اختلال دفع مدفوع از نشانه تا درمان

مشکلات دفع مدفوع

در نگاه عامه تمامی مشکلات مقعدی با عناوین هموروئید و بواسیر شناخته می شود، اما تمامی بیماری های مقعدی در این دو نوع خلاصه نمی شود، چه بسا که درد های ناحیه مقعد می تواند به علت شقاق ( فیشر)، فیستول مقعدی، تنگی، افتادگی روده، شل شدگی کف لگن، آسیب اسفنگترو یا اعصاب روده باشد. تمامی این بیماری ها با یبوست همراه بوده که به اشتباه آن ها را در یک بیماری به نام هموروئید و یا بواسیر جای می دهند. درمان اختلال دفع مدفوع انواع متفاوتی بسته به شرایط فرد دارد که در ادامه بیان می شود.

راه های جلوگیری از یبوست

برای اینکه از یبوست جلوگیری کنید می بایست یکسری فعالیت ها را انجام دهید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید از جمله این اقدامات عبارتند از:

سعی کنید که در وعده های غذایی خود حبوبات، میوه، سبزیجات و همچنین نان سبوس دار را نیز فراموش نکنید.
ساعت مشخصی را برای صرف غذا بگذارید.
ورزش کردن را به هیچ وجه فراموش نکیند و حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید.
اگر عادت به مصرف چای و نوشیدنی هایی مثل قهوه دارید حتما مصرف آن را قطع کنید.
اگر تمامی موارد گفته شده را به درستی انجام دهید می توان گفت که مشکلات یبوست و دفع در شما برطرف می شود.

علاوه بر بزرگسالان که ممکن است در دفع خود دچار مشکل شوند کودکان نیز دچار این عارضه می شوند که باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد. همانطور که می دانید نوع رفتار کودکان با بزرگسالان کاملا متفاوت است یعنی در دفع مدفوع خود دچار مشکلاتی چون اجتناب از انجام این کار، بی اختیاری در ادرار و مدفوع همچنین درد دارند.

تشخیص اختلالات دفع مدفوع

زمانی که به برای اختلال دفع مدفوع به پزشک مراجعه می کنید، باید در توضیح مشکل دفع خود بسیار دقیق باشید، تا پزشک بتواند بهترین روش درمانی را به شما ارائه دهد. برای شرح مشکل دفعی خود می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

احساس درد سوزش
خونریزی
شکل مدفوع ( نرمی ، سفتی و… )
فواصل زمانی دفع مدفوع
میزان زمان برای دفع مدفوع
خارج کردن مدفوع با دست
خارج کردن مدفوع از راه واژن
تبلی روده
تغذیه نامناسب
شل شدگی کف لگن و در نتیجه فشار زیاد در خارج نمودن مدفوع

معایب خود درمانی در اختلالات دفعی

اکثر افراد در مواجه با بیماری های مختلف اولین گزینه درمانی را درمان های خانگی و سنتی جستجو می کنند، بنابراین به محض رویت بیماری از راه های گوناگونی مثل مراجعه به عطاری و یا استفاده از داروهای خانگی سعی در درمان بیماری خود دارند. این باور غلط  در درمان خانگی بیماری ها در میان خانوادهای ایرانی به وفور مشاهده می شود. اما اغلب افرادی که برای درمان به سراغ داروهای گیاهی می روند به دلیل عدم نتیجه دهی و یا نتیجه دهی کوتاه مدت مجاب می شوند که به پزشک متخصص بیماری خود مراجعه کنند، اما غافل از این موضوع هستند که گذشت زمان و کهنه شدن بیماری روند درمان و زمان بهبودی را کند کرده و فرآیند درمان را با مشکل مواجه خواهد کرد، لذا بهترین راه در مواجهه با تمامی بیماری و بیماری های دفعی که موضوع  مورد نظر ما است، مراجعه به پزشک متخصص و بهرمندی از مشاوره ها و راهنمایی های اوست.

همین الان بخوانید  لک صورت چگونه به وجود می آید و راههای درمان آن چیست؟

فرآیند درمان

  • اصلاح رژیم غذایی
  • فیزیوتراپی برای مشکلات عضلات کف لگن
  • جراحی

برای درمان بیماری های اختلالات دفعی پس از معاینه و تشخیص نوع بیماری، بیمار را از راه درمانی آگاه ساخته تا در جریان فرآیند درمان قرار گیرد. بهتر است که پزشک برای اطمینان از تفهیم شدن بیمار، همراه بیمار را در زمان توضیح پروسه درمانی دعوت کند. پزشک ممکن است طبق تشخیص خود از دارو درمانی استفاده کند، لذا رعایت مصرف دارو برای بیمار الزامی است.

در مواقعی که تشخیص پزشک منجر به تجویز جراحی باشد، می بایست بیمار را برای انجام آن توجیه کند. چرا که اغلب بیماران با توجه به مطالبی که در مورد جراحی مقعد شنیده اند از انجام آن منصرف شده و حاضر به جراحی نخواهند بود. لازم به ذکر است که این جراحی به دلیل پیشرفت علوم پزشکی و همچنین پیشرفت تکنولوژی و ابزار های آن، جراحی متفاوتی را برای بیماری های دفعی رقم زده است. بنابراین بیماران با صحبت درباره روند جراحی و اطمینان از امنیت جراحی می توانند درمان موفقیت آمیزی را تجربه کنند.

در صورت عدم جراحی بیماری های دفعی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این بخش به متداول ترین سوال در بین بیماران اختلال دفعی می پردازیم. اغلب این بیماران تمایل دارند بدانند که اگر جراحی مقعد را انجام ندهند چه آینده ای در انتظار آن ها است.

اگر مبتلا به هموروئید باشید و تجویز پزشک برای درمان مبتنی بر جراحی باشد، انجام ندادن آن می تواند منجر به خونریزی و در نهایت کم خونی در فرد می شود. این عارضه مصرف قرص های آهن را به شما تحمیل می کند، که گاها در برخی نیز جبران کم خونی تنها از راه ترانسفیوژن یا انتقال خون امکان پذیر است.

از دیگر مشکلاتی که در صورت جراحی نکردن هموروئید در انتظار شماست می توان سوزش و خارش در ناحیه مقعد و ناآرامی در هنگام نشستن را نام برد.

اگر فردی که به شقاق مبتلا باشد و نخواهد توصیه پزشک را مبنی بر جراحی انجام دهد، می بایست درد های دائمی و شدید را متحمل شود.

افتادگی روده در اصل فشارهای اعصاب به کف لگن است، این فشار بعد از مدت طولانی  موجب می شود عصب های کف لگن کشیده شده در نهایت عصب ناحیه لگن از بین برود و فرد به بی اختیاری مدفوع و بی اختیاری گاز معده دچار شود.

درمان اختلالات دفع در زنان

آیا شما به بیماری اختلال در دفع مدفوع و عدم کنترل آن دچار هستید؟ راههای درمان مشکل دفع را می دانید؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با این بیماری و راه های درمان آن آشنا کنیم . اختلالات دفع یک بیماری شایع در مردان و زنان است . به طور کلی ۳% از جمعیت جهان دچار اختلال در دفع مدفوع هستند که ۵۰% آنها را بیماران که قادر به فعالیت های حرکتی نیستند تشکیل می دهد. مشکل کنترل دفع مدفوع بیشتر در افراد با سنین بالا اتفاق می افتد ، اما متاسفانه این اختلال در زنان جوان پس از زایمان طبیعی به دلیل پارگی عضله کنترل کننده ی مدفوع و عدم اقدام برای درمان نیز پیش می آید .بیماری اختلال در کنترل مدفوع علاوه بر مشکلات جسمی صدمات روحی جبران ناپذیری مانند افسردگی ، عدم اعتماد به نفس ، عدم حضور در جمع و انزوا را به همراه دارد.

همین الان بخوانید  علائم نارسایی کلیه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

علت ابتلا به یبوست و اختلال در دفع مدفوع :
دلایل متفاوتی موجب ابتلا به این بیماری می شود که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم :

سکته مغزی
تومور مغزی
ام اس
پارکینسون
بواسیر
دیابت
افتادگی لگن
کم کاری تیروئید
چسبندگی های روده ای
بیماری مادر زادی سیستم عصبی روده ای
عوارض استفاده از داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی ، فشار خون
درمان یبوست:
درمان قطعی یبوست از طریق رژیم غذایی امکان پذیر است و استفاده از دارو در مراحل بعدی درمان قرار می گیرد .

شما می توانید با این رژیم غذایی یبوست خود را به صورت کلی برطرف کنید .
روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشید ، به طوریکه رنگ ادرار شما سفید یا زرد کمرنگ شود .
از شب قبل انجیر خشک شده را بخیسانید و سپس به صورت ناشتا میل کنید . پس از آن یک لیوان آب بنوشید .
بین وعده های غذایی ۳ واحد میوه حاوی فیبر مصرف کنید .
قبل از وعده ی غذایی یک کاسه سالاد با روغن زیتون میل کنید .
از مصرف غذاهای چرب ، سرخ شده و برنج خودداری کنید .

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +