درمان هپاتیت ب

درمان هپاتیت ب به صورت تضمینی در منزل | تصویر درمان هپاتیت ب

هپاتیت ب چیست؟

از هپاتیت B به‌عنوان یک عفونت جدی کبدی یاد می‌شود که می‌تواند زندگی فرد را به‌طور جدی با خطر مواجه سازد. این بیماری توسط ویروس B (HBV) ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به سیروز کبدی، سرطان کبد و در نهایت مرگ شود. هپاتیت B به دو صورت حاد  و مزمن بروز می‌کند.

انواع هپاتیت ب

دو نوع عفونت هپاتیت B وجود دارد. در ادامه به معرفی این دو نوع می‌پردازیم.

هپاتیت ب حاد

در نوع حاد هپاتیت ب فرد در اوایل بیماری قرار دارد و به تازگی به این بیماری مبتلاشده است. با تشخیص به‌موقع هپاتیت حاد می‌توان از هر ۵ نفر مبتلا به هپاتیت حاد، ۴ نفر را به طور کامل درمان کرد. این نوع هپاتیت به‌صورت کوتاه‌مدت فرد را درگیر خواهد کرد. افرادی که به هپاتیت حاد B مبتلا می‌شوند ممکن است نشانه‌های بیماری را تجربه نکنند این در حالی است که برخی بیماران در کنار علائم شایع هپاتیت با علائمی شبیه سرماخوردگی نیز مواجه خواهند شد. گاهی اوقات شدت بیماری به حدی است که برای درمان لازم است فرد بستری شود.

هپاتیت ب مزمن

اگر هپاتیت B بیشتر از شش ماه طول بکشد و تحت درمان قرار نگیرد، بیماری وارد فاز مزمن می‌شود (مزمن به معنای طولانی مدت است). هپاتیت B مزمن معمولا عوارض متعددی نظیر التهاب و آسیب کبدی به دنبال دارد. این بیماری به‌شدت سلامتی کبد شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و حتی مرگ شود. با درمان به موقع هپاتیت می‌توان از پیامدهای ابتلا به هپاتیت مزمن پیشگیری کرد.

به‌طور متوسط تخمین زده می‌شود این افراد می‌توانند تا سن ۷۰ سالگی برسند. حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا هستند به دلیل بروز ناراحتی‌های شدید کبدی زندگی خود را از دست می‌دهند. یکی از سؤالات رایجی که در مورد ویروس (HBV) پرسیده می‌شود این است که آیا ویروس منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟ باید گفت که این بیماری سیستم دفاعی بدن را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

درمان هپاتیت ب حاد

برای درمان هپاتیت ب حاد، روش خاصی وجود ندارد. در این حالت معمولاً پیشنهاد می‌شود بیمار رژیم غذایی سالمی داشته باشد و به‌اندازه کافی استراحت کند. تجویز نوع دارو در این مرحله از بیماری بستگی به تشخیص پزشکی و بار ویروس در خون دارد. همچنین پزشک نوشیدن مایعات زیاد را به بیماران توصیه می‌کند و از آن‌ها درخواست می‌کنند که از مصرف خودسرانه داروها پرهیز نمایند. برای مثال مصرف داروهایی مانند استامینوفن، پاراستامول و داروهای ضد استفراغ توصیه نمی‌شود.

همین الان بخوانید  کبد چرب چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

درمان هپاتیت ب مزمن

اگر هپاتیت B به مرحله مزمن برسد به احتمال زیاد پزشک از روش دارویی برای توقف فعالیت ویروس استفاده می‌کند. چندین نوع دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان هپاتیت ب تایید شده است که تعدادی از آن‌ها اینترفرون‌های تزریقی و تعدادی نیز قرص‌های ضد ویروسی هستند. مصرف روزانه داروهای تجویز شده فعالیت و تکثیر ویروس هپاتیت را در کبد مهار می‌کند.

مصرف داروها به تدریج التهاب و ورم کبد را کاهش می‌دهد و ریسک انتقال بیماری به دیگران را کاهش خواهد داد. در طی درمان، لازم است بیمار به‌طور مرتب با پزشک معالج در ارتباط باشد تا وضعیت سلامتی او با آزمایشات چکاپ کبد و معاینات لازم کنترل شود. در صورتی که مصرف داروهای تزریقی و خوراکی مؤثر نباشند و کبد دچار آسیب جدی شده باشد، پیوند کبد به‌عنوان آخرین راه درمان معرفی می‌شود.

آیا درمان هپاتیت ب با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

از طب سنتی به‌عنوان طب مکمل در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برای درمان هپاتیت ب مطالعات زیادی بر روی گیاهان انجام شده است.محققان در طی آن به نتایج مثبتی دست‌یافته‌اند. بااین‌حال شواهد برای تأثیر قطعی این گیاهان در درمان هپاتیت B کافی نیست.

تصویر بدن انسان که التهاب کبدی در آن نمایان است و مبتلا شدن به بیماری هپاتیت ب

هپاتیت B غیرفعال چیست؟

افرادی که به هپاتیت b غیرفعال مبتلا هستند، ازنظر ظاهری سالم به نظر می‌رسند. درواقع غیرفعال‌بودن به این معنا است که عامل بیماری به مدت شش ماه در بدن وجود داشته اما هیچ‌گونه فعالیتی از ویروس در بدن دیده نمی‌شود و کبد دچار آسیب نشده است. درواقع گفته می‌شود بین کبد و ویروس یک توافق شکل‌گرفته و با یکدیگر سازگار شده‌اند. آزمایش‌هایی که از این افراد گرفته می‌شود اغلب طبیعی هستند.

البته غیرفعال بودن ویروس به این معنا نیست که بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار نداشته باشد. گاهی اوقات ویروس تا آخر عمر بدون هیچ‌گونه فعالیتی در بدن وجود دارد ولی گاهی نیز ممکن است فعال شده و به کبد آسیب وارد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد مراقبت‌های پزشکی را جدی بگیرند تا در صورت بروز مشکل اقدامات درمانی به‌موقع انجام شود. گفته می‌شود حدود ۱۰ درصد افراد با فعال شدن ویروس مواجه خواهند شد.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

همین الان بخوانید  چطور جوش را یک روزه محو کنیم؟

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +