و قابل انعطاف است که در انتهای آن یک دوربین کوچک قرار دارد. این لوله از طریق دهانه به سمت پایین گلو و داخل معده و دوازدهه هدایت می شود . حتی ممکن است پزشک نمونه هایی از پوشش دستگاه گوارش تهیه نموده و آن را در آزمایشگاه از نظر وجود علائم میکروسکوپی عفونت و باکتری های H.pylori بررسی کند.
– آزمایش خون ، که می تواند وجود آنتی بادی های H.pylori را در خون تشخیص دهد. انجام آزمایش خون آسان است ، اگرچه آزمایش مثبت خون ممکن است نشانگر قرار گرفتن در معرض هلیکوباکترپیلوری در گذشته فرد باشد و لزوما به معنای وجود یک عفونت فعال در دستگاه گوارش نمی باشد.

همین الان بخوانید  درمان گلو درد

– آزمایش تنفس ، که می تواند کربن تجزیه شده توسط H.pylori را پس از نوشیدن محلول خاصی توسط بیمار تشخیص دهد. آزمایشات نفس زمان بر است ، هیچ اطلاعاتی در مورد شدت عفونت ارائه نمی دهد و انجام آن در کودکان خردسال دشوار است.

– آزمایشات مدفوع ، که می تواند وجود پروتئین های H.pylori در مدفوع را تشخیص دهد. آزمایشات مدفوع مانند آزمایش تنفس ، وجود H.pylori را نشان می دهد اما هیچ اطلاعاتی در مورد شدت عفونت ارائه نمی دهد.

روشهای درمان هلیکوباکتر پیلوری :

پزشکان با استفاده از آنتی بیوتیک می توانند عفونت های H.pylori را درمان کنند. از آنجا که یک آنتی بیوتیک ممکن است باکتری را از بین نبرد ، به طور معمول ترکیبی از آنتی بیوتیک ها برای بیمار تجویز می گردد. معمولاً پزشک همچنین داروهای ضد اسید یا سرکوب کننده اسید را برای درمان هلیکوباکتر پیلوری به بیمار می دهد تا تولید اسیدهای معده را خنثی یا مسدود کند.

اگر کودکی علائم خونریزی از معده یا روده کوچک را نشان دهد ، این علائم به طور معمول در بیمارستان درمان می شود. از آنجا که عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی بیوتیک قابل درمان است ، مهمترین درمان خانگی این است که همه داروی آنتی بیوتیکی تجویز شده را طبق دستور پرشک و درست سر وقت مشخص ، به بیمار داده شود

یکی از راه های کمک به تسکین درد شکم رعایت یک برنامه غذایی منظم است. این به معنای برنامه ریزی وعده های غذایی است تا معده بیمار برای مدت طولانی خالی نماند.

خوردن پنج یا شش وعده غذایی کوچکتر در روز ممکن است بهترین برنامه غذایی باشد و کودک باید بعد از هر وعده غذایی مدتی را به استراحت اختصاص دهد.

همچنین مهم است که از دادن آسپرین ، داروهای حاوی آسپرین ، ایبوپروفن یا داروهای ضد التهاب به بیمار خودداری کنید زیرا این مواد ممکن است باعث تحریک معده یا خونریزی معده شوند.

با آنتی بیوتیک درمانی طولانی مدت، می توان بیماری گاستریت و بیماری زخم معده (به ویژه زخم های اثنی عشر ، بخشی از روده کوچک) را درمان نمود.

پیشگیری از هلیکوباکتر پیلوری:

در حال حاضر ، هیچ واکسنی علیه H. pylori وجود ندارد. و از آنجا که انتقال به وضوح قابل درک نیست ، دستورالعمل های دقیق پیشگیرانه در دسترس نیستند. با این حال ، بهتر است موارد زیر را در هر شرایطی رعایت بفرمایید :

همین الان بخوانید  آلرژی غذایی چیست؟

دستان خود را کاملا بشویید.
غذایی که به درستی تهیه شده است بخورید.
از منبع ایمن آب بنوشید.


چه موقع با دکتر تماس بگیریم
اگر بیمار هر یک از این علائم زیر را داشت فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

درد شدید شکم
استفراغ خونی است یا به نظر می رسد مانند قهوه است
مدفوع خونی ، سیاه یا شبیه قیر است
درد یا سوزش در ناحیه زیر دنده که پس از خوردن ، نوشیدن شیر یا مصرف داروهای ضد اسید بهبود می یابد
با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید کودکان به دلایل زیادی می توانند معده درد بگیرند – مانند سوهاضمه ، ویروس ها ، تنش و نگرانی و آپاندیسیت و لازم است بدانید که در بیشتر موارد ، درد معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری نیست.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +