بیماری لوپوس چیست؟

رایج ترین علائم بیماری لوپوس چیست؟

سردرد

در یک بیمار لوپوس درگیری مغز موجب بروز سردرد می شود. چنین سردردهایی شدید است و مسکن نمی تواند این درد را خوب کند. البته سردرد شدید ناشی از میگرن، افسردگی و اضطراب نیز می شود. به همین خاطر بهتر است برای تشخیص درست به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

احساس درد در قفسه سینه

به دلیل التهاب پرده های کناری قلب و ریه احتمال این که فرد دچار درد قفسه سینه شود، وجود دارد. هم چنین داشتن درد قفسه تنها نمی تواند نشانه بیماری لوپوس باشد، بلکه این علامت ممکن است برای آمبولی ریه، عفونت ریه و حوادث قلبی نیز باشد. برای تشخیص به متخصص مراجعه کنید.

حساسیت به نور

بیش تر بیماران لوپوس به نور خورشید حساسیت دارند. این حساس بودن باعث می شود که زمانی که فرد در برابر نور آفتاب است، دچار راش قرمز رنگ شود. مدت ماندگاری این راش ها برای چند ساعت یا حتی چند روز است. هم چنین نور آفتاب موجب تشدید ضایعات پوستی می گردد. برای افرادی که دچار بیماری لوپوس هستند، قرار گیری در آفتاب توصیه نمی شود.

ایجاد ورم ساق پا و یا حتی دور چشم

احتمال این که بیماران لوپوسی به درگیری کلیه دچار شوند، وجود دارد. اگر این درگیری به وجود آید فرد دچار ورق ساق پا و در برخی مواقع ورم زیر چشم می شود.

تشنج از علائم بیماری لوپوس

تشنج را می توان از نشانه های فعالیت بیماری لوپوس نام برد. علاوه بر این مورد علت تشنج می تواند ضایعات قدیمی مغز باشد.  به همین خاطر اگر فردی دچار تشنج گردید، او را به اورژانس بیمارستانی که روماتولوژیست دارد ببرید. علائم روانی نیز می تواند به علت بیماری لوپوس باشد.

ریزش موی سر از علائم بیماری لوپوس

اگر فردی به لوپوس مبتلا شود احتمال ریزش مو در او وجود دارد. در صورت کنترل بیماری می توان از ریزش مو جلوگیری کرد. ولی لازم به ذکر است که برخی از بیماران مبتلا به ضایعات پوستی مزمن( دیسکوئید) در سر نمی توانند ریزش موی خود در این نواحی را درمان کنند.

احساس خستگی

از دیگر نشانه های بیماری لوپوس احساس خستگی است. چنان چه بیش از حد این حالت را داشتید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

همین الان بخوانید  درمان مسمومیت غذایی

اگر بیماری عود کند ممکن است فرد دچار  تب شود. تب های غیر قابل توجیه نیاز به بررسی دارند و احتمال عفونت نیز وجود دارد. پس به دکتر مراجعه کنید.

احساس درد و ضعف عضله

بیماران لوپوسی با علائم ضعف خفیف عضله و مختصر افزایش آنزیم های عضله مواجه می شوند که با کنترل برطرف می گردد.  این ضعف در بالا رفتن از پله و بلند شدن از زمین  آشکار می شود.

راش ( تظاهرات پوستی) از نشانه های لوپوس

راش بیش تر بر روی بینی و گونه ها ظاهر می گردد و به پروانه تشبیه می شود. راش در سایر قسمت های بدن  مثل گردن، صورت، شانه و… نیز می تواند ایجاد شود.

زخم دهان

زخم دهان نیز از علائم شایع بیماری لوپوس بدون درد هست و در سقف دهان دیده می شود.

احساس درد و تورم در مفاصل

در برخی اوقات مفاصل کوچک مانند دست و هم چنین سایر مفاصل دچار التهاب به شکل درد، خشکی و تورم به هنگام صبح می شوند.  این نشانه متناوب می تواند به  دلیل عود بیماری لوپوس باشد. این مشکل با کنترل برطرف می گردد. در حدود ۱۰ درصد بیماران شاید این مشکل طولانی تر شود که  به هم زمانی روماتیسم مفصلی و  لوپوس مطرح است.

در بدن من چه اتفاقی می افتد؟

برای درک لوپوس ، مهم است که سیستم ایمنی را بشناسیم. سیستم ایمنی ترکیبی از سلول‌های خونی به نام گلبول‌های سفید و مواد شیمیایی که از آن ها ترشح می شود عمدتا پادتن می‌باشد.

بدن مواد خارجی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها را تشخیص می‌دهد و بوسیله گلبول‌های سفید و پادتن‌ها با آنها مبارزه می‌کند. گلبول‌های سفید و پادتن‌ها مواد خارجی را یافته و با شکستن آنها، آنها را نابود می‌کنند. سیستم ایمنی در دفاع ما در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها بسیار خوب عمل می‌کند.

متاسفانه، گاهی اوقات سیستم ایمنی سلول‌های خود بدن را با مواد خارجی اشتباه می‌گیرد و به این ترتیب سیستم ایمنی به سلول‌های بدن حمله می‌کند. این روند باعث التهاب و آسیب به بافت‌های مختلف بدن می‌شود.

لوپوس می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد، شامل مفاصل، پوست، کلیه‌ها،قلب، ریه‌ها، عروق خونی و مغز. وقتی سیستم ایمنی سلول‌های بدن را با مواد خارجی اشتباه می‌گیردبیماری خودایمنی بوجود آمده است. لوپوس یکی از این بیماری‌های خودایمنی است.

همین الان بخوانید  رفع و درمان میخچه انگشت پا در منزل یا مطب پزشک

علل لوپوس ناشناخته است . اغلب ترکیبی از ارث، محیط و عوامل هورمونی سبب لوپوس می‌شوند. لوپوس واگیر ندارد یعنی از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند.

کودکانی که درخانواده هایی متولد می شوند که یکی ازافراد آن خانواده خصوصا وابستگان درجه ی اول مانند پدر، مادرخواهرویابرادرمبتلا باشند شانس بیشتری برای ابتلای به لوپوس دارند.

 

درمان بیماری لوپوس چگونه است؟

درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد، ولی انتخاب‌های درمانی گوناگونی برای کنترل علائم وجود دارند. بسیاری از مردم با وجود لوپوس می‌توانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند. زمانی که لوپوس تشخیص داده شد، پزشک برنامه درمانی را بر اساس سن بیمار، جنس، شدت علائم و نحوه زندگی وی تنظیم می‌کند. برای طراحی یک برنامه درمانی پزشک سعی می‌کند :

ازوقوع دوره های فعالیت بیماری جلوگیری کند، در صورت رخ دادن دوره های فعالیت آن ها را درمان کند و عوارض حاصل از بیماری و مصرف داروها را به حداقل برساند.

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

 از خدمات مهم مرکز پرستاری آبادیس، ارائه مشاوره و انجام کلیه خدمات پرستاری در منزل است که این خدمات توسط افراد ماهر و مجرب ما بصورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

در طول شبانه روز ما در کنار شما هستیم تا بتوانیم در شرایط سخت در کنار شما و باعث دلگرمی باشیم.

ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوز های لازم، امکان ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان را در امن ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده ایم.

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل ، اعزام آمبولانس و یا سرم تراپی در منزل، می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +