انما یا تنقیه چیست؟

انما یا تنقیه چیست؟

تنقیه (enema) روشی است که برای حل مشکل جمع شدن مدفوع در قسمت انتهایی روده از آن استفاده می‌شود. این روش درمانی بیش‌تر مواقع برای درمان یبوست شدید استفاده می‌شود.

اماله، تنقیه یا حقنه یک روش درمانی است که در بسیاری از اختلالات و بیماری های روده استفاده می شود. درمان تنقیه در قدیم با کمک گیاهان، گیاهان و ادویه‌های مختلف درمان می‌شد. انما در مواقعی کاربرد دارد که فرد قادر به دفع مدفوع نمی باشد و از این طریق می تواند ضایعات را از روده خارج کند، عموما از این روش درمانی برای یبوست شدید استفاده می شود که با خرید کیت های تنقیه از داروخانه با مشاورت پزشک متخصص از آن استفاده کنید، در مواقعی که بیمار دچار یبوست های طولانی مدت است، پزشک انما را تجویز می کند زیرا عمل دفع پس از یک یبوست طولانی مدت موجب بروز شقاق و هموروئید می شود

انما یا تنقیه (راه های پیشگیری در منزل)

پاکسازی و تخلیه روده می‌تواند به معنای تخلیه محتویات روده و از بین بردن آلودگی‌ها و ضایعات متراکم شده در دستگاه گوارش باشد. این عملیات معمولاً با هدف بهبود سلامت روده، کاهش علائم ناراحتی مربوط به گوارش و بهبود عملکرد دستگاه گوارش انجام می‌شود. که به آن انما یا تنقیه نیز گفته می‌شود.

روش‌های مختلفی برای پاکسازی و تخلیه روده وجود دارد، اما میزان اثربخشی و مناسبیت هر روش بستگی به وضعیت سلامت فرد و توصیه‌های پزشک دارد. در این مقاله به توضیح سه مورد از آن می پردازیم

۳ راهکار عالی برای پاکسازی روده

۱. مصرف آب و فیبر بالا: افزایش مصرف آب و مواد غذایی حاوی فیبر، مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل، می‌تواند به بهبود عملکرد روده و تسهیل تخلیه کمک کند.

۲. مصرف مکمل‌های تخلیه روده: برخی مکمل‌ها مانند ترکیبات فیبری، لاکتولوز، پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های تخصصی تخلیه روده ممکن است به تسهیل تخلیه و بهبود عملکرد روده کمک کنند. قبل از استفاده از هر مکمل، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

همین الان بخوانید  درمان و علت خارش واژن

۳. استفاده از ملین‌ها: ملین‌ها یا مواد لیبرانت (لیکوئیدی یا خمیری) که به منظور نرم کردن مدفوع و تسهیل تخلیه استفاده می‌شوند. استفاده از ملین‌ها نیازمند مشورت پزشک است.

موارد کاربرد تنقیه در منزل برای درمان یبوست چیست؟

یبوست مزمن: یبوست شدید اصلی ترین دلیل استفاده از انما و تنقیه می باشد

غربالگری سرطان: برای تشخیص سرطان می توان از باریوم انما اشاره کرد بدین صورت می باشد از دو سرنگ استفاده می شود که یکی از آن ها برای تخلیه روده ها و دیگری انما حاوی باریم است تا روده ها در طول تصویربرداری با اشعه ایکس به وضوح قابل مشاهده باشند.

کولونوسکوپی: هنگام انجام کولونوسکوپی روده باید خالی باشد.
آماده شدن جراحی: یکی از کاربردهای تنقیه می توان به تخلیه ی روده قبل از جراحی اشاره کرد.

درمان یبوست در منزل (فوری و سریع)

درمان یبوست (تخلیه دشوار) در منزل شامل یک سری اقدامات و تغییرات در سبک زندگی است که می‌تواند به تسهیل و بهبود تخلیه و عملکرد روده کمک کند. در صورتی که مشکل یبوست شما شدید یا مداوم باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص دقیق و درمان متناسب را تعیین کند. اما در موارد ملایم یا موقتی، می‌توانید از روش‌های زیر در خانه استفاده کنید:

۱. مصرف آب کافی: مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید. آب به ترطیب مدفوع کمک می‌کند و از نرم تر شدن آن و بهبود تخلیه روده کمک می‌کند.

۲. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر: افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل می‌تواند به تسهیل تخلیه کمک کند. اما حتماً به تدریج مقدار فیبر را افزایش دهید و همراه با مصرف آب کافی باشد.

۳. فعالیت بدنی: فعالیت بدنی منظم و تمرینات ورزشی ملایم مانند پیاده‌روی، شنا یا تمرینات ملایم معده و روده می‌تواند عملکرد روده را بهبود بخشد.

۴. روش‌های تسکینی: برخی روش‌های تسکینی مانند ماساژ شکم، استفاده از پرزهای گیاهی مانند آلوئه‌ورا یا اسفناج، استفاده از دمنوش‌های گیاهی ملین‌کننده مانند پنیرک و آب پنیرک می‌تواند به تسهیل تخلیه کمک کند.

هزینه تنقیه و انما در منزل در تهران

چنانچه شما یا هریک از عزیزانتان بنا به دلایلی متاسفانه نیاز به تنقیه و انما در منزل شدید، می توانید از طریق تماس تلفنی با مرکز پرستاری آبادیس خدمات پرستاری در منزل را داشته باشید، اگر فرد بیمار سالمند است، با داشتن یک پرستار سالمند در منزل و اگر شخص بیمار کودک است با داشتن پرستار کودک در منزل می توانید از خدمات پرستاری و پزشکی آبادیس برخوردار شوید تا هر چه سریع تر بهبودی برای شما حاصل شود.

همین الان بخوانید  درمان اسهال نوزاد 7 ماهه

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +