رفع و درمان میخچه انگشت پا در منزل یا مطب پزشک

میخچه‌های پا در کجا ایجاد می‌شوند؟

میخچه‌ها در قسمتهای مختلف پای شما شکل می‌گیرند، مانند:

زیر انگشت پا

بین پنجه‌های شما

در اطراف پای شما

در کف پای شما

 

چه چیزی باعث بروز میخچه پا می‌شود؟

میخچه پا از پوشیدن کفش تنگ ایجاد می‌شود چون پا در کفش گرم و مرطوب می‌شود. اگر برای مدت طولانی بایستید یا راه بروید، وزن بدن شما و اصطکاک باعث میخچه‌های دردناک در کف پا می‌شود.

درمان میخچه‌ها چیست؟ 

اگر شما یک میخچه دردناک دارید بهتر است برای به دست آوردن مشاوره تخصصی از یک فرد واجد شرایط برای تشخیص و درمان اختلالات پا (پودیاتریست – که قبلا به نام کایروپودیست) کمک بگیرید. شما نباید خودتان میخچه‌ها را بچینید، به خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت دارید.

درمان‌هایی مانند پلاستر میخچه فشار وارد شده به میخچه پای شما را کاهش خواهد داد اما در واقع میخچه را درمان نخواهد کرد.

توصیه‌ها و گزینه‌هایی برای درمان میخچه شامل موارد زیر است:

تراشیدن میخچه

پوست ضخیم شده یک میخچه را می‌توان با استفاده از تیغ توسط یک پودیاتریست تراشید. درد معمولاً با تراشیدن میخچه و کاهش فشار بر بافت‌های زیرین بسیار کاهش می‌یابد. گاهی اوقات به جلسات مکرر یا منظم نیاز است. هنگامی که یک میخچه تراشیده شده است، اگر از کفش خوب استفاده کنید دیگر میخچه ایجاد نمی‌شود.

اگر پوست ضخیم شود دوباره ممکن است عود کند خودتان می‌توانید با کشیدن سنگ پا و یا کاغذ سنباده یک بار در هفته از بروز آن جلوگیری کنید. خیلی‌ها میتوانند خودشان اینکار را انجام دهند.

بهتر است پای خود را به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید تا پوست ضخیم را قبل از استفاده از سنگ پا یا کاغذ سنباده نرم کنید. به طور منظم بر روی میخچه‌ یا پینه‌ای که تراشیده‌اید کرم مرطوب کننده بزنید تا نرمتر شود و آسان‌تر بتوانید آنرا بسایید.

درمان دارویی

انواع مختلفی از محصولات درمانی هستند که می‌توانند به از بین بردن پوست ضخیم و پوست مرده روی میخچه پا به ما کمک کنند. این محصولات معمولاً حاوی سالیسیلیک اسید هستند که در بسیاری از محصولات از بین بردن زگیل نیز وجود دارد.

سالیسیلیک اسید یک کراتولیتیک است، به این معنی که پروتئین (کراتین) را حل می‌کند که هم میخچه و هم لایه ضخیم پوست مرده را که معمولاً در بالای آن قرار دارد را حل کرده و از بین می‎‌برد. بسیار مهم است که این محصولات را طبق آنچه بر روی بسته بندی آن نوشته شده است استفاده کنید، این محصولات برای اکثر مردم ملایم و امن است. درمان‌های سالیسیلیک اسید به اشکال مختلف از جمله قطره، پد و پلاستر در دسترس هستند.

همه این درمان‌ها به نوبه خود قسمت بالای پوست را سفید می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید آن را تمیز کرده بتراشید و بافت پوست مرده را بردارید. میخچه‌هایی که کمتر چسبیده اند، کمتر دردناک هستند و شما نتیجه بهتری می‌گیرید.

همین الان بخوانید  درمان کم خونی

اگرچه این محصولات می‌توانند به خوبی کار کنند، اما اگر دیابت یا گردش خون ضعیفی داشته باشید نباید از آنها استفاده کنید. این به این دلیل است که پوست شما پس از استفاده از سالیسیلیک اسید توانایی کمی در  بهبود پوست دارد و این خطر وجود دارد که زخم گسترش یابد.

کفش و پوشش پا

می‌توان گفت کفش‌های تنگ یا نامناسب علت اصلی اکثر میخچه‌ها هستند. گاهی اوقات یک درز ناجور در کفش یا کوک ضخیم ممکن است اینقدر به پا مالیده شود تا باعث میخچه شود. هدف پوشیدن کفش‌هایی است که فشار و مالیدن پنجه و سینه پا را کاهش می‌دهد. کفش‌ها باید فضای مناسب برای پا داشته باشند و پاشنه‌های کوتاه و کفی نرم داشته باشند. کفش‌های پاشنه بلند، به ویژه اگر تنگ باشند، می‌توانند منجر به اصطکاک مکرر شوند و میخچه‌ها را بدتر کنند. علاوه بر این، اگر میخچه در سمت بیرون انگشت کوچک رخ می‌دهد عرض اضافی برای کفش شما مورد نیاز است. اگر میخچه در بالای انگشتان غیر طبیعی مانند ‘چکشی’ یا ‘پنجه‌ای’ ایجاد می‌شود ارتفاع اضافی مورد نیاز است.

عوض کردن کفش نامناسب باعث می‌شود تا هرگونه مالش یا اصطکاک مکرر بر روی پوست شما کاهش پیدا کند. در بسیاری از موارد، اگر مالش یا فشار با کفش مناسب متوقف شود، میخچه شما از بین خواهد رفت. اگر شما میخچه پا را تراشیده باشید معمولا با پوشیدن کفش خوب از عود مجدد آن جلوگیری می‌شود. اگر می‌توانید زمانی که خارج از منزل می‌روید با پای برهنه بروید این نیز کمک خواهد کرد.

برخی از افراد مبتلا به ناهنجاری‌های پا هستند که برای جلوگیری از مالش پا به کفش‌های خاصی نیاز خواهند داشت. متخصص پا میتواند در این مورد به شما توصیه‌های لازم را بکند.

پد پا و محفاظت از انگشتان پا 

بسته به محل میخچه، یک پد بالشتی یا کفی کفش می‌تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال، برای میخچه‌ای که زیر پا، قرار دارد یک کفی کفش نرم از وارد شدن فشار اضافی به پوست پا جلوگیری می‌کند و به بهبود میخچه کمک می‌کند. اگر یک میخچه بین پنجه‌های شما وجود داشته باشد، پوشش ویژه‌ای که در اطراف پنجه پا پوشیده می‌شود می‌تواند فشار وارد شده را کاهش دهد. ممکن است از آتل‌های مخصوصی برای جدا نگه داشتن پنجه‌های پا استفاده شود تا میخچه‌ی بین پنجه‌ها بهبود پیدا کند. یک پودیاتریست (متخصص پا) می‌تواند به شما در مورد هر گونه پدهای مناسب، کفی و یا لوازم مورد نیاز توصیه‌های لازم را بکند.

جراحی

اگر شما یک ناهنجاری پا یا مشکلات تکراری دارید و از روشهای دیگر نتیجه‌ای نگرفته‌اید ممکن است جراحی به شما توصیه شود. به عنوان مثال، برای صاف کردن انگشتان پا اگر بد شکل شده باشند، یا بریدن بخشی از استخوانی که از انگشتان پا بیرون زده و مشکلاتی ایجاد می‌کند، به یک عمل جراحی نیاز باشد. اگر شما نیاز به یک عمل جراحی داشتید به یک جراح معرفی خواهید شد برای بحث و بررسی و همینطور جزئیات بیشتر به پزشک متخصص ارجاع داده خواهید شد.

همین الان بخوانید  درمان یبوست کودکان

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر درمان‌های خانگی مفید واقع نشد به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است شما را به یک پودیاتریست ارجاع دهد. پودیاتریست پزشکی است که متخصص برطرف کردن مشکلات پا است. برای درمان میخچه ممکن است لایه‌های سفت شده پوست را تراشیده یا آن را به صورت یکجا بردارد‌. این کار به حذف میخچه شما کمک خواهد کرد. ممکن است با توجه به اندازه میخچه شما چند قرار ملاقات طول بکشد.

چگونه می‌توانید از میخچه پا جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل یا بازگشت میخچه این است که مطمئن شوید کفش‌های راحت می‌پوشید که متناسب با پاهای شما هستند. انگشتان پای شما باید به راحتی در آنها حرکت کنند. اگر پای شما حالت و فرم کفش را می‌گیرد، جوراب‌هایی بپوشید که در اطراف پنجه‌های پای شما ضخیم هستند. همچنین می‌توانید بالای پنجه‌های پاها و کناره‌های پاهای خود که مستعد میخچه هستند را با باندهای قابل تنفس بپوشانید. در نهایت، ناخن‌های پای خود را کوتاه نگه دارید چون ناخن‌های پا می‌توانند باعث شوند که پاها در موقعیت غیرطبیعی قرار بگیرند.

در دراز مدت چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟

میخچه یک شبه ناپدید نمی‌شود، اما شما می‌توانید آنها را در کمتر از دو هفته با درمان کاهش دهید. ممکن است در عرض یک ماه یا بیشتر به طور کامل ناپدید شوند. اگر به طور مرتب میخچه می‌زنید، به دنبال کفش‌های مناسب‌تر و راحت‌تر باشید. اندازه پاها در طول زمان تغییر می‌کنند، و اندازه کفش بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت است. ممکن است نیاز به کفش با اندازه بزرگتر و یا خرید کفش برای پاهای پهن‌تر داشته باشید. بعضی از فروشگاه‌های کفش پاهای شما را اندازه می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند تا کفش متناسب با پای خود پیدا کنید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +