آبله میمونی چیست؟

امروز در مقالات مرکز پرستاری آبادیس ،به بیماری آبله میمونی میپردازیم که امروزه صحبت های زیادی از آن میشود که یک بیماری با منشا ویروسی است.

ورود آبله میمونی در ایران؟!!

در تاریخ ۲۵مرداد ماه ۱۴۰۱ به گفته وزارت بهداشت و درمان اولین مورد فرد مبتلا  به ابله میمونی در ایران،که یک خانم ۳۴ساله اهوازی است پس از تایید آزمایشات اولیه و مثبت اعلام شدن جواب در خانه قرنطینه و تحت درمان قرار گرفت.

عامل اصلی این بیماری از ویروسی کمیاب است.این بیماری علائمی مشابه با بیماری آنفولانزا دارد که با این علائم خود را نشان میدهد.یکی از نشانه های آبله میمونی بثورات پوستی آن است،که بر روی بدن و صورت ایجاد میشود.

این بیماری از زمان گذشته هم وجود داشته و با توجه به افزایش موارد ابتلا به آن در کشورهای مختلف،انسان های زیادی نگران افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی هستند.

منشا آبله میمونی کجاست؟

آبله میمونی،بیماری مشابه آبله مرغان خودمان است.در کشورهای افریقای مرکزی و غربی که دارای پوشش جنگلی مرطوبی هستند مشاهده شده است.این بیماری را در سال۱۹۵۸در میمون هایی که در آزمایشگاه بودند کشف شد.پس از گذر زمان و ازمایش روی گونه های دیگر حیوانات در آفریقا به وجود عفونت ویروسی در بسیاری از جوندگان پی بردند.طی ازمایش های مختلف متوجه شدند که ابله میمونی میتواند موش و خرگوش راهم مبتلا کند.

برای اولین بار در سال۱۹۷۰این بیماری بر روی انسان گزارش شد.

گسترش آبله میمونی:

گسترش این بیماری با افزایش ویروس ارتوپوکس افزایش می یابد.این نوع ویروس ها ساختاری بیضی شکل و یک لایه لیپوپروتئین دارند.انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد.مانند:ابله شتر،آبله گاوی و دیگر گونه ها.

این ویروس قالبا پستانداران را درگیر میکند.راه انتقال این ویروس از تماس مستقیم پوستی یا خوردن گوشت الوده به انسان منتقل میشود.همچنین از طریق قطرات تنفسی انتقال امکان پذیر است.اما محققان نیاز به تحقیقات بیشتری برای ان دارند.

 

آیا آبله میمونی مسری است؟

 این بیماری از حیوانات به انسان ها و از انسان به انسان دیگری قابل سرایت است.اما موارد فوت آن کمتر از آبله است.میزان مرگ و میر اعلام شده در بزرگسالان بین ۱ الی ۱۵ درصد و در کودکان ۱۵ الی ۲۰ درصد متناوب است.طی تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که آبله میمونی هیچگونه درگیری جمعی بین حیوانات بومی را تا بحال نداشته است.فقط انسان را الوده کرده است.

همین الان بخوانید  درمان اسهال نوزاد 7 ماهه

 

نشانه و علائم آبله میمونی چیست؟

زمان ابتلا تا نهفته شدن علائم بیماری میتواند از ۶ روز تا۱۳ روز زمان ببرد.احتمال افزایش این زمان تا ۲۱ روز هم وجود دارد.عمدتا این بیماری دو دوره بروز دارد:

دوره اولیه:زمان ان تا ۵روز طول میکشد که با علائم:تنفسی(گلو درد،احتقان بینی یا سرفه)سردرد،کمر درد،تورم غدد لنفاوی،تب ،درد عضلانی ظاهر میشود.مهم ترین نشانه برای تشخیص آبله میمونی تورم غدد لنفاوی است که میتواند تشخیص آن را نسبت به آبله مرغان و سرخک  را راحت تر کند.

مرحله دوم:بروز مشکلات پوستی پس از گذشت ۱الی۳روز بعد از تب نمایان میشود.بثورات پوستی حدودا۹۵درصد در صورت و ۷۵درصد در کف دست و پا و ۳۰ درصد در دستگاه تناسلی ایجاد میشود.با احتمال بالا میتواند بر مخاط دهان هم تاثیر بگذارد.متاسفانه این ویروس میتواند بر قرنیه چشم هم اثرگذار باشد تا جایی که به نابینایی فرد ختم شود.

 

راه های انتقال آبله میمونی؟

انتقال ویروس ابله میمونی میتواند از طریق تماس پوستی،تماس با خون ومایعات بدن و قطرات تنفسی حیوانات آلوده ایجاد شود.شواهدی مبنی بر وجود ویروس ابله میمونی در دیگر حیوانات از جمله موش، سنجاب درختی و گونه های مختلف میمونی و دیگر موارد یافت شده است.عامل انتقال آن کاملا مشخص نیست اما میتواند مصرف گوشت و فراورده های حیوان آلوده بصورت خام عامل خطر باشد.

راه درمان آبله میمونی چیست؟

درحال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری فراهم و توصیه نشده است.طبق تحقیقات،واکسیناسیون آبله میتواند تا۸۵ درصد از ایجاد این بیماری جلوگیری کند.بنابر این تزریق واکسن آبله در کودکی میتواند منجر به بروز بیماری خفیف تری شود.با این حال این واکسن در دسترس همه افراد جهان نیست و درمان قطعی وجود ندارد.

 

چطور از ابتلا به آبله میمونی جلوگیری کنیم؟

افزایش آگاهی در افراد و اموزش های لازم بهترین و ماثر ترین راه برای جلوگیری از ابتلا است.امروزه با افزایش مبتلایان به این بیماری تحقیقاتی در حال انجام میباشد تا از شیوع آن جلوگیری و واکسنی برای آن ساخته بشود.

نتیجه گیری:

همانطور که متوجه شدید در حال حاضر هیچ واکسن و درمان قطعی برای آبله میمونی وجود ندارد.با توجه به شیوع و تازه بودن این بیماری بهترین کار تا ساخت واکسن و تحقیقات بیشتر درباره این بیماری رعایت نکات گفته شده است.امید بر آن که این بیماری مانند کرونا در جهان پخش نشود.

همین الان بخوانید  درمان کبد چرب گرید دو

در مورد خدمات پرستاری در منزل آبادیس بیشتر بدانید:

مرکز خدمات پرستاری، پزشکی و درمانی در منزل آبادیس ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی، پیراپزشکی و کلینیکی در منزل شما. ما در مرکز پرستاری آبادیس با توجه به دارا بودن مجوزهای لازم این امکان را جهت ارائه خدمات حمایتی، تشخیصی و درمانی به شما عزیزان در امن‌ترین مکان ممکن یعنی منزل یا محل کار شما با بالاترین سطح کیفی و در کمترین زمان ممکن فراهم نموده‌ایم. 

درصورت داشتن درخواست فوری یا حتی نیاز به ویزیت پزشک در منزل و سرم تراپی در منزل می‌توانید در تمامی ساعات روز با کارشناسان مربوطه در مرکز پرستاری آبادیس تماس بگیرید.

طرف قرارداد با بانک‌ها و امکان دریافت بیش از ۷۰% هزینه های درمانی در منزل از بیمه تحت پوشش با ارائه رسید از ما.
پیشنهاد می‌کنیم از مطالب آموزشی ما در وبلاگ آبادیس و پیج اینستاگرام آبادیس که روزانه درج می گردد استفاده فرمایید.

شمال تهران
مرکز و جنوب تهران
تماس فوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

تحریریه آبادیس وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات پرستاری در منزل 👨‍⚕️ فقط با یک تماس تماس فوری
+ +