ام اس (MS) و علائم آن چیست؟

مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیش‌رونده است که به واسطه سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که سیستم طراحی شده برای حفظ سلامت به اشتباه به قسمت‌هایی از بدن  که برای عملکرد روزمره حیاتی است حمله می کند. پوشش محافظ سلول‌های عصبی آسیب می‌بیند که منجر به کاهش عملکرد مغز و نخاع می‌شود.

علائم ام اس (MS) چیست؟
MS نوعی بیماری با علائم غیرقابل پیش بینی است که شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. در حالی که برخی افراد دچار خستگی و بی‌حسی هستند، در موارد شدید علائم اولیه ام اس و نشانه های ام اس می‌تواند باعث فلجی، کاهش بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

علائم اولیه ام اس یا بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) شامل موارد زیر است:

مشکلات بینایی
سوزن سوزن شدن و بی‌حسی
درد و اسپاسم
ضعف یا خستگی
مشکلات تعادل یا سرگیجه
مشکلات مثانه
اختلال عملکرد جنسی
مشکلات شناختی

۱. مشکلات بینایی از علائم اولیه ام اس
مشکلات بینایی یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ام اس است. التهاب روی عصب بینایی تأثیر گذاشته و بینایی مرکزی را مختل می‌کند. این می‌تواند باعث تاری دید، دوبینی یا از بین رفتن بینایی شود.

۲. سوزن سوزن شدن و بی‌حسی
MS یا بیماری مالتیپل اسکلروزیس بر اعصاب مغز و نخاع (مرکز پیام بدن) تأثیر می‌گذارد. این بدان معنی است که می تواند سیگنال‌های متناقض را به اطراف بدن ارسال کند. بعضی اوقات، هیچ سیگنالی ارسال نمی‌شود. این امر باعث بی‌حسی می‌شود.

۳. درد و اسپاسم از علائم ام اس
درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز در ام اس وجود دارد. طبق بررسی‌های انجمن ملی ام اس، مطالعه ای نشان داده است که نیمی از افراد مبتلا به ام اس مبتلا به درد مزمن هستند.

۴- خستگی و ضعف به عنوان علامت ام اس
خستگی و ضعف غیرقابل توضیح در مراحل اولیه بیماری ام اس در حدود ۸۰ درصد از افراد دیده می‌شود.

این خستگی مزمن بر اثر تخریب اعصاب موجود در ستون فقرات است. معمولاً خستگی ناگهان ظاهر می‌شود و هفته ها قبل از بهبود ماندگاری دارد. ضعف در ابتدا بیشتر قابل مشاهده است.

همین الان بخوانید  سرخک چیست ؟

۵- مشکلات تعادل و سرگیجه
سرگیجه و مشکلات با هماهنگی و تعادل می‌تواند تحرک فرد مبتلا به ام اس را کاهش دهد. پزشک مغز و اعصاب ممکن است این موارد را مشکلاتی در راه رفتن ذکر کند.

برای آنکه بدانید سرگیجه در ام اس چگونه است باید بدانید که افراد مبتلا به ام اس غالباً احساس سبکی سر و سرگیجه دارند یا گویی محیط اطرافشان در حال چرخش است (سرگیجه). این علامت اغلب هنگام ایستادن بروز می‌کند.

 

۶. اختلال عملکرد مثانه و روده
مثانه ناکارآمد علامت دیگری است که در حدود ۸۰ درصد از مبتلایان به ام اس بروز می‌کند. این می‌تواند شامل تکرر ادرار، افزایش شدید ادرار یا عدم توانایی در ادرار باشد.

 

۷. اختلال عملکرد جنسی
همچنین ام اس  می تواند در برانگیختگی جنسی افراد مبتلا  ایجاد مشکل کند زیرا در سیستم عصبی مرکزی (جایی که ام اس حمله می‌کند) شروع می‌شود.

 

۸- مشکلات شناختی
در حدود نیمی از مبتلایان به بیماری ام اس در عملکرد شناختی خود دچار نوعی مشکل می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • مشکلات حافظه
  • کاهش محدوده توجه
  • مشکلات زبان
  • پریشانی
  • افسردگی و سایر مشکلات سلامت عاطفی نیز رایج است.

 

۹. تغییر در سلامت عاطفی
افسردگی عمده در بین مبتلایان به ام اس شایع است. استرس ام اس همچنین می‌تواند باعث تحریک پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی بنام pseudobulbar شود. این اختلال شامل دوره‌هایی از گریه و خنده غیرقابل کنترل است.

کنار آمدن با علائم ام اس با وجود روابط یا مشکلات خانوادگی، درمان افسردگی و سایر اختلالات عاطفی وضعیت را حتی چالش انگیزتر می‌کند.

 

تشخیص MS : چطور بیماری مالتیپل اسکلروزیس را تشخیص دهیم؟
یک پزشک متخصص مغز و اعصاب آزمایش‌های بسیاری را برای تشخیص بیماری ام اس انجام می‌دهد ، از جمله:

معاینه عصبی: پزشک معلولا عملکرد اعصاب را بررسی می‌کند
معاینه چشم: یک سری آزمایشات برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماری‌های چشمی
تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI): تکنیکی که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می‌کند.
پونکسیون کمری: آزمایش شامل یک سوزن بلند است که در ستون فقرات وارد می‌شود تا نمونه‌ای از مایع مغزی-نخاعی خارج شود.
پزشکان از این آزمایش‌های اعصاب و مغز استفاده می‌کنند تا در دو ناحیه جداگانه به دنبال آسیب به سیستم اعصاب مرکزی باشند. آن‌ها همچنین باید مشخص کنند که حداقل یک ماه بین اپیزودهایی که باعث خسارت شده‌اند می‌گذرد. از این تست‌ها برای رد شرایط دیگر نیز استفاده می‌شود.

همین الان بخوانید  زخم معده و اثنی عشر

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +