درمان احتباس ادرار

درمان احتباس ادراری

درمان احتباس ادراری به علت ایجاد این عارضه بستگی دارد. برای مثال، امکان دارد بزرگی غده پروستات با استفاده از دارو یا جراحی درمان شود.

تخلیه مثانه

در این روش جهت تخلیه ادرار از مثانه از یک کاتتر استفاده می‌شود. در صورت بروز احتباس ادراری حاد بایستی هر چه سریع‌تر از کاتتر استفاده شود. در صورت وجود احتباس ادراری مزمن، استفاده فوری از کاتتری الزامی نیست. در صورتی که احتباس اداری مزمن قابل درمان نباشد و یا احتباس ادراری باعث آسیب‌دیدگی مثانه و کلیه شده است، امکان دارد به استفاده بلندمدت از کاتتر نیاز باشد.

مصرف دارو

دارو برای درمان احتساب ادرارممکن است جهت درمان احتباس ادراری از دارو استفاده شود. برای مثال امکان دارد جهت درمان بزرگی غده پروستات یا یبوست به مصرف دارو نیاز باشد.
جراحی
بسته به علت اصلی باقی ماندن ادرار در مثانه، امکان دارد از جراحی استفاده شود. انواع روش‌های جراحی شامل موارد زیر می‌باشند: گشاد کردن مجرای ادراریگشاد کردن مجرای ادراریدر روش گشاد کردن مجرای ادرار با استفاده از وارد کردن لوله‌های مخصوص در مجرای ادرار، تنگی مجرا رفع می‌شود.

استفاده از استنت

روش دیگر جهت رفع تنگی مجرای ادراری وارد کردن یک لوله مخصوص به نام استنت در مجرای ادراری می‌باشد. استنت مجرای ادراری را باز نگه می‌دارد و باعث می‌شود تا ادرار به صورت طبیعی جریان داشته باشد.

اورتروتومی داخلی

در این روش یک کاتتر وارد مجرای ادراری می‌شود. سپس از یک چاقوی مخصوص یا لیزر جهت برش و باز کردن تنگی مجرا استفاده می‌شود.

جراحی غده پروستات

در مردانی که بزرگی غده پروستات باعث احتباس ادراری شده است، امکان دارد از جراحی غده پروستات استفاده شود. ترمیم سیستوسل یا رکتوسل در صورت افتادگی مثانه (سیستوسل) یا بیرون‌زدگی راست‌روده (رکتوسل) در زنان امکان دارد از جراحی استفاده شود.

دیگر روش‌های جراحی

برداشتن تومور از مثانه یا مجرای ادراری می‌تواند باعث کاهش انسداد این مجرا و رفع احتباس ادراری شود.

روند بهبودی احتباس ادراری

روند بهبود احتباس ادراری به علت اصلی ایجاد این عارضه و آسیب‌دیدگی کلیه ناشی از عدم تخلیه ادرار بستگی دارد:

همین الان بخوانید  درمان لکه بینی در بارداری

در برخی از موارد احتباس ادراری بدون عوارض بلندمدت به سرعت بهبود پیدا می‌کند – مانند احتباس ادراری پس از استفاده از داروی بی‌هوشی عمومی.
در موارد دیگر (مانند بزرگی غده پروستات)، احتباس ادراری پس از رفع علت اصلی درمان خواهد شد.
در صورتی که احتباس ادراری قابل درمان نباشد، به استفاده بلندمدت از کاتتر نیاز است. به این منظور در برخی از مواقع کاتتر به طور مکرر وارد مثانه شده و پس از تخلیه مثانه، کاتتر برداشته خواهد شد.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +