درمان تنبلی تخمدان

در دوران قاعدگی تعدادی هورمون از مغز ترشح می شود و این امر موجب آزاد شدن فولیکول های در تخمدان می گردد. پس از بالغ شدن فولیکول ها در رحم و ترشحات رحم افزایش یافته و همچنین باعث ضخامت دیواره رحم می شود و در نهایت تخمک بالغ شده با اسپرم ترکیب شده و بارداری اتفاق می افتد. حتی در مواردی می تواند بارداری اتفاق نیفتد و هورمون ها افت کنند و پس از مدتی دیواره رحم فرو بریزد و سیکل قاعدگی اتفاق افتد.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان می بایست بدون اتلاف وقت به درمان بیماری خود بپردازند، زیرا عدم توجه به درمان این بیماری می تواند مشکلات بیشتری را نظیر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و رحم را برای فرد به وجود آورد.

علائم بالینی تنبلی تخمدان

تبلی تخمدان یک بیماری رایج می باشد که در اثر عوامل ژنتیکی و یا تغذیه نامناسب بوجود می آید و شناختن روش های درمان تنبلی تخمدان و تشخصی آن اهمیت زیادی برای بانوان دارد!

علائم بیماری تنبلی تخمدان با توجه به وضعیت و شدت بیماری متفاوت می باشد، اما به طور معمول علائمی که اکثر افراد با آن مواجه می شوند عبارت است از:رویش موهای زائد، جوش های آکنه، خونریزی های نامنظم دوران پریودی است.

به طور معمول زنان با علائمی همچون اختلال قاعدگی به متخصص زنان مراجعه می نماید. در حقیقت این افراد با علائمی همانند عقب افتادن سیکل قاعدگی مواجه هستند بدین صورت که به مدت شش ماه قاعدگی آن ها به تعویق افتاده است و با تزریقات داروهای هورمونی توسط پزشک عادت ماهانه برای آن ها اتفاق می افتد. علاوه بر این افرادی هستند که خونریزی سیکل قاعدگی آن ها قطع نمی شود.

یکی دیگر از اختلالاتی که نشان دهنده ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان می باشد اختلال هایپرآندروژنیسم می باشد. اختلال هایپرآندروژنیسم بدین معناست که افراد مبتلا به تنبلی تخمدان با مشکلاتی همچون آکنه های روی صورت و بدن و هیرسوتیسم مواجه هستند.

نشانه دیگر ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان مشاهده نمای PCO، تخمدان های حجیم و بزرگ در سونوگرافی می باشد

تفاوت بیماری تنبلی تخمدان با تخمدان ضعیف چیست؟

تخمدان های ضعیف دارای ذخیره تخمدانی کمی دارند بدین معنا که AMH زیر ۱/۱ می باشد ولی افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان دارای AMH بالای ۳ تا ۵/۳ می باشد، لذا این دو بیماری کاملا با یکدیگر متفاوت است

اختلال قاعدگی در ابتدایی بلوغ خطرناک است؟

در دو سال ابتدایی پس از بلوغ و شروع قاعدگی نامنظی قاعدگی و مشکلات هیرسوتیسم طبیعی خواهد بود اما در صورت آنکه پس از دو سال از بلوغ و شروع قاعدگی فرد با همچین علائمی مواجه باشد حتما بایستی جهت تشخیص بیماری به پزشک مراجعه نمود.

همین الان بخوانید  درمان جوش سفت دانه یا پاپول

تشخیص تنبلی تخمدان

روش های بسیاری به منظور تشخیص بیماری های زنان وجود دارد، اما یکی از بهترین روش های تشخیص بیماری تنبلی تخمدان سونوگرافی می باشد. در سونوگرافی این افراد معمولا تخمدان های بزرگ و پلی کیستیک دیده می شود.

آیا مصرف قرص های ضدبارداری تاثیر منفی بر روی بدن دارد؟

یکی از سوالات شایع در بین عموم افرادی که به منظور درمان از این قرص ها استفاده می نمایند این است که آیا می تواند برای آن ها ضرری را به همراه داشته باشد؟ باید بدانید مصرف قرص های ضد بارداری نه تنها مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد بلکه در صورتی که درمان بیماری به صورت کامل انجام نشود، می تواند مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود آورد. لذا مصرف این نوع قرص ها با تجویز و صلاحدید پزشک بلامانع است.

روش های درمان تنبلی تخمدان

برای درمان این مشکل راه های مختلفی پیشنهاد میشود که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی یا مجموعه ای از درمان ها را به کار میگیرد.خوب است بدانید که که مهمترین و اصلی ترین عامل اختلال در عملکرد تخمدان بیماری pco یا تخمدان پلی کیستیک است که روند درمان PCO حداقل ۶ ماه تا ۱ سال است.

 

۱-تغییر سبک زندگی

همان طور که گفته شد افرادی که این مشکل را دارند اغلب اضافه وزن دارند و این قضیه ثایت شده است که کاهش وزن در روند درمان بسیار زیاد موثر است. اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند برخی از علائم شما را بهبود بخشد.فراموش نکنید که ورزش کردن و ترک سیگار و داشتن ساعات خواب مناسب و کافی در کاهش علائم و سرعت رفع مشکل مؤثر هستند.نقش کاهش استرس را هم نباید در سیر درمان نادیده گرفت،سعی کنید از عوامل و محیط هایی که باعث تنش و ایجاد استرس در شما میشود دوری کنید.

 

۲-دارو درمانی

تجویز داروهای جلوگیری از بارداری مثل ال دی یا سیپروترون کامپاند (دیان) برای تنظیم سیکل های قاعدگی بسیار رایج و موثر است.شروع دارو از روز پنجم قاعدگی به مدت ۲۱ شب وبعد از تمام شدن هربسته ۷روز دارو نمی خورید و از روز ۸ بسته بعدی را آغاز میکنید .

متفورمین این دارو در شرایطی که فرد اضافه وزن دارد و شواهدی دال بر بالا بودن قند خون وجود داشته باشد تجویز میشود.

اگر بیمار دارای مشکلات تیروئیدی باشد و یا دارای مشکلات غددی باشد ،در این صورت حتما باید به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کند و داروی مرتبط با این مشکل را دریافت کند.

داروهای مخصوص باروری می‌توانند تخمک‌گذاری را در بیمارانی که می‌خواهند باردار شوند، تحریک کنند. از جمله این داروها کلومیفن است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود و یا گنادوتروپین‌هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) و یا هورمون ایجادکننده جسم زرد در تخمدان (LH)، که به صورتی تزریقی مصرف می‌شوند.

همین الان بخوانید  درمان لکنت زبان

داروهای ضد چاقی هم ممکن است برای بیماران با اضافه وزن شدید تجویز شود.

ممکن است داروهایی برای کاهش رشد بیش از حد موها تجویز شوند که زنان باردار نباید این داروها را مصرف کنند.

 

۳-عمل جراحی

در صورتیکه بیمار قصد بارداری داشته باشد و داروهای ا باروری اثری نداشتند، گاهی اوقات عمل جراحی روی تخمدان‌ها انجام می‌شود تا احتمال تخمک‌گذاری افزایش یابد. در یکی از انواع عمل‌های جراحی، تخمدان‌ها با استفاده از یک سوزن کوچکی که حامل جریان الکتریکی است سوراخ می‌شوند؛ این فرایند که با نام حفاری تخمدان‌ها شناخته می‌شود با کاهش سطح آندروژن می‌تواند باعث عمل تخمک‌گذاری شود. در عمل جراحی لاپاراسکوپی، برش‌های کوچکی روی شکم ایجاد می‌شوند و با استفاده از یک دوربین کوچک، اندام‌های درون لگن قابل‌ مشاهده می‌شوند. اکثر زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، با طی کردن فرایند درمان می‌توانند باردار شوند.سایر روش‌های جراحی عبارتند از: اوفورکتومی (برداشتن یکی از تخمدان‌ها)، آسپیریشن کیست.

درمان تنبلی تخمدان سخت نخواهد بود و با مراجعه به پزشک و گرقتن درمان دارویی مشکل آنان رفع خواهد شد. در صورت داشتن هر گونه علائم بهتر است به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و از به تعویق انداختن درمان خودداری نمایید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +