آلرژی در دوران بارداری

آلرژی در بارداری

بروز علایم آلرژی در دوران بارداری بسیار شایع بوده و حدود یک چهارم از مادران باردار در طول دوره‌ی بارداری آن را تجربه می‌کنند، هر چند طول مدت درگیری آن‌ها ممکن است کوتاه باشد. در بسیاری از موارد، زنان علایم آلرژی را فقط در بارداری تجربه کرده‌اند و قبل از آن هیچ‌گونه علایمی نداشته‌اند. البته اگر خانمی قبل از بارداری سابقه‌ی آلرژی داشته، پیش‌بینی بهبود یا تشدید علایم آن در بارداری دشوار است.

از آنجایی که آلرژی مادر در طول بارداری امکان تولد نوزاد مبتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد، مادر با دوری از عوامل «آلرژن» می‌تواند از این امر پیشگیری کند.

 

برخی عوامل آلرژی‌زا

گرد و غبار؛

قارچ؛

گرده‌ی گل‌ها؛

شوره‌ی سر گربه؛

برخی از مواد غذایی.

 

علایم آلرژی

شدت این علایم به قدرت سیستم ایمنی هر فرد بستگی داشته و در بین افراد مختلف، بسیار متفاوت است.

عطسه؛

گرفتگی بینی؛

اشک ریزش؛

قرمزی چشم؛

ایجاد خارش در ناحیه‌ی زبان، گلو و سقف دهان.

توصیه‌های تغذیه‌ای در افراد مبتلا به آلرژی

سیستم ایمنی را با موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان (ویتامین C و E) تقویت کنید؛

از منابعی مانند جوانه‌ی گندم، روغن‌های مایع گیاهی، گردو و غیره می‌توانید استفاده کنید؛

از مصرف برخی میوه‌های متهم در آلرژی فصلی مانند سیب، هویج، کرفس، گوجه‌فرنگی، فندق، خربزه، موز، گیلاس، زردآلو، گوجه‌سبز و هلو پرهیز کنید؛

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، به دلیل خاصیت ضدالتهابی در تخفیف علایم مؤثر هستند؛

مصرف غذاهای حاوی فیبر، مانند غلات سبوس‌دار، میوه و مغزها باعث ایجاد تعادل در باکتری‌های مفید روده می‌شود که در پیشگیری از آلرژی‌های فصلی مفید است؛

مصرف ماست نیز باعث کاهش علایم می‌شود؛

چای سبز به دلیل داشتن متیلات اپی‌گالوکاتچین گالات خاصیت ضدآلرژی دارد؛

از مصرف زیاد آجیل در بارداری پرهیز کنید، زیرا باعث افزایش احتمال آلرژی به آجیل در کودکان می‌شود؛

اگر به برخی غذاها حساسیت دارید، از خوردن آن‌ها پرهیز کنید، روی برچسب مواد غذایی را با دقت مطالعه کنید. زیرا برخی از ترکیباتی که شما به آن‌ها حساسیت دارید به صورت پنهانی در موادی که انتظارش را ندارید وجود دارند.

همین الان بخوانید  درمان موخوره شدید

 

توصیه‌های رفتاری در افراد مبتلا به آلرژی

حتماً با پزشک درباره‌ی علایم آلرژی خود صحبت کنید و اگر تجربه‌ی آلرژی در بارداری داشته‌اید بهترین کار پیشگیری از شروع حملات آلرژی رعایت نکات زیر است:

از افراد سیگاری دوری کنید و این کار را  نه تنها به دلیل آلرژی، بلکه به علت آسیبی که دود سیگار به شما و فرزندتان وارد می‌کند انجام دهید؛

اگر به گرده گل حساسیت دارید، سعی کنید منزل خود را مجهز به فیلتر تصفیه‌ی هوا کنید و اگر نیاز بود که از منزل خارج شوید ماسک و عینک آفتابی بزنید و زمانی که به منزل بازگشتید، شستن دست و صورت جزو اولین کارهایتان باشد؛

اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، بهتر است از فرد دیگری بخواهید که گرد و غبار منزلتان را تمیز کند؛

اگر به حیوانات خانگی حساسیت دارید، قبل از اینکه علایم آلرژی شما شروع شود بهتر است حیوان خانگی را به یکی از دوستان خود بسپارید یا حداقل اتاق جداگانه‌ای در منزل به آن حیوان اختصاص دهید تا در تمامی منزل عوامل حساسیت‌زا وجود نداشته باشد؛

جهت کاهش علایم از محلول آب گرم و نمک برای شستشوی بینی استفاده کنید؛

شب‌ها از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت اتاق خواب استفاده کنید؛

از عوامل آلرژن دوری کنید؛

صبح زود و عصرها معمولاً زمانی است که بیشترین ترکیبات آلرژن وارد محیط منزل می‌شود و بهتر است در این زمان‌ها پنجره‌ها را ببندید؛

از بخور نعناع استفاده کنید.

 

درمان‌های دارویی آلرژی در حاملگی

اگر با رعایت توصیه‌های ذکر شده باز هم علایم آلرژی پابرجا ماند می‌توانید با توصیه‌ی پزشک از دارو استفاده نمایید. توجه کنید که از داروهای درمان آلرژی در سه‌ماهه‌ی اول بارداری استفاده نکنید.

اگر نوع آلرژی تشخیص داده شود درمان بسیار ساده می‌شود.

به طور کلی مصرف آنتی هیستامین‌ها (کلرفنیرامین، تری فینل امین و دیفن هیدرامین) در بارداری ایمن است. اما برخی عوارض جانبی نیز دارند، مانند احساس خواب‌آلودگی (اگر از برخی دردهای دوران بارداری خسته و کم انرژی هستید با مصرف آنتی‌هیستامین احساس خستگی بیشتری خواهید کرد) اما قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود راجع به ایمن بودن مصرف آن در بارداری مشورت کنید.

ایجاد آلرژی توسط عوامل حساسیت‌زا در بارداری ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما برخی متخصصان، ایجاد آلرژی در بارداری را نشانه‌ی خوبی نمی‌دانند، به دلیل اینکه یک سری تغییرات نوسانی در سیستم ایمنی شما به راه می‌اندازد که ممکن است واکنش‌های غیرمنتظره‌ای در پی داشته باشد.

همین الان بخوانید  روش درمان یبوست با وازلین در خانه

استفاده از ضد احتقان برای باز کردن راه‌های هوایی، این داروها حاوی ترکیبات سودوافدرین هستند که احتمالاً برای زنان باردار گزینه‌ی مناسبی نیستند. به ویژه در سه‌ماهه‌ی اول بارداری بیشترین خطر را برای جنین دارند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد. زیرا در برخی تحقیقات اختلالات مادرزادی ( نقص دیواره‌ی شکمی) ناشی از مصرف این دارو گزارش شده است.

اسپری بینی اکسی‌متازوفین، در صورتی که به مدت کوتاه ۲ تا ۳ روزه استفاده شود، به دلیل داشتن غلظت کم در گردش خون نسبتاً ایمن است.

کورتیکواستروئیدها (کرومولین و بکلومتازون)، اگر به صورت اسپری بینی استفاده شوند، به دلیل خاصیت ضدالتهابی در تخفیف علایم مؤثر هستند، اما در خصوص سایر کورتیکواستروئیدها هنوز تحقیقات کافی در مورد ایمنی آن‌ها در بارداری انجام نشده است.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +