بیماری نارسایی قلبی چیست؟ علائم و درمان نارسایی قلبی

برخی از بیماری ها مانند بیماری عروق کرونر (تنگ شدن شریان های خون رساننده به قلب) یا فشار خون بالا، به قلب آسیب رسانده و در نهایت منجر به این بیماری می شوند. توجه به این نکته ضروری است که نارسایی قلبی با سکته یا حمله قلبی متفاوت است. (البته افرادی که نارسایی قلبی دارند، اغلب سابقه حمله دارند.) در سکته قلبی، عروق خون رساننده به قلب به علت انسداد، توانایی خون رسانی به قلب را از دست می دهند که این وضعیت منجر به مرگ این سلول ها می شود. نارسایی قلبی ممکن است در نتیجه سکته قلبی رخ دهد.

تمام شرایطی که منجر به نارسایی قلبی می شوند، به طور کامل برگشت پذیر نیستند، اما درمان می تواند علائم و نشانه های نارسایی قلبی را بهبود بخشیده و طول عمر را بیشتر کند. تغییرات سبک زندگی – مانند ورزش، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، مدیریت استرس و کاهش وزن – می توانند کیفیت زندگی را بهبود بخشند.

یکی از راه های پیشگیری از نارسایی قلبی کنترل زمینه های بروز این بیماری مانند بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، دیابت یا چاقی است.

 

علائم نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی می تواند مداوم (مزمن) بوده، یا به طور ناگهانی (حاد) شروع شود. نشانه های این بیماری به صورت زیر می باشد:

تنگی نفس هنگام ورزش یا هنگام دراز کشیدن

ضعف و خستگی

ورم پاها و مچ پا (به این وضعیت ادم (edema) نیز گفته می شود.)

ضربان قلب تند و نامنظم

کاهش سطح هوشیاری و غش کردن

درد قفسه سینه (اگر علت نارسایی، سکته قلبی باشد.)

سرفه مداوم همراه با خلط قرمز رنگ

ورم شکم

حالت تهوع و از دست دادن اشتها

تکرار ادرار

 

مراجعه به پزشک در چه زمانی ضروری است؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کرده اید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

درد قفسه سینه

غش کردن و یا ضعف شدید

ضربان قلب تند و نامنظم همراه با تنگی نفس

اگرچه این علائم و نشانه ها ممکن است به دلیل نارسایی قلبی باشد، اما سایر موارد مانند بیماری های ریوی و قلبی نیز ممکن است این علائم را داشته باشند به همین دلیل بیمار نباید به تشخیص خود اکتفا کند.

همین الان بخوانید  درمان کمر درد

اگر بیمار نارسایی قلبی داشته باشد و به طور ناگهانی هرکدام از این علائم بدتر شده یا علائم جدیدی در بیمار ظاهر گردد، ممکن است به معنای وخامت نارسایی قلبی موجود یا عدم پاسخ به درمان باشد که در این صورت مراجعه مجدد به پزشک ضروری است.

 

علت پیدایش نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی اغلب بعد از شرایطی که قلب را ضعیف می کنند، ایجاد می شود. با این حال، برای ایجاد نارسایی قلبی نیازی به ضعف عضله قلب نیست. این عارضه هنگامی که دیواره بطن ها سخت می شوند نیز بوجود می آید. در نارسایی قلبی، حفرات اصلی پمپاژ قلب (بطن ها) ممکن است سخت شده و به طور مناسب بین ضربان ها پر نشوند. در برخی موارد نارسایی قلبی، ممکن است ماهیچه قلب آسیب دیده و ضعیف شود و بطن ها تا حدی کشیده شوند (گشاد شوند) تا جایی که قلب نتواند خون را به طور مؤثر در بدن به گردش در آورد. کسر تخلیه (Ejection Fraction) معیار مهمی از چگونگی کیفیت پمپاژ قلب است و از آن برای طبقه بندی نارسایی قلبی و انتخاب تصمیم درمانی استفاده می شود. کسر تخلیه درصد خونی است که هر بطن طی هر ضربان، به گردش در می آورد. در قلب سالم، کسر تخلیه ۵۰ درصد یا بیشتر است به این معنی که بیش از نیمی از خونی که در بطن ها حین استراحت قلب پر می شود، با هر ضربان خارج می شود. اما نارسایی قلبی حتی با کسری از تخلیه معمولی نیز ممکن است رخ دهد.

نارسایی قلبی می تواند سمت چپ (بطن چپ)، سمت راست(بطن راست) یا هر دو طرف قلب را درگیر کند ولی معمولا ابتدا بطن چپ که مهمترین حفره قلب است را درگیر می کند.

انواع نارسایی قلبی

نارسایی بطن چپ: مایعات ممکن است در ریه ها محبوس و باعث تنگی نفس شوند.

نارسایی بطن راست: مایعات ممکن است در شکم و پاها محبوس و باعث ورم این اندام ها شوند.

نارسایی دیاستولی: قلب در پمپاژ خون مشکلی ندارد اما بطن چپ نمی تواند حین استراحت پر شود که به نوبه ی خود منجر به کاهش خونرسانی می شود.

 

چگونه می توان از نارسایی قلبی پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از نارسایی قلبی، کنترل عوامل خطرزا می باشد. با ایجاد تغییر در شیوه زندگی همراه با داروهای موردنیاز، بسیاری از عوامل خطرساز بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قابل کنترل خواهند بود.

همین الان بخوانید  تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

این تغییرات شامل عدم مصرف سیگار، فعالیت ورزشی مناسب با وضعیت بیمار، مصرف رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و کاهش استرس می باشند.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +