درمان میخچه دست

درمان میخچه دست

میخچه چیست؟ علت به وجود آمدن میخچه در دست

وقتی فشار، سایش و اصطکاک بیش از حد و طولانی مدتی به پوست دست یا پا وارد بشه، پوست در پاسخ به این فشارها ضخیم میشه و حالت برجسته و سفتی بر روی پوست به وجود میاد که به این برجستگی‌های ضخیم و سفت بر روی پوست دست و پا، میخچه گفته می‌شه.

به عنوان مثال، کارگران ساختمانی، باغبانان، مکانیک‌ها، ورزشکاران و نوازندگان گیتار، ممکنه بیشتر در معرض ایجاد میخچه بر روی دستهاشون باشند. 

میخچه معمولا گرد و کوچک (اندازه دانه ذرت) هست و میتونه دردناک هم باشه و زمانی که در معرض رطوبت (عرق کردن) قرار می‌گیره، کمی نرم میشه. میخچه‌ها معمولا بین انگشت سوم و چهارم پا ایجاد میشن و ممکنه بر روی دست و انگشتان دست هم به وجود بیان. 

 

علائم و نشانه‌های میخچه دست و پا چیست؟

  • برآمدگی‌های کوچک و زرد رنگ با پوست خشک و زبر در نوک انگشتان دست و پا
  • ایجاد درد هنگام کار کردن با دست
  • حساس بودن نسبت به لمس
  • ایجاد حالت پوست پوسته در اطراف میخچه

بهترین روش درمان میخچه در منزل

روشهای خانگی بسیار زیادی برای درمان میخچه در خانه وجود داره که در ادامه به برخی از این روشها اشاره کردیم. اگر قصد دارید این روشها اثربخشی سریعتری بر روی درمان میخچه داشته باشند بهتره از روش‌های متعدد برای درمان میخچه استفاده کنید.

استفاده از سنگ پا برای درمان میخچه

بهترین روش برای درمان میخچه این هست که سطح روی میخچه رو بتراشید. برای اینکار بهتره دست یا پا رو که دچار میخچه شده به مدت ۱۰ دقیقه درون آب گرم خیس کنید و بعد با استفاده از سنگ پا، روی میخچه رو بتراشید. با انجام این کار، سطح روی میخچه به تدریج صاف میشه و میخچه دست و پا از بین خواهد رفت.

سرکه سیب برای درمان میخچه دست در خانه

یک توپ پنبه‌ای رو به سرکه سیب آغشته کنید و برای چند دقیقه بر روی میخچه دست یا پا قرار بدید. اسید موجود در سرکه سیب، پوست ضخیم و خشن روی میخچه رو از بین میبره و باعث از بین رفتن پوست اضافی در اطراف میخچه میشه و تاثیر خوبی در درمان این مشکل پوستی داره.

نکته‌ای که در رابطه با استفاده از سرکه سیب وجود داره این هست که اثربخشی سرکه سیب بر روی میخچه و پوست سالم به یک اندازه هست و ممکنه باعث ایجاد قرمزی، خارش و حساسیت بر روی پوست سالم و بدون میخچه هم بشه. بنابراین دقت کنید که پنبه خیس شده با سرکه سیب رو فقط بر روی میخچه قرار بدید و اگر احساس سوزش، خارش و حساسیت داشتید، استفاده از این روش درمانی رو متوقف کنید.

لیمو برای درمان خانگی میخچه

اسید موجود در لیمو هم تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن و درمان میخچه داره. برای استفاده از این روش باید یک تکه از پوست لیمو رو به اندازه طول و عرض انگشت دست برش بزنید. قسمت گوشتی لیمو رو بر روی میخچه قرار بدید و با استفاده از بانداژ، لیمو رو بر روی انگشت دست ببندید و اجازه بدید تا لیمو شب تا صبح روی انگشت دارای میخچه باقی بمونه. این کار رو هر شب تکرار کنید تا میخچه دست درمان بشه.

همین الان بخوانید  درمان گرفتگی صدا

روغن کرچک برای از بین بردن میخچه

برای استفاده از این روش خانگی، باید روغن کرچک رو روزی ۳ بار بر روی  میخچه دست و پا بمالید و محل آسیب دیده رو با بانداژ ببندید. روغن کرچک، پوست ضخیم و خشک شده میخچه رو نرم میکنه و د عرض ۳ تا ۴ روز میتونه میخچه رو درمان کنه. 

در رابطه با استفاده از روغن کرچک هم باید احتیاط کنید و این روغن رو بر روی زخم باز استفاده نکنید. علاوه بر این، روغن کرچک هم مانند سرکه سیب حالت اسیدی داره و ممکنه باعث تحریک پوست سالم بشه.

آسپرین برای درمان خانگی میخچه دست

۵ یا ۶ قرص آسپرین رو خرد کنید و با مقدار مساوی از آب و سرکه سیب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کنند. این خمیر رو بر روی میخچه قرار بدید و با استفاده از بانداژ، روی میخچه رو پوشش بدید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، میخچه نرم و شل میشه و میتونید با استفاده از سنگ پا، روی میخچه رو به آرومی بتراشید. 

درمان میخچه با نمک اپسوم

برای درمان میخچه در منزل میتونید چند عدد نمک اپسوم رو درون یک تشت آب گرم بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه، دست یا پایی که دچار میخچه شده رو درون این آب قرار بدید. بعد از اینکه پوست دست یا به خوبی نرم شد، میتونید با استفاده از یک سنگ پا، به ارومی روی میخچه رو مالش بدید تا تمام پوست‌های اضافی، خشک و خشن روی میخچه از بین بره و میخچه درمان بشه. بهتره اینکار رو هر روز یا بعد از حمام کردن انجام بدید و با استفاده از این اسکراب خانگی، میخچه دست رو از بین ببرید.

درمان سریع میخچه با سیر

سیر یکی از درمان‌های خانگی موثر برای میخچه هست و تاثیر خوبی در از بین بردن بافت میخچه داره. برای استفاده از این روش به یک حبه سیر نیاز داریم. سیر رو برش بزنید و نیمی از آن رو بر روی میخچه مالش بدید و نیم دیگر سیر رو بر روی میخچه قرار بدید و با بانداژ ببندید. این کار رو هر شب انجام بدید و صبح روز بعد پوست دست و میخچه رو شست و شو بدید.

درمان خانگی میخچه دست با جوش شیرین

جوش شیرین رو با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کنه و بعد روی میخچه قرار بدید. این ترکیب، تاثیر خوبی در از بین بردن پوست ضخیم و خشک میخچه داره و در صورت استفاده مداوم از این روش درمانی، میتونید میخچه دست رو به سادگی در منزل درمان کنید.

همین الان بخوانید  درمان پیسی

درمان میخچه دست با گوجه فرنگی

برای درمان میخچه دست میتونید از گوجه فرنگی هم استفاده کنید. برای این منظور باید یک گوجه فرنگی که طعم ترش داره رو از وسط نصف کنید و روی میخچه قرار بدید و روی اون رو با یک تکه کیسه فریزر و پارچه ببندید و اجازه بدید تا به مدت یک شب روی پوست بمونه. این روش خانگی یکی از روش‌های سریع و موثر برای درمان میخچه دست و پا در منزل هست.

درمان میخچه دست با چسب

در داروخانه‌ها محصولی به نام چسب میخچه به فروش میرسه که حاوی اسید سالیسیلیک ۴۰ درصد هست. این چسب شکل و ظاهری شبیه به چسب زخم داره و با توجه دستورالعمل درج شده روی آن، باید مورد استفاده قرار بدید تا میخچه درمان بشه و از بین بره.

قبل از استفاده از چسب میخچه باید پوست رو به خوبی بشویید و تمیز و خشک کنید، چسب رو بر روی میخچه قرار بدید و اجازه بدید تا به مدت ۴۸ ساعت روی میخچه بمونه و بعد از روی پوست جدا کنید و دست یا پا دارای میخچه رو به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار بدید تا روند درمان میخچه سریعتر انجام بگیره. حداکثر باید تا ۱۴ روز از این روش استفاده کنید تا میخچه دست به طور کامل درمان بشه.

بهتره درمان میخچه دست با چسب رو زیر نظر پزشک انجام بدید و اگر دارای اگزما، حساسیت پوستی، دیابت، مشکلات عروقی و غیره هستید، از این روش درمانی استفاده نکنید.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

مرکز خدمات پرستاری، پزشکی و درمانی در منزل آبادیس ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی، پیراپزشکی و کلینیکی در منزل شما. ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوزهای لازم این امکان را جهت ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان در امن‌ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده‌ایم. 

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل و سرم تراپی در منزل می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +