علت گودی زیر چشم چیست و چگونه درمان می شود

علائم گودی زیر چشم چیست؟

گود رفتن زیر چشم

سیاه شدن و تیره شدن پوست زیر چشم

پف کردن زیر چشم و متورم شدن آن

از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست زیر چشم

افزایش میزان چین و چروک ریز دور چشم

آیا گودی زیر چشم همان سیاهی دور چشم است؟

گودی چشم و سیاهی دو چیز متفاوت هستند. گودی زیر چشم باعث ایجاد سایه در این ناحیه شده و در نتیجه موجب تیره تر شدن آن می شود. علاوه بر این، نازک شدن پوست دور چشم باعث التهاب و ورم کردن این ناحیه شده و باعث میشود چشمان شما گود رفته به نظر برسند. در این شرایط ظاهر شما خسته و مریض جلوه میکند، در حالی که ممکن است اصلا این چنین نباشد و در برخی موارد شدید، موجب مشکلات دید شود.

دلایل گودی زیر چشم چیست؟

قبل از آنکه به روش های رفع گودی زیر چشم بپردازیم، بهتر است در مورد دلایل ایجاد آن و البته موضوع پیشگیری بهتر از درمان است، صحبت کنیم. گودی زیر چشم در مردان و زنان بنا به دلایل مختلف به صورت دائم یا موقت ایجاد می شود. حتماً میدانید که سلامت پوست و ظاهر دور چشم، تا حد زیادی نشان دهنده وضعیت سلامت کلی بدن شما است.

پوست دور چشم حساس ترین و ظریف ترین پوست در کل بدن شما است که به راحتی تحت تأثیر عوامل بیرونی و البته درونی قرار میگیرد. به طور کلی، زمانی که چربی اوربیتال دور چشم شما کم شود، گودی زیر چشم ایجاد شده و چشمان شما حالت تو رفته ای پیدا میکنند.

گودی زیر چشم به جنسیت و نژاد و ژن وابستگی زیادی ندارد و عمدتاً با افزایش سن ایجاد میشود؛ اما افراد از هر گروه سنی میتوانند با این مشکل رو به رو شوند. در ادامه به برخی از شایع ترین دلایل گودی زیر چشم اشاره می کنیم:

افزایش سن

با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در پوست به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. پوست دور چشم به دلیل حساسیت بیشتری که دارد، زودتر از دیگر نواحی بدن این تغییر را نشان میدهد. به همین دلیل، گودی زیر چشم عارضه افزایش سن در زنان و مردان است.

کاهش وزن شدید

کاهش سریع وزن در مدت زمانی کوتاه، رایج ترین دلیل گودی زیر چشم و به دنبال آن، سیاهی دور چشم است. کاهش شدید وزن موجب از دست رفتن مقدار زیادی چربی، ویتامین و آهن در بدن می شود که نتیجه آن گود رفتن زیر چشم است.

کمبود خواب

کمبود خواب و نداشتن خوابی آرام در طی شبانه روز در دراز مدت، منجر به شکل گیری انواع مشکلات پوستی، از جمله گودی زیر چشم می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید

بیش از حد قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و اشعه های UVB خورشید باعث تولید ملانین در پوست شما می شود. هنگامی که پوست ظریف اطراف چشمان شما به طور مکرر با اشعه های مضر خورشید در تماس باشد، به مرور تیره شده و منجر به سیاهی و گودی زیر چشم می شود.

اگر در حال حاضر از سیاهی دور چشم رنج می برید، قرار گرفتن در برابر اشعه آفتاب موجب افزایش تولید ملانین و در نتیجه سیاهی بیشتر این ناحیه می شود.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی ملتهب یا سینوزیت باعث احتقان بینی می شود که بر چشمان شما فشار وارد می کند و باعث نازکی بیش از اندازه پوست شما می شود. این شرایط زمینه را برای گودی زیر چشم فراهم می کند.

عوامل ژنتیکی

ژنتیک یکی از مهمترین دلایل ایجاد گودی چشم است. بر اساس مطالعات انجام شده، اگر یکی از اعضای خانواده شما دارای گودی زیر چشم باشد، احتمال شکل گیری این عارضه در شما هم بیشتر خواهد شد.

همین الان بخوانید  علائم سکته مغزی چیست و چگونه می‌توان به فرد آسیب‌دیده کمک کرد؟

کم آبی بدن

کم آبی از جمله مواردی است که سلامت پوست شما را به شدت تحت تأثیر می گذارد. زمانی که به اندازه کافی آب و مایعات ننوشید، قطعاً با مشکل دهیدراته شدن پوست مواجه خواهید شد. کم آب شدن بدن موجب کم شدن رطوبت پوست و در نتیجه خشک شدن چشمها و برجسته شدن رگ های خونی پوست اطراف چشم می شود. اگر کودی چشم شما به دلیل دهیدراته شدن پوست باشد، این عارضه موقتی خواهد بود و با مصرف مایعات به اندازه کافی رفع می شود.

آلرژی

آلرژی های فصلی، عفونت سینوسی یا حساسیت های محیطی، موجب احتقان بینی می شود و سینوس ها را ملتهب می کنند که باعث تحریک و قرمزی چشم ها می شود که به آنها allergic shiner می گویند. این مسئله موجب فعالیت بیشتر رنگدانه های تیره و در نتیجه سیاهی دور چشم و در نهایت گودی چشم می شود.

روش های رفع گودی زیر چشم

حال که با دلایل گودی چشم آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با روش های خلاصی از آن نیز، آشنا شوید. استفاده از برخی از روش های زیر، حتی اگر به صورت ژنتیک با این مسئله دست و پنجه نرم میکنید، کمک کننده خواهد بود. بنابراین اگر شما هم از گودی زیر چشم رنج میبرید، آستین های خود را بالا زده و از یکی از روشهای معرفی شده، استفاده کنید؛ زیرا این مسئله به خودی خودی حل نمی شود!

استفاده از کرم دور چشم

استفاده از کرم های دور چشم، بهترین روش درمان برای از بین بردن سیاهی و گودی زیر چشم است. کرم هایی که به طور اختصاصی برای دور چشم تهیه می شوند، علاوه بر رفع سیاهی و گودی زیر چشم، موجب از بین رفتن چین و چروک های ظریف این بخش هم می شوند.

کرم های زیر چشم که حاوی مواد تشکیل دهنده آنتی اکسیدان هستند، به بهبود استحکام پوست و انعطاف پذیری کمک می کنند. استفاده از یک کرم دور چشم خوب، به جلوگیری از سیاهی، گودی و پف کردن زیر چشم، کمک شایانی می کند. علاوه بر این، کرم زیر چشم حاوی مواد اصلی مانند عصاره دانه Chenopodium quinoa و اسید هیالورونیک که در از بین بردن چنین عارضه هایی، کمک شایانی می کند.

اسید هیالورونیک، ویتامین C، K، E و رتینول برای چشم های گود رفته بهترین کارایی را دارند. ترکیبات مناسب ناحیه چشم را آبرسانی کرده و پوست زیر آن را حجیم می کند. این کرم ها بهترین عملکرد را در شب دارند، زمانی که به طور کامل وارد بافت شده و وظیفه ترمیمی خود را انجام می دهند. می توانید با مخلوط کردن مقداری شیر، یک کپسول ویتامین E و چند قطره ژل آلوئه ورای تازه، یک کرم چشم خانگی داشته باشید.

کافی است مقداری کرم به اندازه یک نخود، روی پوست دور چشم قرار دهید و با حرکت های دایره ای، پوست دور چشم را ماساژ دهید. در عرض چند روز متوجه شادابی و درخشان شدن این ناحیه خواهید شد. هنگام استفاده از این کرمها، چشمان خود را بسته نگهدارید و مراقب باشید که کرم وارد چشمانتان نشود.

بهبود سبک زندگی

خواب کافی و مناسب، از جمله عواملی است که به بازسازی سلول های پوست شما کمک میکند. بر اساس یک مطالعه انجام شده در بنیاد ملی خواب، حداقل ۷-۸ ساعت خواب در طی یک روز، به درمان گودی زیر چشم، کمک می کند. به غیر از این، خواب کافی به کاهش علائم پیری، رفع چین و چروک و درمان سیاهی زیر چشم هم کمک میکند.

همانطور که پیش از این اشاره شد، مونوکسید کربن موجود در سیگار، اکسیژن و سایر مواد مغذی را از پوست شما خارج می کند و تولید کلاژن را کاهش می دهد که سال ها به سن شما می افزاید.هنگامی که سیگار را ترک می کنید، بدن شما نیز تخریب کلاژن را متوقف می کند و می توانید بهبود قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست خود مشاهده کنید.

همین الان بخوانید  درمان کیست تخمدان

برای کاهش استرس و تنش های درونی، میتوانید از تکنیک های یوگا و مدیتیشن بهره مند شوید. این دو روش نه تنها به رفع گودی زیر چشم در طولانی مدت کمک می کند، بلکه موجب بهبود روابط شما با دیگر افراد می شود.

احتمالاً شما هم این جمله را شنیده اید که شما آن چیزی هستید که می خورید! همانطور که گفته شد، پوست زیر چشم، بازتابی از شرایط و سلامت کلی بدن شما است. استفاده از میوه هایی که به مقدار زیادی آب دارند، قطعاً به رفع گودی زیر چشم شما کمک شایانی می کنند.

استفاده از لوازم آرایش مناسب

لوازم آرایشی که به صورت روزانه از آنها استفاده می کنید، در رفع گودی چشم در زنان تأثیر گذار هستند. از اگر وسایل خاص برای کرم زدن استفاده میکنید، حتماً به طور منظم آنها را با شامپو بشویید. این وسایل شامل انواع میکروب و باکتری هستند و به پوست زیر چشم آسیب زیادی وارد می کنند.

برس ها و اسفنج های آرایشی خود را با یک شامپوی ملایم تمیز کنید و برای مدتی در معرض نور خورشید قرار دهید تا تمام میکروب ها و باکتری ها از بین بروند. همچنین از محصولات آرایشی با کیفیت خوب استفاده کنید و تاریخ انقضا را بررسی کنید.

استفاده از عینک آفتابی

عینک آفتابی جدا از اینکه یک اکسسوری شیک است، یک سلاح کارآمد برای محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر UV است.

استفاده کرم ضد آفتاب

برای محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید، هر سه تا چهار ساعت یکبار از یک کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنید. کرم ضد آفتاب معدنی (Mineral) بهترین عملکرد را برای محافظت از چشمان شما دارد حتی اگر پوست حساسی دارید. برای استفاده بهتر از کرم های ضد آفتاب، حتماً از اسفنج های مخصوص استفاده کنید؛ این وسایل مانع از ورود کرمها به چشم می شوند.

 

چه زمانی برای رفع گودی زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که پیش از این هم گفته شد، روش های معرفی شده در بخش های قبلی، روش هایی هستند که نتیجه آنها در طولانی مدت مشخص می شود. بنابراین اگر میخواهید خیلی سریع از شر گودی زیر چشم راحت شوید و یا از هیچ یک از روشهای گفته شده، نتیجه نگرفته اید؛ وقت آن رسیده است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مشابه با بسیاری از مسائل پزشکی، پزشک معاینه کامل بدن را انجام می دهد تا دلیل پزشکی و زمینه ای که موجب گودی زیر چشم شده است را شناسایی کند. مطمئن شوید که پزشک را از سایر علائمی که دارید، مطلع کنید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +