تاثیر کرونا بر قلب

سرایت کرونا ویروس به بدن حتی می‌تواند به عضله قلب یا عروق آسیب جدی وارد کند، به عبارتی این بیماری با رفتاری ناشناخته در کمین بیماری‌های قلبی و عروقی است. موضوع مهمی که دکتر “منا کیا” متخصص قلب و عروق گفت، بدان تاکید دارد و معتقد است خطر کرونا برای بیماران قلبی بیشتر از سایر بیماری‌هاست.

بر اساس مشاهدات انجام شده تقریبا حدود یک الی دو درصد بیمارانی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند، دچار حمله‌های قلبی شده اند و از طرفی حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بیمارانی که ناراحتی قلبی زمینه‌ای دارند مبتلا به کروناویروس می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مکانیسم این ویروس و حمله به بیمار از راه فعال کردن سیستم ایمنی و انعقادی است، اظهار کرد: به این صورت که سیستم ایمنی بیش از حد فعال می‌شود و در واقع با التهاب و طوفان سایتوکینی باعث التهاب در تمام بافت‌های بدن از جمله قلب و ریه می‌شود. این التهاب باعث آسیب جدی به قلب و عروق می شود و این دقیقا همان فرآیندی است که هر سال باعث مرگ تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نیز می‌شود.

التهاب ناشی از کووید همچنین می‌تواند باعث لخته شدن خون شده و قلب یا عروق مغزی را مسدود کند و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

این پزشک متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار کرد: یکی از علائمی که این روزها بیماران در مراجعه به پزشکان یا مراکز درمانی اعلام می‌کنند، احساس درد در هنگام دراز کشیدن است و در واقع به احتمال قوی همان  التهاب پرده قلبی یا پریکاردیت است که در اثر درگیری و حمله ویروس کرونا به قلب، پرده قلبی فرد ملتهب می‌شود و از جمله علائم شایع این بیماری است.


او تصریح کرد: اینها اثرات کوتاه مدت ویروس کرونای ناشناخته است. اثرات بلندمدت ابتلا به کرونا به اندازه کوتاه مدت اهمیت دارد چون ممکن است این بیماری به علت تغییرات ژنتیکی به یک اپیدمی مزمن تبدیل شود. بنابراین با توجه به تغییر رفتارها و واکنش‌های این ویروس، مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت و از جمع‌های خانوادگی و مسافرت‌ها به شدت پرهیز کنند. با توجه به اینکه کرونا ویروس سیستم‌های تنفسی، قلبی و عروقی، گوارشی، چشایی بویایی را درگیر می‌کند و به تمام سیستم‌های بدن دست اندازی می‌کند و تاکنون هم واکسن و داروی خاصی برای آن پیدا نشده است، لذا لازم است فعلا استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اولویت همه افراد قرار گیرد.

همین الان بخوانید  اختلال دفع مدفوع از نشانه تا درمان

وی نخستین علامت ظاهری و عارضه قلبی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه دانست و گفت: افت پمپاژ قلبی نتیجه حمله کروناویروس به قلب است که منجر به تنگی نفس و احساس درد می‌شود و در چنین مواقعی نارسایی قلبی را می‌تواند از خود نشان دهد.


دکتر کیا به عارضه‌های قلبی بعد از بهبودی از کرونا و پاکسازی ویروس از بدن بیمار اشاره کرد و افزود: بیماران قلبی بهبود یافته از کرونا همواره در معرض تهدید لخته‌های خونی و عروقی هستند که اگر در اندام فرد باشد منجر به سیاه شدن آن عضو از بدن می‌شود یا در ریه به صورت آمبولی ریه، در عروق قلبی به صورت سکته قلبی و در عروق مغزی به صورت سکته مغزی تاخیری بروز می‌کند.
وی بیان کرد: به عنوان مثال بیمارانی هستند که پس از بهبودی از کرونا با گذشت یک ماه از ترخیص با سکته قلبی مجددا به بیمارستان برگشتند که علت آن لخته شدن خون در عروق کرونر بوده است.


این پزشک متخصص قلب به بیماران کرونایی که ریسک فاکتورهای زمینه‌ای، ریوی و قلبی دارند توصیه کرد که پس از بهبودی و به طور مستمر و حداقل برای مدت یک ماه از داروهای رقیق کننده خون نظیر قرص آسپرین زیر نظر پزشک متخصص قلب استفاده کنند تا از لخته شدن احتمالی عروق پیشگیری شود.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

همین الان بخوانید  تصلب شرایین چیست؟

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +