آبسه ریه چیست؟

آبسه ریه چیست؟

آبسه ریه، عفونت باکتریایی است که در بافت ریه ایجاد می شود. عفونت باعث از بین رفتن بافت و تجمع چرک در آن فضا می شود. آبسه ریه برای درمان چالش برانگیز است و می تواند خطرناک باشد.

آبسه های ریه را می توان به دو صورت اولیه یا ثانویه طبقه بندی کرد. آنها از سویه های مختلف باکتری ایجاد می شوند و دلایل مختلفی دارند.

 

آبسه های اولیه

آبسه های اولیه در اثر عفونت، ذات الریه، در داخل ریه ایجاد می شود. پنومونی آسپیراسیون نوعی عفونت است که بعد از استنشاق غذا یا ترشحات از دهان، معده یا سینوس ها در ریه ها به جای اینکه در مری وارد شود، ایجاد می شود. این یکی از علل شایع آبسه های اولیه است.

آبسه ریه در اثر تعرق در غذا یا ترشحات اغلب در حالی که فردی آرام یا بیهوش باشد، یا از طریق مسمومیت یا بیهوشی روی می دهد. مواد استنشاق شده اغلب به بافت ریه آسیب می رساند. همچنین به طور معمول مملو از باکتری است، یا از طریق عفونت یا از باکتری های طبیعی موجود در دهان، دستگاه تنفسی یا معده ایجاد می شود.

رایج ترین بیماری که فرد را مستعد ابتلا به آبسه ریه می کند، اعتیاد به الکل است. کسانی که از الکل سوء استفاده می کنند اغلب دچار استفراغ و تغییر سطح هوشیاری می شوند. این شرایط احتمال استنشاق محتوای معده و باکتری در ریه ها را افزایش می دهد، که می تواند باعث ایجاد عفونت شود. افرادی که از الکل استفاده می کنند، به دلیل ضعف در سلامت عمومی و تغذیه، اغلب سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، که ابتلا به عفونت را در آنها افزایش می دهد.

 

آبسه های ثانویه

آبسه های ثانویه به علت عفونت دیگری که در ریه شروع می شود، رخ می دهند. این وضعیت می تواند ناشی از انسداد مجاری تنفسی بزرگ، بیماری همزمان در ریه ها یا عفونت از سایر قسمت های بدن باشد که به ریه ها انتشار می یابد

درمان آبسه ریه

درمان اصلی آبسه ریه، آنتی بیوتیک است. استفاده طولانی مدت از دارو ممکن است تا شش ماه لازم باشد. تغییر شیوه زندگی مانند عدم استعمال سیگار و نوشیدن مایعات بیشتر نیز احتمال دارد پیشنهاد شود.

همین الان بخوانید  درمان لرز در خانه

در حالی که تخلیه روش ترجیحی درمان آبسه در بسیاری از مناطق بدن است، به ندرت در آبسه به درناژ یا جراحی نیاز است. آنتی بیوتیک ها به تنهایی اغلب در درمان این بیماری کافی و تقریباً در ۸۰٪ مواقع موثر هستند.

 

عوارض آبسه ریه

در موارد نادر، آبسه ریه می تواند پاره شود. این یک نگرانی جدی پزشکی است. عوارض احتمالی متعاقب پارگی یا درمان جراحی آبسه، عبارتند از:

آمیما. مجموعه بزرگی از مایع آلوده در اطراف ریه است که در محل آبسه ایجاد می شود. این می تواند خطرناک باشد و به درمان پزشکی فوری احتیاج دارد تا برطرف شود.

فیستول Bronchopleural. این زمانی است که ارتباطی بین یک راه هوایی بزرگ در داخل ریه و فضای موجود در پوشش اطراف آن ایجاد می شود. از طریق جراحی اصلاح می شود.

خونریزی از دیواره ریه یا قفسه سینه. این وضعیت می تواند با مقدار کمی خونریزی همراه باشد و بسیار جدی و خطرناک است.

عفونت. عفونت به سایر نقاط بدن انتشار می یابد. اگر عفونت از ریه خارج شود، می تواند در قسمت های دیگر بدن از جمله مغز آبسه ایجاد کند.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

همین الان بخوانید  درمان گرفتگی صدا
شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +