درمان گلو درد

علت گلو درد چیست؟

بیشتر گلو دردها در اثر عفونت یا عوامل محیطی، مانند هوای خشک ایجاد می‌شوند. با این حال خبر خوب این است که اگرچه گلو درد ناراحت کننده است، اما معمولاً خود به خود از بین می‌رود. گلو دردها بر اساس قسمتی از گلو که آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به مدل‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • فارنژیت: ناحیه پشت حلق را درگیر می‌کند.
  • التهاب لوزه‌ها: تورم و قرمزی لوزه‌ها، بافت نرم پشت حلق
  • لارنژیت: تورم و قرمزی جعبه صدا یا حنجره

 

درد گلو به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سرتاسر جهان ثبت شده است. علل گلو درد از عفونت تا صدمات وارد شده به گلو متغیر است

جوش معمولاً در کجای بدن رخ می دهد؟

صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و قسمت فوقانی کمر شایع ترین لکه هایی است که ممکن است دچار جوش شوند. بهترین راه برای درمان جوش بستگی به شدت آن دارد. آکنه می تواند خفیف، متوسط، یا شدید باشد.

تاثیر عفونت‌های ویروسی بر گلو درد

ویروس‌ها باعث حدود ۹۰ درصد گلو درد می‌شوند. از جمله ویروس‌هایی که باعث گلو درد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • مونونوکلئوز (یک بیماری عفونی که از طریق بزاق منتقل می‌شود)
  • سرخک (یک بیماری مسری که باعث بثورات پوستی و تب می‌شود)
  • آبله مرغان (عفونتی که باعث تب و راش خارش‌دار و ناهموار می‌شود)
  • اوریون (عفونتی که باعث تورم غدد بزاقی در گردن می‌شود)

علائم گلو درد کدامند؟

علائم گلو درد بسته به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت یا خشن باشد. احساس آن به گونه‌ای است که گویا بزاق از روی کاغذ سنباده پایین می‌رود و هر سرفه باعث تشدید درد می‌شود، اما برای کاهش درد، ابتدا باید علت آن مشخص شود. هوای خشک، سیگار کشیدن، رفلاکس اسید معده، عفونت‌های ویروسی، مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی، و عفونت‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک، هر کدام به تنهایی می‌توانند مشکوک به ایجاد گلو درد باشند. به‌طورکلی، عفونت ویروسی معمولاً با علائم دیگری مانند درد عضلانی و خستگی همراه با گلو درد نیز همراه است و درد نیز معمولاً بیشتر روی گلو متمرکز بوده و بسیار شدید است. همچنین ممکن است هنگام قورت دادن درد شدید همراه با تب بالا وجود داشته باشد. معمولا قبل از احساس گلو درد ممکن است این علائم در فرد به وجود آید:

احساس خراش در گلو

سوزش

احساس خشکی در گلو

احساس تحریک در گلو

علاوه بر این، فرد ممکن است هنگام قورت دادن یا صحبت کردن بیشتر درد داشته باشد. در صورت معاینه فیزیکی گلو یا لوزه‌ها نیز ممکن است قرمز به نظر برسند. گاهی اوقات، لکه‌های سفید یا مناطقی از چرک روی لوزه‌ها ایجاد می‌شود. این لکه‌های سفید در گلو درد استرپتوکوکی بیش از گلو درد ناشی از ویروس دیده می‌شود. گلو درد می‌تواند بلع را نیز دردناک کند. درمان گلو درد با توجه به این نشانه‌ها ممکن است متفاوت باشد. نشانه‌های گلو درد استرپتوکوکی، سرماخوردگی، آلرژی یا سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی با یکدیگر متفاوت هستند. علائم زیر نشان می‌دهد گلو درد ویروسی است:
 

  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی صدا (صدایی خش‌دار و خشن)
  • ورم ملتحمه (که به آن چشم صورتی نیز می‌گویند)
  • گرفتگی بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • تب
  • لرز
  • تورم در ناحیه گلو
  • بدن درد
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
همین الان بخوانید  درمان یبوست با خاکشیر

روش‌های درمان گلو درد چیست؟

پزشک با پرسش در مورد علائم گلو درد و انجام معاینه فیزیکی، نوع بیماری را تعیین می‌کند. از آن‌جایی که باکتری‌ها باعث گلو درد استرپتوکوکی می‌شوند، مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت و جلوگیری از تب روماتیسمی و سایر عوارض لازم است. یک پزشک تنها با نگاه کردن به گلو نمی‌تواند تشخیص دهد که فردی گلو درد استرپتوکوکی دارد یا خیر. بنابراین، ممکن است آزمایشی برای تعیین دقیق علت بیماری انجام دهد. هر فرد مبتلا به گلو درد استرپتوکوکی باید چند روز در خانه استراحت کند تا زمانی که تب قطع شود. طی این مدت باید حداقل هر ۱۲ ساعت آنتی بیوتیک مصرف شود. اگر گلو درد ناشی از ویروس باشد، آنتی بیوتیک کمکی نخواهد کرد. اکثر گلو دردها در عرض یک هفته خود به خود بهبود می‌یابند. پزشک ممکن است داروهای دیگری تجویز کند یا نکاتی را برای کمک به احساس بهتر به افراد ارائه دهد. زمانی که آنتی بیوتیک‌ها به کار نیایند، مصرف آن‌ها نیز به فرد کمکی نخواهد کرد و عوارض جانبی آن‌ها همچنان می‌تواند باعث آسیب شود. این عوارض جانبی می‌تواند از مسائل جزئی مانند بثورات پوستی گرفته تا مشکلات سلامتی بسیار جدی مانند عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک و عفونت C. diff باشد که باعث اسهال و آسیب شدید روده بزرگ و مرگ می‌شود.

در ادامه ۲۰ مورد از درمان‌های سریع خانگی گلودرد را برای شما مطرح خواهیم کرد:

۱- غرغره با آب نمک و پرهیز از مصرف سرکه

۲- نوشیدن مایعات سرد

۳- مکیدن یخ

۴- مبارزه با هوای خشک

۵- پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی

۶- نوشیدن دمنوش‌های گیاهی

۷- مصرف عسل

۸- استراحت به صدا

۹- استراحت کافی

۱۰- بالا آوردن سر در هنگام خواب

۱۱- استفاده از داروهای بدون نسخه

۱۲- استفاده از اسپری ضداحتقان بینی

۱۳- مصرف داروهای ضد آلرژی

۱۴- مصرف آنتی اسیدها

۱۵- مصرف آنتی بیوتیک‌ها

۱۶- پرهیز از غذاهای چرب

۱۷- پرهیز از مصرف مرکبات و غذاهای اسیدی

۱۸- پرهیز از مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار

۱۹- پرهیز از مصرف غذاهای خشک

۲۰- مصرف سرکه سیب رقیق شده.

غذاهای مضر در هنگام گلو درد

گلو درد می‌تواند کیفیت زندگی را با دشوار کردن صحبت، خوردن غذا و حتی نفس کشیدن تحت تاثیر قرار دهد. وقتی گلو حساس و دردناک است، برخی غذاها می‌توانند درد را تشدید نموده یا گلو را خراش دهند. برای گرفتن بهترین نتیجه تا زمانی که علائم گلو درد فروکش نکرده، بهتر است از مصرف غذاهای تحریک کننده خودداری شود.

پرهیز از غذاهای چرب برای درمان گلو درد

هضم غذاهای پرچرب مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، شیرینی‌ها و غذاهای سرخ شده برای بدن سخت‌تر است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. در نتیجه، علائم سرماخوردگی مانند گلو درد تشدید می‌شوند. غذاهای سرخ شده به علت خشونت ذاتی خود می‌توانند گلو را بیشتر تحریک کنند. به جای غذاهای پرچرب، گوشت‌های بدون چربی، مانند بوقلمون، ماهی و مرغ آب‌پز یا بخارپز پیشنهاد می‌شود.

همین الان بخوانید  درمان و علائم پوکی استخوان

پرهیز از مصرف مرکبات و غذاهای اسیدی

پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی، گوجه فرنگی، پرتقال، گریپ فروت، لیموترش و لیمو در زمان گلو درد ضروری است. اسیدهای موجود در این غذاها می‌توانند گلو را تحریک کرده و درد را تشدید کنند. به جای مصرف مرکبات، میوه‌هایی مانند موز، هندوانه، سیب و گلابی پیشنهاد می‌شود.

پرهیز از مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار

غذاهای پرادویه حاوی سس تند، پودر چیلی، کاری، جوز هندی، فلفل و میخک، می‌توانند گلو را تحریک و درد را تشدید نموده و باعث رفلاکس معده شوند. برای طعم دادن به غذا، سیر، پیاز و زنجبیل تازه که خاصیت ضدالتهابی دارد، مناسب است. سیر حتی می‌تواند از بروز مجدد سرماخوردگی جلوگیری کند.
چه کسانی بیشتر مستعد گلو درد هستند؟

افراد زیر بیشتر مستعد گلو درد هستند:

افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی یا گرد و غبار، کپک‌ها، پر و موی حیوانات خانگی افراد در معرض محرک‌های شیمیایی قوی افراد در معرض مداوم آلودگی هوا افرادی که با مواد شیمیایی رایج خانگی و محرک، مانند وایتکس سر و کار دارند افراد مبتلا به عفونت سینوسی مزمن یا مکرر افراد مبتلا به عفونت دندان افراد مبتلا به عفونت گوش میانی افراد مبتلا به رفلاکس معده

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +