درمان ویتیلیگو ۹۸

روش های درمان ویتیلیگو

۱. نسخه‌های دارویی

برای مشاهده تأثیرات این داروها حداقل به سه ماه زمان نیاز دارید و اغلب موارد زیر را شامل می‌شوند:

  کرم‌های موضعی:  برخی از کرم‌ها ازجمله کورتیکواستروئیدها می‌توانند در مراحل اولیه در بازگشت رنگ به لکه‌های سفید مؤثر باشند و برخی دیگر روند رشد لکه‌ها را کند می‌کنند. اگرچه کرم‌هایی با دوز بالاتر را می‌توانید با نسخه خریداری کنید اما این کرم‌ها در صورت استفاده طولانی‌مدت می‌توانند با عوارض جانبی مثل رشد موهای زائد، سوزش، انقباض و نازک شدن پوست همراه شوند.
 داروهای خوراکی:  برخی از داروها مانند استروئیدها و برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در درمان ویتیلیگو مؤثر باشند. این داروها فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند.

۲. پسورالن و فتوکموتراپی (PUVA)

در این ترکیب درمانی نیاز دارید که پسورالن را به‌صورت قرص مصرف کنید و یا آن را به‌صورت کرم روی پوست بمالید. سپس پزشک، شما را در معرض نور UVA قرار می‌دهد تا داروهایی را که به بازیابی رنگ پوست کمک می‌کنند، فعال شوند. پس از این روش درمانی باید کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و از عینک آفتابی استفاده کنید. PUVA اغلب با عوارض جانبی مثل آفتاب‌سوختگی، حالت تهوع، خارش و هایپرپیگمانتاسیون همراه است.

 

۳. UVB تراپی

این گزینه یک روش جایگزین برای درمان سنتی PUVA است. این درمان نوع متمرکزتری از نوردرمانی ارائه می‌دهد که اغلب منجر به عوارض جانبی کمتری می‌شود. همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک گزینه درمان خانگی تحت نظارت پزشک استفاده شود.

روش های درمان ویتیلیگو

این روش درمانی به مناطق کوچکی از وصله کمک می‌کند و با ۲ تا ۳ بار تکرار در هفته، کمتر از ۴ ماه نتیجه می‌دهد.

دپیگمانتاسیون

اگر بیش از ۵۰ درصد از بدن شما تحت تأثیر ویتیلیگو قرار گرفته باشد احتمالاً پزشکتان دپیگمانتاسیون را به شما توصیه می‌کند. معمولاً زمانی که درمان‌های بازگشت رنگدانه‌ها به پوست به شکست می‌خورد این روش درمانی می‌تواند راه‌حل دیگری باشد. دپیگمانتاسیون بروی محو کردن رنگدانه‌ها در سایر قسمت‌های پوست برای مطابقت با مناطق لکه‌دار تمرکز می‌کند.

جراحی

گزینه‌های جراحی در صورت عدم کارایی داروها و نوردرمانی در دسترس هستند. اگر در یک سال گذشته هیچ لکه سفید جدیدی ظاهر نشود و یا ویتیلیگو در اثر آفتاب ایجاد نشده باشد ممکن است پزشکتان گزینه‌های جراحی زیر را به شما توصیه کند:
 پیوند پوست:  جراح شما پوست سالم را به مناطق لکه‌دار پیوند می‌زند. خطرات پیوند پوست شامل عفونت، زخم یا عدم رنگ‌پذیری مجدد است. پیوند پوست به روش ایجاد تاول(blister) روش دیگری است که خطرات کمتری دارد. در این روش پزشک تاول‌هایی را روی پوست آسیب‌دیده ایجاد می‌کند و قسمت بالای تاول را به مناطق دیگری منتقل می‌کند.
 پیوند ملانوسیت:  در این روش جراح ملانوسیت ها را برداشته و به آن‌ها اجازه رشد در محیط آزمایشگاهی را می‌دهد. سپس سلول‌ها را به مناطق رنگی پوست پیوند می‌زند.
   میکروپیگمنتیشن: در این روش پزشک رنگدانه‌ها را روی پوست خالکوبی می‌کند. این روش برای نواحی لب بهترین گزینه است اما ممکن است تطبیق آن با رنگ پوست کمی دشوار باشد.

همین الان بخوانید  درمان لکه بینی در بارداری

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

مرکز خدمات پرستاری، پزشکی و درمانی در منزل آبادیس ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی، پیراپزشکی و کلینیکی در منزل شما. ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوزهای لازم این امکان را جهت ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان در امن‌ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده‌ایم. 

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل و سرم تراپی در منزل می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +