بیماری سل چیست و روش های مراقبت از فرد مبتلا چگونه است

این بیماری توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا، به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود.این بیماری معمولا به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. وقتی افرادی که عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه، یا بزاق خود را از طریق هوا منتقل می‌کنند سل از طریق هوا پخش می‌شود.

عامل بیماری و روش های انتشار:

بیماری سل توسط باکتری های  (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) ایجاد می شود که اغلب ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. سل قابل درمان و پیشگیری است.سل از طریق هوا و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. هنگامی که افراد مبتلا به سل ریه سرفه ، عطسه یا تف می کنند ، میکروب های سل را به هوا منتقل می کنند. فرد برای آلوده شدن  کافیست فقط تعداد کمی از این میکروب ها را استشمام نماید.

حدود یک چهارم جمعیت جهان به سل پنهان مبتلا هستند ، این بدان معناست که افراد به باکتری سل آلوده شده اند اما هنوز به صورت واقعی مبتلا محسوب نمی شوند و قادر به انتقال بیماری نیستند. افراد آلوده به باکتری سل در طول زندگی ۵-۱۵٪ خطر ابتلا به بیماری سل را دارند.

افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی ، مانند افراد مبتلا به HIV ، سو تغذیه یا دیابت ، یا افرادی که از دخانیات استفاده می کنند ، بیشتر در معرض خطر بیماری قرار دارند.

هنگامی که فرد به بیماری سل فعال مبتلا می شود، علائم (مانند سرفه ، تب ، تعریق شبانه یا کاهش وزن) ممکن است برای چند ماه اول خفیف باشد.

این امر می تواند منجر به تأخیر در تشخیص و شروع درمان موثر باشد  و منجر به انتقال باکتری به دیگران شود. افراد مبتلا به سل فعال می توانند در طی یک سال ۵-۱۵ نفر دیگر را از طریق تماس نزدیک آلوده کنند. بدون درمان مناسب ، ۴۵٪ افراد HIV منفی با سل و تقریباً همه افراد HIV مثبت با سل می میرند.

انواع بیماری سل :

 

اگرچه بدن شما ممکن است باکتریهای عامل سل را در خود جای دهد ، اما سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند مانع بیماری شما شود. به همین دلیل ، پزشکان سل را به دو نوع تقسیم می نمایند:

همین الان بخوانید  سرطان پوست به چه شکل است؟
 

سل نهفته :

در این شرایط ، بیمار به عفونت سل مبتلا است ، اما باکتری ها در بدن فرد در حالت غیر فعال باقی می مانند و علائمی ایجاد نمی کنند. سل نهفته ، که به آن عفونت سل یا سل غیرفعال نیز گفته می شود ، مسری نیست. این بیماری می تواند به سل فعال تبدیل شود ، بنابراین درمان برای فرد مبتلا به سل نهفته و کمک به کنترل شیوع سل مهم است. تخمین زده می شود که ۲ میلیارد نفر سل نهفته داشته باشند.

 

سل فعال :

این شرایط باعث بیماری فرد می شود و در بیشتر موارد به دیگران نیز سرایت می کند. ممکن است در چند هفته اول پس از آلوده شدن به باکتری سل رخ دهد یا ممکن است سالها بعد اتفاق بیفتد.

 

علائم و نشانه های سل فعال شامل چه مواردی می باشد:

سرفه ای که سه هفته یا بیشتر طول بکشد

سرفه آلوده به خون

درد قفسه سینه ، یا درد همراه با تنفس یا سرفه

لاغری ناخواسته

خستگی

تب

عرق شبانه

لرز

از دست دادن اشتها

 

پیشگیری بیماری سل

در صورت مثبت شدن آزمایش بیمار برای عفونت سل نهفته ، پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند که برای کاهش خطر ابتلا به سل فعال ، داروهایی مصرف کنید. تنها نوع سل که مسری است ، انواع فعال است . بنابراین اگر بیمار بتواند از فعال شدن سل نهفته خود جلوگیری نماید ، سل را به شخص دیگری منتقل نخواهد کرد.

 

برای جلوگیری از بیمار شدن دوستان و خانواده خود ، این نکات را رعایت  کنید:

 

در خانه بمانید. لازم است در چند هفته اول درمان بیماری سل فعال ، به محل کار یا مدرسه نروید و در اتاق مشترک با افراد دیگر نخوابید.

اتاق را تهویه کنید. میکروب های سل در فضاهای کوچک بسته که هوا حرکت نمی کند به راحتی گسترش می یابند. اگر در فضای باز هوا خیلی سرد نیست ، پنجره ها را باز کنید و با استفاده از یک فن هوای داخل را بیرون بکشید.

دهان خود را بپوشانید. در هر زمان که می خندید ، عطسه می کنید یا سرفه می کنید از یک دستمال برای پوشاندن دهان خود استفاده کنید. دستمال کاغذی را درون کیسه ای بریزید ، آن را مهر و موم کرده و دور بریزید.

همین الان بخوانید  سیستم لنفاوی

ماسک بزنید. استفاده از ماسک جراحی در هنگام حضور در کنار افراد دیگر در طی سه هفته اول درمان ممکن است به کاهش خطر انتقال کمک کند.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +