درمان ورم لوزه

علائم التهاب لوزه

التهاب و ورم لوزه همراه با درد می باشد که باعث بروز مشکلاتی برای افراد است، از این رو درمان ورم لوزه در سریع ترین زمان ممکن ضروری می باشد. از اصلی‌ترین علائم التهاب لوزه در بزرگسالان و کودکان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • گلو درد
  • تب بالاتر از ۳۸ درجه
  • سرفه
  • سردرد
  • درد گوش
  • خستگی زیاد
  • مشکل در بلعیدن غذا

ورم لوزه‌ها و درمان گیاهی و بدون نسخه آن

اولین سؤالی که از پزشکان، مسئولان داروخانه یا پزشک طب سنتی پرسیده می‌شود، این است که چه داروی گیاهی برای درمان ورم لوزه خوب است؟ متأسفانه داروی گیاهی که به‌صورت تخصصی و به‌طور مستقیم التهاب لوزه را درمان کند، وجود ندارد؛ اما ممکن است اقدامات خانگی زیر برای تسکین درد و کاهش علائم برای شما کارساز باشد.

نوشیدن مایعات و غذاهای مایع گرم

اولین سؤالی که در ذهن بیماران مطرح می‌شود: چه غذایی برای درمان ورم لوزه خوب است؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانیم بگوییم که نوشیدنی‌ها و غذاهای مایع گرم مانند سوپ، آبگوشت و چای می‌تواند درد گلو را تسکین دهد. چای‌های گیاهی به‌دلیل داشتن موادی مانند عسل، پکتین و گلیسیرین یک‌لایه محافظ روی غشای گلو ایجاد می‌کنند که باعث کاهش درد گلو می‌شود. اگرچه که احتمال درمان خانگی التهاب لوزه سوم با دمنوش‌های گیاهی کم است، اما می‌تواند درد شما را کم‌تر کند.

مصرف غذاهای سرد

خوراکی‌های نرم و سرد مانند بستنی یا ماست یخ‌زده باعث رفع یا کاهش موقتی درد گلو می‌شود. همچنین، اسموتی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و یا آدامس‌های حاوی نعنا باعث ایجاد حس خنکی و بی‌حسی در گلو می‌شود و درد را تسکین می‌دهد

ممنوعیت غذای سفت و تند

خوردن غذاهای سفت و دارای فلفل، گلو را خراش می‌دهد یا باعث تحریک و التهاب بیش‌تر این ناحیه می‌شود که ممکن است برای مبتلایان بسیار دردناک باشد. غذاهای زیر نیز برای مبتلایان این بیماری تا زمان رفع علائم ممنوع است:

  • چیپس و کراکر
  • نان تست
  • هویج و سیب خام
  • غلات خشک

به‌جای موارد بالا، غذاهای نرم و خوراکی‌های سرد را جایگزین کنید.

ایجاد رطوبت زیاد در محیط

وجود هوای خشک ممکن است به التهاب بیش‌تر گلو منجر شود. استفاده از دستگاه‌های بخور مرطوب‌کننده، به‌منظور درمان خانگی التهاب لوزه و گلو برای کاهش درد و تسکین بیماری مفید است. روزانه این دستگاه‌ها را تمیز کنید تا از رشد قارچ و باکتری جلوگیری شود. اگر به دستگاه بخور دسترسی ندارید، از بخار دوش و حمام یا بخور به‌روش سنتی استفاده‌ کنید.

همین الان بخوانید  درمان جدید روده تحریک پذیر

صحبت با صدای پایین

برای صحبت‌کردن با صدای بلند به گلو فشار نیاورید. فشار آوردن به گلو ممکن است باعث ایجاد التهاب بیشتر شود. اگر صحبت‌کردن برای شما دردناک است، مدتی از صحبت‌کردن بپرهیزید و به گلو استراحت دهید. اگر به‌مدت طولانی زمان صحبت احساس درد داشتید، به دکتر لوزه مراجعه کنید؛ زیرا می‌تواند نشان‌دهنده یک عارضه جدی یا نشانه یک بیماری دیگر باشد.

استراحت به‌مدت زیاد

جهت درمان لوزه بصورت سریع تر فرد مبتلا به التهاب لوزه باید تا حد امکان استراحت کند تا بدن او برای مقابله با این بیماری کاملاً آماده باشد. فرد در صورت ابتلا در صورت امکان به سرکار یا مدرسه نرود زیرا بیماری طولانی‌تر می‌شود و همچنین، ممکن است اطرافیان نیز به این بیماری دچار شوند.

درمان ورم لوزه با استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه

استفاده از برخی مسکن‌ها که بدون نیاز به تجویز پزشک قابل تهیه هستند و به تسکین علائمی مانند سردرد، گلو درد و تب کمک می‌کنند عبارتند از:

آسپرین
استامینوفن
ایبوپروفن
توجه داشته ‌باشید که آسپرین داروی مناسبی برای کودکان نیست و می‌تواند باعث ابتلا به سندرم ری شود که بسیار خطرناک است.

مصرف این مسکن‌ها در ساعات منظمی از روز می‌تواند برای تسکین درد مفید باشد.

قرص‌های پاستیلی گلو

مصرف قرص‌های پاستیلی گلو می‌تواند به کاهش درد گلو و درمان ورم لوزه کمک کند. برخی از این پاستیل‌ها حاوی مواد بی‌حس‌کننده و ضدالتهابی هستند که به‌طور مستقیم روی ناحیه گلو تأثیر می‌گذارند و باعث تسکین درد و التهاب لوزه می‌شوند. مصرف این داروها برای کودکان خطرناک است، زیرا باعث خفگی می‌شود و بعضی از این داروها دارای بنزوکائین هستند که می‌تواند اثرات مخربی روی کودکان داشته ‌باشد. سازمان غذا و دارو مصرف بنزوکائین را برای کودکان زیر دو سال ممنوع کرده ‌است؛ مگر در شرایطی که پزشک تجویز کرده باشد.

غرغره و اسپری گلو

غرغره کردن و استفاده از اسپری گلو از روش‌های مؤثر تسکین درد و کاهش التهاب گلو است. می‌توانید از اسپری‌هایی که حاوی مواد ذیل هستند برای کاهش درد خود استفاده ‌کنید:

بنزیدامین
فنل
دیبوکائین
بنزوکائین، فقط برای کودکان بزرگ‌تر از دو سال و بزرگسالان
الکل بنزیل
استیل پیریدینیم کلرید
کلرهگزیدین گلوکونات

درمان ورم لوزه با طب سنتی

برای درمان التهاب لوزه طب سنتی به‌صورت تخصصی درمانی ندارد؛ اما برای بهبود ورم لوزه و کاهش درد آن توصیه‌ها و درمان‌هایی توسط دکتر طب سنتی تجویز شده ‌است از جمله:

همین الان بخوانید  درمان استفراغ کودک 7 ساله

مصرف عسل در صبح به‌صورت ناشتا و شب قبل از خواب
مصرف جوشانده آویشن و جوشانده عناب
غرغره کردن آب و نمک دریا دو بار در روز
غرغره کردن سماق و گلاب
مصرف گرمیجات
مصرف لیمو
غرغره کردن جوشانده جو
ماساژ آرام با روغن‌های گیاهی
دوری از غذاهای سرخ‌کردنی
مصرف گیاهان دارای ویتامین ث به‌صورت جوشانده
مصرف پیچ امین‌الدوله به‌همراه یأس زرد
مصرف سیر به‌صورت نگه‌داشتن حبه در دهان در روز و شب یا به‌صورت جوشاندن همراه با شیر و عسل
به یاد داشته ‌باشید که موارد بالا در صورت خفیف بودن بیماری و نداشتن علائم به‌صورت جدی ممکن است مؤثر باشند و جای درمان‌های پیشرفته و تجویز متخصص لوزه را نمی‌گیرند. در صورت داشتن علائم جدی و طولانی‌شدن درد، به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

تماس با آبادیس

​جهت ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +