درمان فوری کراتینین بالا

درمان فوری کراتینین بالا

کراتینین بالا معمولا نشانه اختلال در عملکرد کلیه است. اگر کراتینین سطح بالایی دارید و نگران هستید، بهتر است هر چه سریعتر با پزشک مشورت کنید تا علت افزایش کراتینین را تشخیص دهد و راهنمایی درمانی لازم را ارائه دهد. ما در این مقاله به طور جامع در مورد درمان کراتینین بالا با شما صحبت میکنیم.

 

کراتین خون بالا چه خطراتی دارد؟

جریان خون کراتینین را به کلیه ها، انتقال مى دهد. اما اگر کلیه ها درست کار نکنند، سطح کراتینین در خون می تواند افزایش یابد. این حالت می تواند به اورمیا Uremia، یک اختلال تهدید کننده زندگی، منجر شود. اورمیا به حالتی گفته می شود که به علت اختلال در کار کلیه مثل نارسایی کلیه یا سنگ کلیه، مواد سمی و مضر به درستی از بدن دفع نشود و با خون به بدن برگردد. بدن نیاز به خون پاک دارد تا به بهترین نحو عمل کند. بهترین راه برای کاهش سطح کراتینین، درمان علت اصلی است. دیالیز یک درمان مشترک برای نارسایی های کلیوی است. دیالیز زمانی استفاده می شود که کلیه ها نمی توانند مواد زائد را از بدن خارج کنند.

روش های درمان کراتینین بالا

آیا درمان فوری کراتینین بالا امکان پذیر است؟ چه چیزهایی کراتین خون را پایین می اورد؟ شما می توانید درمان ها را با داروهای مختلف و تغییراتى در شیوه زندگی، به منظور کاهش کراتینین خود انجام دهید. در مورد راه هایی برای کاهش میزان کراتینین، از جمله این هشت گزینه طبیعی، با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار نرمال آزمایش کراتینین چه عددی است؟

مقدار کراتینین نرمال می تواند با توجه عواملی در هر فرد متفاوت باشد. سطوح نرمال کراتینین در مردان بالغ بین ۰.۶ تا ۱.۲ mg/dl و در زنان بالغ بین عدد ۰.۵ تا ۱.۱mg/dl در نظر گرفته می شود.

تمرینات شدید را کنار بگذارید.

ورزش معمولا چیز خوبى است، اما ورزش زیاد ممکن است سطح کراتینین را افزایش دهد. از آنجایی که متابولیسم عضلانی، کراتینین تولید می کند، استفاده ى بیش از حد از عضلات از طریق فعالیت های شدید ممکن است سطوح کراتینین را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که ورزش شدید به طور موقت باعث افزایش سطح کراتینین به عنوان یک پاسخ به افزایش ضعف عضلانی می شود. در مورد میزان و نوع فعالیتی که باید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید. سعى کنید به جاى بلند کردن وزنه هاى سنگین، یوگا انجام دهید و به جاى دویدن راه بروید.

همین الان بخوانید  درمان خانگی آسم و تنگی نفس

مکمل های حاوی کراتین را مصرف نکنید.

کراتین یک ترکیب طبیعی است که در کبد ساخته مى شود. کراتین به عضلات منتقل و از آن برای انرژی استفاده میشود. کراتین استفاده نشده براى انرژی، به کراتینین تبدیل مى شود. علاوه بر فرم طبیعی آن، کراتین به عنوان یک مکمل غذایی نیز در دسترس است. برخی از ورزشکاران از این مکمل ها برای کمک به افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کنند. درست مانند کراتین طبیعی، مکمل های حاوی این ماده نیز کراتینین تولید می کنند. هر فردى که مایل به کاهش میزان کراتینین باشد، نباید مکمل کراتین مصرف کند.

مصرف پروتئین خود را کاهش دهید.

تحقیقات نشان می دهند خوردن مقدار زیادی پروتئین، میتواند حداقل به طور موقت سطح کراتینین را افزایش دهد. گوشت قرمز پخته شده به طور خاص می تواند کراتینین را تحت تاثیر قرار دهد. گرماى ناشى از پخت و پز باعث ایجاد کراتین در گوشت می شود تا کراتینین تولید شود. افرادی که دارای رژیم غذایی با میزان بسیار بالای گوشت قرمز یا سایر منابع پروتئینی، از جمله محصولات لبنی هستند، ممکن است سطح کراتینین بالاترى نسبت به افرادی که کمتر از این غذاها مصرف مى کنند، داشته باشند. اگر زیاد گوشت قرمز مصرف میکنید، بهتر است به غذاهای بر پایه سبزیجات روى آورید.

فیبر بیشتر مصرف کنید.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر فیبر رژیمی بر میزان کراتینین لازم است. اما یک مطالعه نشان داد که میزان کراتینین در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که میزان مصرف فیبر را افزایش دادند، کاهش چشمگیری داشت، یعنی به زبان ساده، فیبر درمان فوری کراتینین بالا محسوب می شود.

فیبر را می توان در بسیاری از غذاها یافت، از جمله:

  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • حبوبات

 

با پزشک خود در مورد میزان مایع مصرفى خود صحبت کنید.

از دست دادن آب بدن می تواند سطح کراتینین را افزایش دهد. مصرف مایعات نیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری کلیوی مفید باشد. با پزشک خود در مورد میزان آب و مایعات دیگرى که باید روزانه بنوشید و بهترین زمان برای نوشیدن آن ها، صحبت کنید.

در هنگامی که بیماری در منزل دارید و تغذیه اصولی و صحیحی را رعایت نمیکنید،افزایش کراتینین خون میتواند به علت کاهش آب بدن باشد که با توجه به شرایط بیمار میتوانیم با گرفتن مشاوره آنلاین یا ویزیت حضوری پزشک در منزل، جهت جبران کمبود مایعات بدن بیمار از تزریق سرم در منزل کمک بگیریم. درصورتی که بیمار یا سالمندی دارید و از این مشکل رنج میبرند، میتوانید از دانش و تخصص پزشکان و کارشناسان پرستاری مرکز درمان در منزل آبادیس کمک بگیرید.

همین الان بخوانید  درمان قطعی اگزما

مکمل های چیتوزان را امتحان کنید.

چیتوزان یک مکمل غذایی است که اکثرا توسط افرادی که امید به کاهش وزن  یا کلسترول را دارند، استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که چیتوزان ممکن است در کاهش میزان کراتینین در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی موثر باشد. قبل از شروع مصرف چیتوزان یا هر مکمل غذایی دیگر، با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از سالویا (مریم گلى)

در چین مردم برای درمان نارسایی کلیوی از سالویا استفاده می کنند. چندین مطالعه نشان داده است که سالویا ممکن است اثر مثبت داشته باشد. اما سالویا یک هالوسینوژن است بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. حتی گیاهان معمولی می توانند با برخى از داروها تداخل پیدا کنند. پس بسیار مهم است که در مورد استفاده از گیاهان، با پزشک خود صحبت کنید. سایر گیاهانى که قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید عبارتند از:

  • برگ گزنه
  • بابونه
  • دارچین
  • جینسینگ
  • ریشه قاصدک

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

‫2 نظر

  • رضا الماسی گفت:

    بسیار عالی ممنون از توضیحاتتون.
    میخواستم بدونم کراتینین بالای ۷قابل برگشت یا تا اخر عمر باید دیالیز انجام بشه؟

    • باسلام خدمت شما همراه گرامی. مشخص نمیشه باید زمان بدین تا ببینید عملکرد کلیه ها به چه شکل میشه تا بتونید از دیالیز کردن راحت بشین،شایدم نیاز به پیوند داشته باشید در آینده که پزشکتون تشخیص میدن.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
    + +