واریس پا چیست؟

واریس پا چیست؟

واریس پا یا عروق عنکبوتی، شایع‌‌ترین بیماری عروقی انسان است که اغلب زنان باردار و افراد مسن به آن مبتلا هستند. به سیاهرگ‌های بزرگی که ورم کرده و به هم پیچیده‌اند و به رنگ‌های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، رگ های واریسی می‌گویند. عروق عنکبوتی معمولاً شبیه شبکه تار عنکبوت دیده می‌شوند.

عروق واریسی علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا در پاها، می‌توانند ناراحتی شدیدی نیز ایجاد کنند و حتی در بعضی مواقع عوارض ناخوشایندی چون بروز لخته های خونی و زخم های باز را در پی داشته باشند. امروزه به لطف درمان‎‌های کم تهاجمی می‌توان رگ های واریس پا را محو کرد و از شرشان خلاص شد و علائم مربوط به آن مانند درد و خستگی را کاهش داده و از تشدیدشان جلوگیری کرد.

مشکل دیگری که ممکن است در اثر واریس ایجاد شود، بی‌حسی یا گزگز دست و پا است. هنگامی که رگ‌های یک عضو دچار مشکل می‌شوند، خون‌رسانی و به طبع، اکسیژن‌رسانی به آن ناحیه کاهش می‌یابد. نتیجه این وضعیت، بی حس شدن یا گرفتگی عضلات پا یا دست است. البته دست و پا تنها اعضایی نیستند که ممکن است دچار واریس شوند، برای مثال رگ‌های صورت نیز می‌توانند درگیر این مشکل شوند. 

علت واریس پا چیست؟

رگ های واریس و عروق عنکبوتی در واقع رگ‌های آسیب دیده بدن شما هستند. ضربان قلب، خون را به سمت اندام‌ها و عضلات در سراسر بدن می‌فرستد؛ اما برای بازگرداندن مجدد خون از اندام‌های تحتانی به قلب، مکشی وجود ندارد و ادامه جریان خون نیازمند مکانیسم‌های دیگری از جمله عملکرد دریچه‌های درون رگ‌های پاها است.در رگ‌های سالم این دریچه‌ها خون را به صورت یک طرفه به قلبمان می‌فرستند؛ اما زمانی که این دریچه‌ها ضعیف شوند اجازه می‌دهند جریان خون به عقب برگردد و داخل رگ‌ها جمع شود. این تراکم خون درون رگ، موجب فشار به دیواره‌ی عروق می‌شود. در اثر این فشار مداوم، دیواره ضعیف و متورم شده و در نهایت واریس و عروق عنکبوتی پدیدار می‌شوند.

 

چه کسانی به واریس پا مبتلا می‌شوند؟

احتمال بروز بیماری واریس در برخی افراد بیشتر است. به عبارت دیگر، اگر یکی از اعضای خانواده‌تان (که پیوند خونی با شما دارد)، سابقه ابتلا به بیماری واریس را داشته باشد، شما بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید.

همین الان بخوانید  درمان اسهال نوزاد 7 ماهه

همچنین به یاد داشته باشید که اگر شما بیشتر اوقات برای مدت طولانی به حالت ایستاده و یا نشسته هستید ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور دچار این مشکل شوید. افزایش سن، بارداری، تابش نور خورشید و تغییرات هورمونی یا وارد شدن آسیب نیز از دیگر دلایل بروز عروق عنکبوتی هستند.

 

راه های درمان واریس پا

پزشک متخصص بهترین روش درمان را متناسب با شرایط بیمار برای تسکین علائم واریس و عروق عنکبوتی پیشنهاد می‌کند. گزینه‌های درمانی بیماری واریس شامل شیوه‌های خودمراقبتی و در مراحل پیشرفته جراحی‌های ساده و سرپایی است.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +