درمان کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان از بیماری‌هایی است که افراد متوجه آن نمی شوند فقط در صورت وجود علائم می‌توانند به وجود آن پی ببرند در هر دوره از سیکل های قاعدگی درد در ناحیه زیر شکم لکه بینی احساس فشار زیاد احساس درد در حین روابط جنسی همه این ها نشانه هایی از علائم کیست می باشد و باید خیلی سریع به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

این علائم نشان دهنده ابتلا به کیست تخمدان یا رحم است بهتر است با بررسی ‌های دقیق تر به درمان آن بپردازید از دیگر علائم کیست رحم و تخمدان می توان به درد لگن احساس درد در قسمت پایین شکم پر بودن یا سنگینی شکم نفخ شکم اشاره کرد.

ولی به طور کلی کیست ها هیچگونه علائمی ندارند و خود به خود درمان میشوند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

در صورت مشاهده دردهای ناگهانی درد های شدید در قسمت شکم و لگن دردی که همراه با تب و استفراغ باشد خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

علت ابتلا به کیست تخمدان

بیشتر کیست های تخمدان در حین دوره قاعدگی به وجود می آید اگر عادت ماهانه در دوره مشخصی اتفاق نیفتد و یا خون های دیواره رحم به طور کامل تخلیه نشود به مرور تبدیل به کیست میشود.

 

عوامل خطر ناک در رابطه با کیست تخمدان

مشکلات هورمونی و بارداری عفونت های شدید لگن، سابقه ابتلا به کیست تخمدان در صورت داشتن هر یک از این موارد احتمال خطر کیست تخمدان افزایش پیدا می کند.

 

انواع کیست های تخمدان

کیست های تخمدان دارای انواع مختلفی هستند که شدت خطر و عوارض آن ها با یکدیگر متفاوت است. کیست های تخمدان به دو صورت خشک و بد خیم وجود دارند که می تواند برای فرد خطرناک باشند اگر بدخیم  باشند به سرطان تبدیل می شود. کیست های شکلاتی یکی از انواع کیست های تخمدان به حساب می‌آیند که مشکلاتی دارد، این کیست ها بسیار خطرناک هستند و در نهایت به ناباروری در فرد منجر می شود.

کیست عملکردی به طور کلی هر ماه تخمدان ها سرشار از کیست های به نام فولیکول می‌شوند که این کیست، هورمون های پروژسترون و استروژن تولید می نمایند کیست های عملکردی معمولاً بی خطر می باشند این کیست ها بدون درد هستند و اغلب طی دو تا سه سیکل قاعدگی به طور کامل از بین می‌رود.

همین الان بخوانید  درمان فوری یبوست

گر یک فولیکول به طور طبیعی و ماهیانه رشد کنند به عنوان یک کیسه به حساب می‌آید دو نوع کیست عملکردی وجود دارد کیست فولیکولی و کیست جسم زرد.

کیست فولیکولی در زمان دوره عادت ماهانه تخمک از فولیکول خارج می شود و به سمت قسمت پایینی لوله رحم حرکت می‌کند زمانی به کیست فولیکولی تبدیل می‌شود که این کیست  پاره نشود و احتمال تخمک آزاد نکند و همینطور در سطح خود ادامه دهندکیست جسم زرد یک فولیکول تخمک خود را آزاد می‌کند استروژن پروژسترون برای بارداری تولید می نماید.

 

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان و رحم با توجه به سن و اندازه کیست ها و علائمی که نشان داده شده است درمان می شود و البته باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان تشخیص داده شود و اگر نیاز به دارو بود پزشک دارو برای درمان تجویز می کند در غیر این صورت اگر توسط دارو از بین نرفت باید درمان شود.

 

چکاپ های دوره ای منظم

به طور معمول اگر هیچگونه علائمی ندارید حتما چند ماه یک بار سونوگرافی انجام دهید و کیسه های کوچک پر از آب را مشاهده کردید، اگر کیستتان کوچک است توسط دارو درمان می شود.

 

کیست تخمدان چیست

کیست تخمدان در واقع نوعی کیسه پر از مایع است که در بافت‌های قسمت های مختلف تخمدان می تواند به وجود آید تخمدان  که به اندازه بادام می باشد و در دو طرف رحم زنان قرار گرفته از محلی که تخمک در آن بالغ می شوند و در لوله فالوپ رها می گردد بسیاری از زنان در این مرحله به کیست تخمدان مبتلا می‌شوند در بسیاری از موارد کیست تخمدان مشکلات خاصی ایجاد نمی کند و بی ضرر و بدون نیاز به درمان‌ های خاص برطرف می‌شود اما در مواردی ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد به همین دلیل باید زیر نظر پزشک آن را درمان نمود.

 

درمان کیست تخمدان در پزشکی

در پزشکی های مدرن درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک شامل روش هایی برای تنظیم چرخه قاعدگی و تخمک گذاری است و در این مرحله به کاهش موهای زائد روی صورت و بدن و از بین بردن آکنه و همچنین کاهش عوارض قلبی عروقی و برای بیماران به همراه است.

قرص های ضد بارداری خوراکی و استفاده از متفورمین از جمله داروهایی است که برای این بیماران توسط پزشک تجویز می‌شود در افراد دارای اضافه وزن باید رژیم  سبک داشته باشند یعنی نوع تغذیه را تغییر دهند در برخی از مطالعات نشان داده شده است که این کیست کارش در خانم ها تغییر سیکل عادت ماهیانه است.

همین الان بخوانید  درمان فوری سرگیجه

 

روش های پیشگیری از کیست تخمدان

با توجه به افزایش بیماری ، پزشکان معتقدند که سبک زندگی می‌تواند از به وجود آمدن کیست جلوگیری به عمل آورد و اصلاح روش تغذیه یکی از راه های پیشگیری و جلوگیری از کیست تخمدان و رحم می باشد پرهیز از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند مثل فست فودها که در بین ایرانیان امروزه بسیار محبوب شده است می تواند تاثیری در از بین بردن و جلوگیری از کیست تخمدان داشته باشد.

روش دوم ورزش کردن است یعنی در طول روز حداقل یک ساعت ورزش کنید یا به پیاده روی منظم بپردازید اگر اضافه وزن دارید با یک برنامه صحیح آن خود را کنید. کاهش استرس یکی از روش های بهتر درمان کننده کیست تخمدان است.

 

جراحی کیست تخمدان

یکی از بهترین روش‌های جراحی برای از بین بردن کیست های تخمدان و رحم جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان می باشد. البته این کار باید توسط جراحی ماهر که در این زمینه تجربه دارد انجام دهد زیرا لاپاراسکوپیک جراحی ظریف و عمیق است اگر جراح ماهر نباشند و تجربه لازم را نداشته باشد ممکن است به تخمدان آسیب وارد کند و حتی می‌تواند موجب بیش تر شدن کیست تخمدان شود.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

مرکز خدمات پرستاری، پزشکی و درمانی در منزل آبادیس ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی، پیراپزشکی و کلینیکی در منزل شما. ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوزهای لازم این امکان را جهت ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان در امن‌ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده‌ایم. 

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل و سرم تراپی در منزل می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +