درمان جدید افتادگی مثانه

این عارضه ممکن است در هر جنسیتی و در هر سنی اتفاق بیافتد. اشخاصی که با این عارضه روبرو هستند؛ دچار مشکلات عدیده ای می شوند. که در ادامه آن ها را شرح می دهیم و روش های درمان جدید افتادگی مثانه را معرفی می کنیم.

در این مبحث قصد داریم افتادگی مثانه را به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار دهیم و روش های درمانی موثر برای رفع این عارضه را معرفی کنیم. همراه ما باشید.

مفهوم افتادگی مثانه

مثانه عضو مهمی در ذخیره ی ادرار است. این عضو داخل حفره ی لگنی قرار دارد. اعصاب موجود در دیواره ی مثانه، به محض پر شدن این عضو، پیام هایی به مغز برای اضطرار در دفع ادرار می فرستند و فرد متوجه می شود که نیاز به تخلیه ی مثانه ی خود دارد.

عضلات دیواره ی واژن نقش محافظتی از مثانه را به عهده دارند و باعث انسجام مثانه در حفره ی لگنی می شوند.

زمانی که عضلات کف لگن بنا به دلایل مختلفی اعم از: افزایش سن، تغییرات دوران یائسگی، نوسانات هورمونی و… تضعیف شوند، مثانه به سمت واژن حرکت می کند.

در برخی افراد شدت افتادگی مثانه به قدری زیاد است که ممکن است قسمتی از مثانه به بیرون از دهانه ی واژن، راه پیدا کند.

انواع افتادگی مثانه

افتادگی مثانه متناسب با شدت افتادگی و عوارض ناشی از آن به ۴ نوع مختلف تقسیم بندی می شود که انواع آن عبارتند از:

نوع ۱ (ملایم)
در این نوع از افتادگی، تنها قسمت کمی از بافت مثانه روی دیواره ی رحم می افتد.

نوع ۲ (متوسط)
در این نوع افتادگی؛ مثانه روی دیواره ی واژن می افتد و محل ورودی آن را نیز مختل می سازد.

نوع ۳ (شدید)
افتادگی مثانه روی دیواره ی واژن به قدری است که محل ورودی واژن به طور کامل مسدود می شود.

نوع ۴ (کامل)
شدت افتادگی به قدری است که قسمتی از بافت مثانه به بیرون از مهبل فرد راه پیدا می کند. معمولا در این نوع از افتادگی؛ شاهد افتادگی سایر ارگان ها مثل؛ رحم، مقعد و… خواهیم بود.

عوامل موثر در افتادگی مثانه

علل مختلفی می توانند در این عارضه موثر باشند. به مثال های زیر توجه کنید:

کاهش هورمون استروژن در یائسگی
یکی از تاثیرات هورمون استروژن، استحکام عضلات دیواره ی واژن و عضلات کف لگن می باشد. با کاهش تولید و ترشح این هورمون، عضلات مذکور تضعیف می شوند و حالت افتاده به خود می گیرند.

به دنبال تضعیف این ماهیچه ها بافت مثانه به سمت دهانه ی واژن حرکت می کند و فرد به عارضه ی افتادگی مثانه دچار می شود.

 

افزایش سن
زنان در بدو ورد به دوران میانسالی و نزدیک شدن به یائسگی، دستخوش تغییرات زیادی می شوند. یکی از این تغییرات ناخوشایند، تضعیف عضلات کف لگن می باشد.

حدود ۴۰ درصد از جامعه ی زنان بالاتر از ۵۰ سال، به افتادگی مثانه دچار می شوند. ۱۰ درصد از این افراد نیاز به عمل جراحی برای درمان افتادگی مثانه پیدا می کنند.

 

بارداری و زایمان
سابقه ی بارداری و زایمان طبیعی مکرر می توانند؛ انسجام عضلات کف لگن و دیواره ی واژن را دستخوش تغییرات کنند. این تغییرات منجر به تضعیف عضلات مذکور می شوند.

همین الان بخوانید  درمان لرز در خانه

 

سابقه جراحی در حفره لگنی
عمل های جراحی درمانی مثل: هیسترکتومی (جراحی خارج کردن رحم)؛ می توانند موجب تضعیف قسمت هایی از عضلات دیواره ی واژن و کف لگن شوند.

علائم و نشانه های افتادگی مثانه

تا به اینجای امر به بررسی عوامل موثر در افتادگی مثانه پرداخته ایم. حال نوبت به بررسی علائم و نشانه های این عارضه رسیده است. از جمله علائم مشهود این بیماری می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

احساس درد و ناراحتی در حفره ی لگن و زیر شکم (مخصوصا هنگام نشستن)
اگر بافت مثانه به بیرون از واژن راه پیدا کند، ممکن است شاهد خونریزی های واژینال در فرد باشیم.
منقبض شدن واژن
فرد هنگام تخلیه ادرار دچار مشکل و سختی می شود.
فرد بعد از دفع ادرار حس می کند که مقداری ادرار در مثانه ی او باقی مانده است.
تخلیه ناگهانی ادرار هنگام سرفه یا عطسه
افزایش احتمال عفونت های مکرر مثانه
احساس درد هنگام برقراری نزدیکی
احساس درد در ناحیه ی پایینی کمر
ترشح ادرار هنگام برقراری نزدیکی
حال با ابتلا به افتادگی مثانه عملکرد این عضو نیز مختل می شود. از جمله عوارضی که به دنبال افتادگی مثانه ظهور می یابند می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • اختلال در مجاری ادراری
  • احساس درد
  • ترشح غیر ارادی ادرار (مخصوصا هنگام عطسه یا سرفه و زور زدن)
  • اختلال در عملکرد سایر ارگان ها (مثل: روده کوچک، مقعد، رحم و…)
  • تضعیف روحیه ی فرد و انزوای او از حضور در جامعه

برای درمان افتادگی مثانه چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فردی که متوجه علائم افتادگی مثانه شود باید به پزشک مراجعه کند. افتادگی مثانه معمولا همراه با افتادگی دیگر اندام های درون لگن مانند افتادگی رحم است. از این رو، درمان به موقع برای ارزیابی و اجتناب از علائم مشکل ساز ناشی از تضعیف بافت و عضلات در واژن توصیه می شود. افتادگی اندام به خودی خود بهبود نمی یابند و ممکن است در طی زمان بدتر شوند. درمان های متعددی برای درمان افتادگی مثانه وجود دارد.

تشخیص افتادگی مثانه

معاینه اندام تناسلی و ناحیه لگن زنان معمولا برای تشخیص افتادگی مثانه لازم است. علاوه بر این ممکن است از شما خواسته شوند تا سرفه کرده یا خم شوید تا وسعت افتادگی مثانه شما مشخص شود و همچنین معلوم شود که آیا دچار بی اختیاری ادرار هستید یا خیر.
در موارد با علائم کمتر، ممکن است پزشک انجام سیستوگرافی (عکس برداری از مثانه با اشعه ایکس) را برای شما تجویز کند.
پس از تشخیص، پزشک اعصاب، عضلات و شدت ادرار را معاینه می کند تا تصمیم به انتخاب روش درمانی بگیرد.
آزمایش یورودینامیک یا تست عصب مثانه نیز ممکن است تحت نظر پزشک انجام شود. این آزمایش شدت و حجم ادرار درون مثانه را می سنجد و همچنین عملکرد پیشاب را بررسی می کند.
سیستوسکوپی (نگاه درون مثانه از طریق یک لوله) نیز ممکن است برای تصمیم گیری بر سر روش درمانی انجام شود. سیستوسکوپی معمولا عوارض کمی دارد و برای اکثر افراد قابل تحمل است.

درمان قطعی افتادگی مثانه

روش های مختلفی بسته به شدت این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله روش های مطرح و موثر برای درمان افتادگی مثانه عبارتند از:

همین الان بخوانید  درمان احتباس ادرار

دارو درمانی
اگر شدت افتادگی مثانه خفیف باشد، می توان با استفاده از داروهای مخصوص این عارضه را درمان و به روند بهبودی فرد کمک، کرد.

هورمون درمانی
اگر علت افتادگی مثانه، یائسگی و کاهش ترشح هورمون استروژن باشد؛ می توان از داروهای هورمونی برای جبران تولید و ترشح استروژن کمک گرفت.

درمان افتادگی مثانه بدون جراحی

درمان غیر جراحی افتادگی مثانه شامل مدیریت محتاطانه علائم و استفاده از دستگاه های مکانیکی است.

درمان افتادگی مثانه با ورزش قابل انجام است. تمرینات کگل از درمان های مدیریت افتادگی مثانه هستند. هدف این درمان کاهش علائم، ممانعت از بدتر شدن افتادگی اندام درون لگن و اجتناب از یا به تاخیر انداختن جراحی است.
درمان یبوست
کنار گذاشتن دخانیات
کاهش وزن
پساری ها به طور رایج در افرادی به کار می روند که قادر به انجام جراحی نیستند یا انجام جراحی برای آنها ضروری نیست. اگر واژن بسیاری عریض یا کوتاه باشد، پساری ممکن است به خوبی جا نیفتد. عوارض پساری شامل فرو رفتن پساری در واژن، درد ناحیه لگن، ترشحات واژن، بی اختیاری اداری، مشکلاتی در حین ادرار کردن و حرکات روده است.
عمل جراحی
گاهی شدت افتادگی مثانه به قدری است که با روش های ساده ای مانند: پساری، تمرینات کگل یا کاهش وزن، درمان نمی شود. در این شرایط متخصص زنان می تواند از عمل جراحی برای درمان این بیماری و رفع عوارض ناشی از آن، کمک بگیرد.

بسته به شدت عوارض ناشی از افتادگی مثانه، جراحی های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. نوع جراحی روند درمان را مشخص می کند و متخصص زنان می تواند نوع بیهوشی یا بی حسی را تعیین نماید.

در کل هدف از عمل جراحی افتادگی مثانه؛ کمک به تثبیت مثانه در محل اصلی خود می باشد. اکثر جراحی های مورد نیاز برای درمان افتادگی مثانه از طریق واژن صورت می پذیرند.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +