درمان و علت خارش واژن

علت‌های خارش واژن

سلامت واژن بخش مهمی از سلامت کلی زنان است. مشکلات واژن می‌تواند بر باروری، تمایل جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم تأثیر بگذارد. خارش واژن علل مختلفی دارد که شناسایی هر علت و رفع آن می‌تواند این مشکل را از بین ببرد. در ادامه به بررسی این علت‌ها می‌پردازیم.

۱. استفاده از البسه یا مواد بهداشتی و شیمیایی تحریک‌کننده‌

واکنش آلرژیک یکی از عوارض شایع است که به‌دلیل تماس با مواد شیمیایی تحریک‌کننده، در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود. در برخی مواقع این مواد باعث ایجاد بثورات خارشی در ناحیه واژن می‌شوند. به طور کلی مواد شیمیایی که باعث تحریک ناحیه تناسلی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • صابون
  • اسپری‌های زنانه
  • داروهای ضد بارداری موضعی
  • کرم‌ها
  • پمادها
  • مواد شوینده
  • نرم کننده‌های پارچه
  • دستمال توالت معطرش
  • دوش حمام.

شاید از خودتان بپرسید که دوش حمام چگونه باعث خارش در ناحیه واژن می‌شود؟ دوش حمام باعث می‌شود بخار در تمام فضای حمام پخش شود و در نتیجه بدن و واژن در یک محیط گرم و مرطوب قرار بگیرند. موجودات زنده موجود در بدن همچون باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند که رشد آن‌ها ممکن است باعث خارش واژن شوند.

گاهی برخی کرم‌ها و پمادهای بهداشتی یا محصولات بهداشتی معطر می‌توانند علت مشکل باشند. اگر بعد از استفاده از این مواد یا استفاده از لباس خاصی دچار خارش شده‌اید، احتمالا خودتان متوجه علت ماجرا خواهید شد. نهایتا چند روزی بعد از استفاده‌نکردن از آنها، خارش هم برطرف می‌شود.

۲. برخی بیماری‌های پوستی

بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس، گاهی اوقات عامل ایجاد خارش و قرمزی در ناحیه تناسلی بانوان هستند.

  • اگزما. این بیماری که با نام  درماتیت آتوپیک هم شناخته می‌شود، به‌دلیل آلرژی ایجاد می‌شود. اگزما درواقع جوشی قرمزرنگ همراه‌ با خارش است که در برخی زنان در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود و باعث خارش واژن می‌شود.
  • پسوریازیس. این بیماری بیشتر عوارض خود را در ناحیه پوست سر و مفاصل بروز می‌دهد، اما ممکن است در ناحیه تناسلی هم عوارضی را بروز دهد. عارضه پسوریازیس به‌شکل لکه‌های پوسته‌پوسته، قرمز و خارش‌دار است.

۳. عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که در واژن وجود دارد. این قارچ در حالت نرمال مشکلی را به وجود نمی‌آورد، اما اگر رشد مخمر کنترل نشود باعث عفونت و خارش واژن می‌شود.

عفونت قارچی واژن به‌دلیل استفاده مداوم از آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آید، چراکه آنتی‌بیوتیک‌ها قارچ‌های مفید را همراه با قارچ‌های مضر ازبین‌می‌برد و شرایط را برای رشد بیش‌از‌حد مخمر ایجاد می‌کند. رشد مخمر باعث بروز علائمی همچون سوزش، خارش و ترشح واژن می‌شود.

۴. واژینوز باکتریال

این بیماری هم دلایلی مشابه عفونت قارچی دارد. واژینوز باکتریال به‌دلیل از‌بین‌رفتن باکتری‌های مفید و رشد باکتری‌های مضر بروز می‌کند.

خارش واژن به‌همراه بوی بد واژن نشانه‌ی چیست؟ اگر این سؤال در ذهن شما شکل گرفته‌است در جواب باید بگویم که بوی بد واژن همراه‌با خارش نشانه واژینوز باکتریال است. ترشحات این بیماری نازک، خاکستری یا سفید‌رنگ است و گاهی اوقات به شکل کف ترشح می‌شود. البته این بیماری تنها علت بوی بد واژن نیست.

۵. بیماری‌های مقاربتی

اگر شما بدون رعایت نکات بهداشتی و محافظتی، رابطه جنسی داشته باشید ممکن است برخی بیماری‌های مقاربتی از طرف مقابل به شما منتقل شود. این بیماری‌ها عبارت‌ند از:

  • کلامیدیا
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • تریکومونیازیس.

این بیماری‌ها باعث علائمی همچون سوزش واژن، ترشحات سبز یا زرد، درد و خارش در ناحیه واژن می‌شوند.

۶. یائسگی

با افزایش سن هورمون استروژن کمتری در بدن زنان ترشح می‌شود که نتیجه آن یائسگی است. با کاهش ترشح استروژن، مخاط واژن نازک می‌شود و باعث خشکی واژن می‌شود. اگر خشکی واژن درمان نشود باعث سوزش و خارش می‌شود.

اگر از خارش واژن رنج می‌برید باید با متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن مشخص و درمان شود. در ابادیس می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۷. استرس

استرس فیزیکی و عاطفی از علل دیگر خارش واژن هستند. البته احتمال کمی دارد که خارش واژن به‌دلیل استرس باشد، اما غیرممکن نیست. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود در نتیجه ممکن است بیماری‌هایی همچون عفونت واژن و واژینوز باکتریال بروز کنند.

۸. سرطان فرج

سرطان فرج یک نوع سرطان است که در قسمت خارجی اندام تناسلی زن ایجاد می‌شود. ممکن است سرطان فرج باعث خارش در لُب‌های داخلی و خارجی واژن، کلیتوریس و دهانه واژن شود. احتمال بسیار کمی دارد که دلیل خارش واژن، سرطان فرج باشد، اما این سرطان ممکن است علائمی همچون خارش، خونریزی غیرطبیعی یا درد در ناحیه واژن را داشته باشد.

همین الان بخوانید  علت و درمان ورم پا

۹. لیکن اسکلروزوس

لیکن اسلروزوس یک بیماری غیرمعمول است که باعث خارش واژن و ایجاد لکه‌های سفیدرنگ در ناحیه واژن می‌شود. زخم واژن، تاول، رابطه جنسی دردناک و سرطان فرج از عوارض لیکن اسکلروز هستند. برای درمان این بیماری از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند، اگر این درمان جوابگو نبود در مرحله بعد از داروهای تعدیل‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

۱۰. شپش ناحیه تناسلی

شپش‌ها موجودات خرچنگ‌مانند و ریزی هستند که به مو‌های درشت در نواحی مخلتف بدن می‌چسبند و باعث خارش شدید می‌شوند. اگر شما نظافت شخصی‌ را به‌خوبی رعایت نکنید و مو‌های ناحیه تناسلی را در زمان‌های مشخص کوتاه نکنید ممکن است به شپش ناحیه تناسلی دچار شوید.

۱۱. دراماتیت تماسی

دراماتیت تماسی یکی از بیماری‌های است که به دلیل حساسیت بدن به یک ماده خارجی ایجاد می‌شود. بثورات خارشی و قرمزی ناحیه تناسلی از عوارض دراماتیت هستند. علت‌های بروز این بیماری عبارت‌اند از:

  • لوبرکانت‌های واژن و اسپرم‌کش‌ها
  • کاندوم لاتکس
  • پودر لباسشویی
  • لباس تنگ
  • دستمال توالت معطر و محصولات بهداشتی
  • شامپو بدن
  • نرم کننده‌های پارچه
  • تامپون و نوار بهداشتی.

گاهی اوقات دراماتیت تماسی در اثر فعالیت زیاد با لباس‌های تنگ و اصطکاک طولانی‌مدت در فعالیت‌های همچون دوچرخه‌سواری و سوارکاری هم ایجاد می‌شود.

درمان خارش واژن

بسته به دلیل ایجاد خارش، درمان‌های مختلفی وجود دارد که پزشکان در پیش می‌گیرند، با حذف علت خارش شما هم درمان خواهید شد.

۱. درمان خارش ناشی از عفونت قارچی واژن
این بیماری عموما با استفاده از دارو‌های ضدقارچ درمان می‌شود. داروهای ضدقارچ به شکل قرص، کرم و پماد قابل‌ مصرف هستند. کنترل کمیت موجودات زنده فعال در بدن یک مسئله مهم و حیاتی است، پیشنهاد می‌کنیم که خودسرانه دارویی مصرف نکنید و از یک پزشک زنان برای رفع این مشکل مشاوره بگیرید.

۲. درمان خارش ناشی از بیماری‌های مقاربتی
بیماری‌های مقاربتی عموما با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی یا ضدانگل‌ها از بین می‌روند. برای تاثیرگذاری بهتر دارو‌ها باید آنها را به‌طور منظم و در ساعات مشخص مصرف کنید. همچنین در طول درمان نباید رابطه جنسی برقرار کنید.

۳. درمان خارش ناشی از یائسگی
خارش ناشی از یائسگی را می‌توان با کرم استروژن، قرص یا حلقه واژن درمان کرد.

۴. درمان خارش ناشی از علت‌های دیگر
بیشتر خارش‌های که در اثر عوامل دیگر ایجاد می‌شوند به‌خودی‌خود درمان می‌شوند. اگر می‌خواهید سرعت درمان را افزایش دهید می‌توانید از کرم‌ها یا لوسیون‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و ناراحتی استفاده کنید، اما باید در نظر داشته باشید که از افراط در مصرف خودداری کنید، چراکه مصرف بیش‌از‌حد این دارو‌ها باعث التهاب مزمن و خارش می‌شوند.

۵. قرص های مورد استفاده برای درمان خارش واژن
قبل از استفاده از هر قرص یا پمادی برای درمان خارش بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از مشاوره تلفنی یا آنلاین آبادیس استفاده کنید. قرص‌هایی که برای درمان خارش واژینال از آنها استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

بهترین دارو برای پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی Uqora Promote است.
برای تسکین سریع خارش، بسته ترکیبی Monistat 1 مناسب است.
بهترین کرم: کرم ضدخارش حداکثر استحکام Vagisil
بهترین دارو در دوران بارداری برای رفع خارش واژن Monistat 7 است.

پیش از پرداختن به از تأثیر بدنسازی بر غلظت خون ابتدا کمی در مورد فواید این ورزش محبوب بدانیم. بدنسازی رشته ورزشی است که در آن ورزشکاران با استفاده از وزنه‌ها و دستگاه‌های ورزشی، بدن خود را قدرتمند و ورزیده می‌کنند. در رشته بدنسازی فرد نیاز به یک مربی حرفه‌ای برای انجام تمرینات دارد. در حقیقت استفاده از وزنه‌ها و دستگاه‌های ورزشی بدون داشتن برنامه مخصوص به خود امکان‌ناپذیر است. این ورزش مزایا و البته برخی معایب دارد

انجام ورزش بدنسازی از ایجاد بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، مشکلات قلب و بسیاری از بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کند. فواید دیگر آن عبارت است از: افزایش قدرت در همه اندام‌ها، افزایش سرعت در عملکرد، کاهش فشارها و تنش‌های عصبی، افزایش سوخت‌وساز و چربی سوزی، افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی و زیبایی‌اندام. البته زمانی از فواید ورزش بدنسازی سود خواهید برد که این ورزش را با برنامه صحیح به‌درستی انجام دهید. در غیر این صورت احتمالا با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

درمان خانگی و گیاهی خارش واژن

در برخی اوقات خارش به دلایل ساده‌ای ایجاد می‌شود که نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و شما می‌توانید با به‌کارگیری شیوه‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم خود را درمان کنید.

۱. درمان خارش واژن با جوش‌شیرین
طبق تحقیقات تأیید شده‌است که جوش‌شیرین خاصیت ضدقارچی دارد و قارچ‌های مضر در ناحیه واژن را از‌ بین می‌برد. همچنین جوش‌شیرین با اثری که روی سلول‌های کاندیدا (نوعی قارچ) می‌گذارد در درمان اگزما و پسوریازیس هم مؤثر است. برای استفاده از جوش‌شیرین وان یا تشت خانه‌تان را پر از آب کنید و سپس به آن ۴/۱ فنجان جوش‌شیرین اضافه کنید و منتظر بمانید تا خوب در آب حل شود. در حدود ۱۰ تا ۴۰ دقیقه در وان بمانید.

همین الان بخوانید  درمان وسواس فکری در نوجوانان

اگر از خارش واژن رنج می‌برید باید با متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن مشخص و درمان شود. در آبادیس می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۲. درمان خارش واژن با ماست یونانی
ماست یونانی یک محصول پروبیوتیک است که باعث رشد باکتری‌های مفید و ازبین‌رفتن قارچ مخمر در واژن می‌شود. مخلوط عسل و ماست یونانی تأثیر قوی‌تری نسبت به دارو‌ برای ازبین‌بردن عفونت قارچی دارد. برای استفاده از این مخلوط باید به روشی که در ادامه توضیح داده‌ایم عمل کنید:

برای تسکین خارش مقداری ماست را وارد واژن کنید.
شما می‌توانید یک تامپون را به ماست یونانی آغشته کنید و آن را داخل واژن قرار دهید.
اگر این روش‌ها را امتحان کردید، یک پد بپوشید تا ماست روی لباس شما نریزد.
از ماست یونانی ساده، بدون‌طعم و بدون شکر اضافه‌شده استفاده کنید.
۳. استفاده از لباس زیر نخی
لباس‌های نخی با منافذ میکروسکوپی که دارند به هوا اجازه عبور می‌دهند. تهویه هوا از رشد مخمر جلوگیری می‌کند، چرا که مخمر در مناطق مرطوب بیشتر رشد می‌کند.

۴. درمان خارش واژن با سرکه سفید
یکی از باور‌های که بین مردم برای درمان خارش ناحیه تناسلی زنان شایع است، استفاده از سرکه سفید است. هیچ تحقیق اثبات‌شده‌ای برای تأثیر سرکه سفید در درمان خارش واژن وجود ندارد. اما درمان با سرکه سفید هزینه‌ یا عوارض جانبی در پی ندارد و شما می‌توانید برای رفع خارش از این شیوه هم استفاده کنید.

برای این منظور نصف یک فنجان سرکه سفید به آب موجود در وان حمام اضافه کنید و به مدت ده تا چهل دقیقه در آن بنشینید.

۵. روغن نارگیل برای رفع خارش واژن
روغن نارگیل هم همچون محصولات پروبیوتیک سلول‌های کاندیدا را از بین می‌برد. این سلول‌ها نقش بسزایی در رشد قارچ‌ها دارند. برای استفاده از روغن نارگیل:

آن را مستقیماً وارد واژن خود کنید.
از روغن نارگیل با‌کیفیت و خلوص بالا استفاده کنید.
۶. درمان خارش واژن با سیر
سیر یک ماده‌ی ضدقارچ به‌حساب می‌آید و باعث از‌بین‌رفتن مخمر در ناحیه واژن می‌شود. البته باید عفونت ناشی از قارچ را زود تشخیص دهید تا سیر کارساز باشد. برای این منظور یک حبه سیر را در طول شب، داخل واژن بگذارید و آن را صبح روز بعد دور بیاندازید. معمولا یک شب برای درمان عفونت قارچی کافی است.

۷. گلاب برای خارش واژن
گلاب خالص محلولی است فقط از آب گلبرگ‌های گل به دست بیاید. این محلول از گذشته تا به امروز برای لطافت پوست و رفع خارش استفاده می‌شده‌است. اما گلاب امروزی که در بازار است دارای ناخالصی‌های فراوان است. این گلاب‌ها نه‌تنها کمکی به درمان خارش نمی‌کند، بلکه ممکن است خودش عامل ایجاد خارش باشد.

۸. پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن
یکی از پماد‌های رفع خارش واژن هیدروکورتیزون است. اگر بعد از اصلاح موی ناحیه تناسلی دچار خارش شوید می‌توانید از این پماد استفاده کنید. پماد هیدروکورتیزن همچنین برای درمان اگزما، بیماری‌های آلرژیک پوستی و بثورات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که این پماد مصرف خارجی است یعنی نباید آن را وارد واژن کنید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +