درمان ورم معده

درمان دارویی برای گاستریت شامل طیف گسترده‌ای از درمان‌ها می‌شود. راه های درمان‌ ورم معده شامل موارد زیر است:

مصرف آنتی‌اسیدها و سایر داروهای مناسب برای گاستریت
درمان التهاب معده با قرص شیمیایی
درمان‌های خانگی و رژیم غذایی برای التهاب دیواره معده
درمان‌های گیاهی و مصرف داروی گیاهی برای ورم معده
درمان التهاب معده در طب سنتی.

اسم قرص ورم معده

گفتیم که ورم معده همان التهاب معده است که انواع مختلفی دارد و تمامی این عوامل در نهایت منجر به ورم معده می‌شود. درمان این بیماری توسط قرص هم انجام می‌شود که با فعالیت و کاربرد خود باعث بهبود ورم معده می‌شود. لایه‌ی داخلی معده باید توسط این داروها از ورم و التهاب عاری شود. از جمله‌ی داروهایی که برای بهبود ورم معده استفاده می‌شود، می‌توان به آنتی اسید‌ها و بلوکه کننده‌های اسید معده اشاره کرد.

این قرص‌ها میزان اسیدی که در داخل معده و لوله‌ی گوارش آزاد می‌شود را کاهش می‌دهند و باعث بهبود شرایط معده می‌شوند. می‌دانید که اسید در صورتیکه محافظت از بافت داخلی معده به خوبی انجام نشود، می‌تواند آسیب ببیند. پس در ورم معده آسیب رساندن به معده توسط اسید ساده‌تر از معده‌ی سالم است. به عنوان مثال نام اسم قرص ورم معده‌ای که بسیار معمول است شامل موارد زیر است؛

سایمتیدین
فاموتیدین
این داروها ضد اسید هستند و باعث آرامش معده می‌شوند و مانند آب بر روی آتش عمل می‌کنند. فاموتیدین یکی از رایج‌ترین داروهای درمان‌کننده‌ی ورم معده است.

درمان قطعی ورم معده

برای این که ورم معده به طور قطعی درمان شود، به بالانس کردن اسید معده نیاز داریم. گفتیم که لایه‌ی داخلی معده نسبت به اسید حساس می‌شود و به همین دلیل است که فرد به ورم معده یا التهاب معده دچار می‌شود. یا این لایه باید تقویت شود و اگر مشکلی دارد برطرف شود (مثلا اگر عفونت اچ پیلوری دارد، درمان شود، زیرا این عفونت معده را مستعد التهاب و زخم می‌کند) یا اینکه میزان اسیدی که بر روی این لایه می‌نشیند، کم‌تر شود تا دچار سوزش و درد نگردد.

برای درمان قطعی ورم معده از آنتی اسیدها استفاده می‌شود. البته میزان موثر بودن درمان به شدت بیماری و میزان اسیدی که در معده ترشح می‌شود دارد. همچنین نکات بهداشتی که بیمار رعایت می‌کند و تغذیه‌ای که دارد می‌توانند نقش اصلی در درمان قطعی ورم معده داشته‌باشند.

داروهایی که برای درمان ورم معده استفاده می‌شوند، یا از خنثی کننده‌های اسید هستند یا از مواردی که از ساخت اسید جلوگیری می‌کنند.

درمان سریع ورم معده

اگر می‌خواهید که به سرعت از شر ورم معده خلاص شوید و در موقعیتی هستید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ورم معده‌ی شما برطرف شود و درد خاموش شود، می‌توانید از قرص استفاده کنید. برخی از داروها مانند آنتی اسیدها می‌توانند اثر فوری بر روی درد ورم معده بگذارند.

مثلا اگر ورم معده‌ با درد و احساس ناراحتی شروع شده‌است، یک فاموتیدین بخورید و به طور معجزه‌آسایی این مشکل سریعا برطرف می‌شود.

اما اگر می‌خواهید که در بلند مدت هم از شر این بیماری خلاص شوید، چاره‌ی کار شما رعایت برخی نکات است. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند؛

همین الان بخوانید  درمان مسمومیت غذایی

باید یک رژیم غذایی متناسب داشته‌باشید و آن را به خوبی رعایت کنید.
برخی مواد غذایی مانند سیر می‌توانند مفید و موثر باشند. از عصاره‌ی سیر استفاده کنید.
اگر عفونت معده دارید آن را درمان کنید و هرگز بیماری‌های گوارشی را از قلم نیندازید.
سعی کنید تحت نظر یک متخصص گوارش خوب باشید و هر زمان که تغییری در الگوی گوارشی شما برقرار شد، آن را به پزشک گزارش دهید.

از درمان‌های خانگی ورم معده می‌توان به عسل و چای سبز اشاره کرد.

درمان خانگی ورم معده

یکی دیگر از گزینه‌های درمانی، درمان ورم معده در خانه است. افراد درگیر با گاستریت باید در وهله نخست یک سری رژیم‌های غذایی به‌خصوص را رعایت کنند و ببیند چه چیزی برای ورم معده خوب است و چه غذاهایی را نباید برای رفع گاستریت مصرف کنند.

پرهیز از مصرف برخی از غذاها، خصوصا غذاهای پرادویه و تند، حذف غذاهای محرک از رژیم غذایی مانند لاکتوز موجود در لبنیات یا گلوتن موجود گندم و مواردی ازاین‌دست جزئی از درمان التهاب معده در خانه است. برای دنبال‌کردن بهترین درمان برای التهاب دیواره معده بهتر است از دکتر گوارش خود بپرسید که برای ورم معده چی خوبه و کسانی که ورم معده دارند چه غذاهایی بخورند تا مشکلی در هضم غذا نداشته باشند.

در کنار این موارد، مصرف برخی از میوه‌ها و غذاها نیز می‌تواند در درمان خانگی ورم معده موثر باشد. برای مثال برخی از منابع مصرف خرما برای درمان خانگی ورم معده را توصیه می‌کنند. خصوصا خرما و ورم معده می‌تواند در مشکلات ناشی از عدم هضم غذا موثر باشد. در برخی موارد نیز قطع مصرف داروهای ضدالتهابی یا الکل می‌تواند به‌صورت طبیعی علائم و نشانه‌های گاستریت را تسکین دهد. از طرفی برای درمان خانگی توصیه می‌شود وعده‌ای غذایی را کوچک‌تر و به‌دفعات بیشتری مصرف کرد.

۱. درمان خانگی ورم معده با رژیم غذایی

یکی از روش‌های درمانی برای رفع التهاب معده، درنظرداشتن یک رژیم غذایی ضدالتهابی است. باید دید چه غذاهایی برای ورم معده بد است؟ ازاین‌رو باید به دنبال لیست غذاهایی بود که با خوردن آنها علائم گاستریت تشدید می‌شود و از خوردن آنها پرهیز کرد. محصولات لبنی یکی از آنهاست. ماست و گاستریت دو گزینه مقابل هم هستند که معمولا در رژیم غذایی درمان گاستریت مصرف آن را محدود می‌کنند. ازاین‌رو باید در درمان خانگی به دنبال این بود که برای ورم معده چی بخوریم و از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنیم. غذاهای شیرین، الکل و غذاهای اسیدی نیز از مواردی است که باید مصرف آنها را محدود کرد.

۲. درمان خانگی با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به بهبود هضم و تشویق حرکات منظم روده کمک کنند و ازاین‌رو می‌توان آنها را به‌عنوان درمان قطعی ورم معده و روده در نظر گرفت. مکمل‌های پروبیوتیک باکتری‌های خوب را به دستگاه گوارش فرد وارد می‌کنند که ممکن است به توقف گسترش هلیکوباکترپیلوری نیز کمک کند. کفیر یکی از این موارد است.

۳. درمان ورم معده با عسل

عسل یکی دیگر از گزینه‌هایی است که از آن در درمان مشکلات معده استفاده می‌شود. عسل حاوی خواص ضدباکتریایی است و می‌تواند در مبارزه با عفونت معده موثر باشد. ازاین‌رو در گزینه‌های درمان خانگی التهاب دیواره معده معمولا از عسل نیز استفاده می‌شود.

همین الان بخوانید  ام اس (MS) و علائم آن چیست؟

۴. درمان ورم معده با سرکه سیب

سرکه سیب تولید اسید اضافی در شکم را کاهش می‌دهد و ثبات را بازمی‌گرداند. حتی ممکن است باکتری‌هایی که به مخاط معده آسیب می‌رسانند را نیز از بین ببرد. افزودن کمی عسل به سرکه ممکن است پوشش آسیب‌دیده معده را تسکین دهد.

۵. درمان خانگی ورم معده با سیر

سیر به دلیل خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی خود شناخته شده است. ممکن است باهدف قراردادن هلیکوباکترپیلوری و کاهش تشکیل گاز در معده به مدیریت گاستریت کمک کند.

۶. درمان خانگی گاستریت با آب نارگیل

گفته می‌شود که آب و شیر نارگیل دارای پتانسیل ضدعفونی‌کننده بوده که ممکن است به کشتن باکتری‌های عامل عفونت معده و روده کمک کند. همچنین ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و بهترشدن روند بهبود بیماری نیز موثر باشد.

۷. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک سبزی مفید است. این یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای مدیریت التهاب دیواره معده است، زیرا حتی در غذاهای روزانه نیز استفاده می‌شود. کلم بروکلی بسیاری از مواد مغذی ضروری را ارائه می‌دهد که می‌تواند به کاهش علائم گاستریت کمک کند. کلم بروکلی به همراه سایر گیاهان سبز خصوصا برای درمان التهاب دیواره معده عصبی بسیار مفید است.

۸. آب سیب زمینی

یک درمان خانگی عالی برای گاستریت نوشیدن آب سیب‌زمینی خالص به‌صورت ناشتا است. این ترکیب اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش درد، رفلاکس اسیدی معده و سوزش سر دل می‌شود. آب سیب‌زمینی در برابر گاستریت حاد، مزمن یا ناشی از استرس موثر است.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +